Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
26.04.2019, 11:08

Skutočne viete, ako sa správať na železničnom priecestí? Týchto 10 zásad vám pomôže

  • Pri čítaní nasledujúcich zásad si dajte ruku na srdce a pravdivo si odpovedzte, či ich skutočne dodržiavate.
  • Mnohí z vodičov, cyklistov či chodcov totiž nevedia, ako využívať železničné priecestia a často to končí tragicky.
Skutočne viete, ako sa správať na železničnom priecestí? Týchto 10 zásad vám pomôže
Zdroj: HN/Peter Mayer (Ilustračná snímka)

Priecestia sú dnes bezpečnejšie než kedykoľvek predtým, no stále sa na našom území nachádzajú aj také, ktoré sú zabezpečené menej a predstavujú potenciálnou hrozbou pre nezodpovedných vodičov, cyklistov i chodcov. Stačí totiž len jedna chyba a následná zrážka s vlakom býva vo väčšine prípadov tragická.

Nemôžete sa spoliehať, že v núdzi vlak jednoducho zastaví. Vlakový kolos s hmotnosťou niekoľkých ton potrebuje na úplné zastavenie brzdnú dráhu v rozmedzí stoviek metrov.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) preto už dlhodobo apelujú na všetkých účastníkov cestnej premávky, aby zbytočne neriskovali svoje, ale i cudzie životy a dôkladne rešpektovali zásady správania sa na železničných priecestiach.

Vodiči, ale aj najzraniteľnejší cyklisti a chodci, totiž často porušujú zákon a vyhasol tak už nejeden ľudský život. ŽSR tak upozorňujú na 10 základných zásad správania sa v blízkosti železničnej trate a tiež priamo na železničných priecestiach. 

Tieto zásady bezpečnosti pre chodcov a vodičov sú dokonca zakotvené aj v samotnom zákone č. 512/2009 Z. z. o dráhach, v zákone č. 514/2009 Z. z. o doprave na dráhach, v zákone č. 513/2009 Z. z. o dráhach a v zákone č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke. 

  • Povinnosťou každého vodiča, chodca a tiež cestujúceho je zachovávať opatrnosť, správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby neohrozil bezpečnosť seba, spolucestujúcich a taktiež plynulosť cestnej premávky.
  • Cestujúci nesmú vstupovať na trať a sú povinní rešpektovať zákazy a príkazy na označených priestoroch, a na výveskách a tiež uposlúchnuť pokyny oprávnených zamestnancov ŽSR.
  • Cestujúci nenastupujú a nevystupujú z pohybujúceho sa vlaku.
  • Vodiči by nemali ignorovať dopravné značenie alebo dopravné zariadenia, dodržovať rýchlosť jazdy, zastaviť vozidlo na príkaz dopravnej značky „Stoj, daj prednosť v jazde!“ alebo na signál so znamením „Stoj!“ a zastaviť vozidlo na takom bezpečnom mieste, z ktorého majú náležitý rozhľad na trať.
  • Vodiči neprechádzajú cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané, nepredbiehajú iné vozidlá, radia sa za sebou v poradí, v ktorom prišli, neotáčajú sa a necúvajú na železničnom priecestí a v jeho tesnej blízkosti. Vodič okrem toho nesmie zastaviť a stáť na železničnom priecestí, v podjazde a v tuneli ani vo vzdialenosti kratšej ako 15 metrov pred nimi a 15 metrov za nimi.
  • Vo vzdialenosti 50 metrov pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní je vodič povinný jazdiť rýchlosťou najviac 30 kilometrov za hodinu. Ak na priecestnom zabezpečovacom zariadení svieti prerušované biele svetlo, vodič je povinný 50 metrov pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní jazdiť maximálnou rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu.

  • V prípade, že dôjde k samovoľnému zastaveniu vozidla na železničnom priecestí, vodič je povinný odstrániť vozidlo zo železničnej trate, ak tak nemôže urobiť, musí bezodkladne vykonať také opatrenia, aby bol rušňovodič vlaku pred nebezpečenstvom včas varovaný.
  • Vodič nesmie vchádzať na priecestie ak sa dáva výstraha dvoma červenými striedavo prerušovanými svetlami priecestného zabezpečovacieho zariadenia, ak sa spúšťajú, sú spustené alebo sa dvíhajú závory, je vidieť alebo počuť prichádzajúci vlak alebo počuť jeho húkanie a pískanie.
  • Vodič nevstupuje s vozidlom na priecestie ak sa dáva výstraha prerušovaným zvukom húkačky alebo zvončeka priecestného zabezpečovacieho zariadenia, ak osoba určená na zaistenie bezpečnej prevádzky železničného priecestia dáva znamenie na zastavenie vozidla krúžením červenou alebo žltou zástavkou a za zníženej viditeľnosti krúžením červeným svetlom v hornom polkruhu, ak situácia na železničnom priecestí alebo za ním nedovoľuje, aby ho bezpečne prešiel a následne pokračoval v jazde.
  • Zradný a málo "známy" je najmä posledný bod. Vodič totiž nesmie používať diaľkové svetlomety, ak je vozovka dostatočne a súvisle osvetlená alebo ak by mohol byť oslnený vodič protiidúceho vozidla, vodič vozidla idúceho pred ním alebo iný účastník premávky, rušňovodič alebo vodič iného vozidla. Pri zastavení vozidla pred železničným priecestím vodič nesmie použiť dokonca ani stretávacie svetlomety, ak by nimi mohol oslniť vodiča vozidla v protismere.