Je to úplný základ pre dosiahnutie správnych funkcií bezpečnostného pásu, ale tiež pre pohodlnú jazdu. Ešte pred vyštartovaním je potrebné nastaviť si vzdialenosť sedadla od pedálov, pričom by mala byť taká, aby pri zošliapnutí pedálov ostali nohy pokrčené v kolenách. Výškové nastavenie si upravte tak, aby ste mali dobrý výhľad a zároveň medzi hlavou a stropom miesto veľké minimálne ako zovretá päsť. Netreba zanedbávať ani výšku pásu, poriadne ho dotiahnuť a tiež správne nastaviť výšku hlavovej opierky. Tá nemá slúžiť na oddych, ale pre bezpečnosť pri dopravnej nehode. Ako informuje Škoda, volant sa drží v polohe "trištvrte na tri" a to s pokrčenými lakťami. Vďaka tomu bude mať vodič najlepšie podmienky pre vykonanie vyhýbacích manévrov.HN/Radoslav Petrík (Ilustračná snímka)
StoryEditor

Nebezpečný zlozvyk vodičov. Ako správne sedieť a držať volant?

20.05.2019, 13:10
Správny posed za volantom auta a jeho držanie je kľúčové pre zvládnutie kritických situácií na cestách.

Mnohí si ešte pamätajú poučku z autoškoly, že správne držanie volantu je v polohe „o desať dve“. Toto pravidlo bolo správne, avšak platilo pri starých autách s podstatne väčším volantom a bez posilňovača riadenia. Pri súčasných vozidlách je držanie volantu vďaka jeho tvaru, veľkosti a celkovému riešeniu iné, než tomu bolo v minulosti.

Nie je preto zbytočné zopakovať si niekoľko spoľahlivých rád, ako sa vyvarovať starých zlozvykov a osvojiť si ten správny spôsob šoférovania. Jazda tak bude bezpečnejšia a budete mať lepšiu kontrolu nad automobilom.

Staré pravidlo už neplatí

Kedysi všade odporúčané držanie volantu v polohe „o desať dve“ malo svoj dôvod práve pri starších automobiloch s obrovskými vencami volantov bez airbagov, kedy bolo treba mať na zatáčanie poriadnu silu.

„Význam polohy „o desať dve“ stráca zmysel predovšetkým v tom, že ruky nevedú volant presne a nestabilizujú sa. Pri náhlom manévri potom nemôžete otočiť volantom o taký uhol, ako je potrebné. Preto, v prípade dnešných menších volantov s posilňovačmi riadenia a airbagmi, je jediná správna poloha držania v polohe „trištvrte na tri,“ vysvetľuje Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA Auto.

Iné spôsoby preto môžete pustiť z hlavy, hlavne obľúbené frajerské držanie jednou rukou v polohe „deväť“ alebo „o desať pol ôsmej“. Najmä mladí vodiči si pripadajú viac cool, ale v kritickej situácii nič nevyriešite a hlavne nebudete mať dostatok času volant správne uchopiť a vykonať potrebný manéver. Naviac hrozí, že pokiaľ dôjde ku kolízii, tak vám ruky, ktoré smerujú priamo cez volant, vystrelený airbag môže vážne zraniť.

To, čo je dobré pre pilotov F1, je dobré v zásade pre každého šoféra. Veď si môžete sami vyskúšať, že pri správnom držaní volantu otočíte kolesá výraznejšie, než s rukami v inej polohe. Vozidlo tak máte plne pod kontrolou a dokážete bleskovo zareagovať na prípadnú krízovú situáciu na ceste.

Rovnako dôležité je potom uvoľnené držanie volantu. Predídete tak únave a nepríjemným kŕčom v rukách, pričom budete zároveň oveľa lepšie „cítiť“ informácie, ktoré vám automobil prostredníctvom volantu z cesty posiela.

Nielen držanie, ale i sedenie

Podobne stojí za zmienku aj správne sedenie za volantom. Sedadlo šoféra je podľa mnohých zdá sa plážové ležadlo a spoza volant im ledva vidieť hlavu. Za volantom by sa nemalo ležať, ale ani sa hrbiť s nosom prilepeným na čelnom skle. Oba prípady sú totiž pre samotného vodiča veľmi nebezpečné.

„Nastavte si sedadlo tak, aby nohy boli pri zašliapnutí pedálov mierne pokrčené v kolenách a pritom ste sa dotýkali operadla celou plochou chrbta. Vďaka tomu budete prirodzene vnímať polohu vozidla za jazdy a včas ucítite prípadný prichádzajúci šmyk na ceste. Pokiaľ je vodič opretý a natiahne pred seba ruku, volant by mal byť na úrovni hodiniek na vašom zápästí,“ radí Vaněček. 

Správnym držaním volantu predídete mnohým nebezpečným situáciám a v prípade, že sa do nej predsa len dostanete, budete mať väčšiu šancu ju včas a úspešne vyriešiť. Je výhodnejšie naučiť sa držať volant v polohe „trištvrte na tri“ skôr, než už bude „päť minút po dvanástej“.

01 - Modified: 2024-04-25 11:45:00 - Feat.: - Title: Revolučná zmena pre „Géčko“: Terénna legenda od Mercedesu dostala elektropohon 02 - Modified: 2024-04-25 09:10:00 - Feat.: - Title: Urobí Európa krok späť? Nulové emisie sú vraj chvályhodné, ale nie za každú cenu 03 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 04 - Modified: 2024-04-24 09:16:15 - Feat.: - Title: „Otec“ moderných škodoviek smeruje k Číňanom. Slovák dohliadne aj na tvary MG 05 - Modified: 2024-04-23 12:00:00 - Feat.: - Title: Keď začínajú drahé problémy: Čo nerobiť s turbomotorom a ako sa prejavujú problémy?
menuLevel = 2, menuRoute = auto/servis, menuAlias = servis, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
25. apríl 2024 21:27