Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
13.03.2019, 15:35

Kúpa auta vás môže prekvapiť. Na tieto veci si dajte pozor, sú tu aj ďalšie výdavky

  • Mať auto v rodine je dnes pre mnohých úplne samozrejmé, pričom v niektorých rodinách je dokonca bežné mať aj viac áut.
  • Nákup štvorkolesového "presúvadla" je však náklad, ktorý si zaslúži väčšiu pozornosť.
Kúpa auta vás môže prekvapiť. Na tieto veci si dajte pozor, sú tu aj ďalšie výdavky
Zdroj: HN/Radoslav Petrík

Vlastniť auto nie je iba o nasporení sumy na jeho kúpu, s používaním sú spojené aj ďalšie náklady, ktoré nemusia byť práve nízke. Auto má slúžiť jeho majiteľovi a nie naopak. To, po akom čase je potrebná a ekonomicky výhodná jeho výmena za novší model, je individuálne. Sú vodiči, ktorí menia auto aj každé štyri roky, ale aj ľudia, ktorým dobre slúži aj ich 12-ročné jazdené auto.

Keď sa auto začne kaziť a výdavky na opravu sú neprimerane vysoké, je potrebné zvážiť či kúpa nového, respektíve novšieho auta nebude v konečnom dôsledku finančne menej náročná ako pravidelné návštevy servisu. Vo všeobecnosti platí - čím skôr rodina začne plánovať akýkoľvek výdavok, tým viac pri kúpe dokáže ušetriť.

Pozrite si aj tipy, ako správne zabehnúť nový automobil:

​​Príkladom môže byť situácia, že si rodina kúpi automobil v hodnote 10-tisíc eur a hneď po kúpe sa začne pripravovať a naplánuje jeho výmenu povedzme v horizonte do piatich rokov.

„Každý mesiac si odložíte 100 eur na sporiaci účet. Ak by po piatich rokoch bola zostatková hodnota rodinného auta štyritisíc eur, na sporiacom účte by bolo šesťtisíc eur a rodinný rozpočet by bol teda pripravený na kúpu nového auta v hodnote 10-tisíc eur," konštatuje Martin Bodnár, odborník na financie zo spoločnosti Partners Group SK. Netreba pritom zabúdať ani na servis.

Nové, alebo skôr jazdené?

Na čo ľudia často zabúdajú pri kúpe auta, je amortizácia, teda pokles jeho ceny v čase. Hodnota vozidla totiž poklesne hneď, ako opustí predajňu. „Hodnota nového auta v tomto okamihu poklesne o 20 percent, pri niektorých značkách aj o 30 percent," upozorňuje odborník. Finančnej strate sa pri kúpe nového auta nevyhnete. Naopak, pri jazdenom vozidle nie je pokles jeho hodnoty tak výrazný. Samozrejme, v prípade, že nového majiteľa nečakajú vysoké výdavky za opravu.

Výhoda nového auta je zase v tom, že je v záruke a okrem bežnej údržby by si nemalo vyžadovať niekoľko rokov náklady za opravy. V rozhodovacom procese je však dôležité položiť si kľúčovú otázku: „Ak si kúpim auto za 15-tisíc alebo za 30-tisíc eur, koľko mi kúpa takého auta prinesie späť?"

Dobrou investíciou by bola kúpa auta vtedy, ak by nám každý mesiac prinášala pravidelný príjem – napríklad pri podnikaní. Pokiaľ nám však auto prináša iba výdavky, potom je z ekonomického hľadiska výhodná kúpa za čo najnižšiu nadobúdaciu cenu. To platí rovnako pre nové, ako aj pre jazdené vozidlo.

"Najväčšia chyba, ktorej sa ľudia dopúšťajú je, že pri rozhodovaní či lacnejšie a zároveň novšie, si radšej vyberú auto prémiovej značky s vysokou výbavou, zväčša staršie, opotrebovanejšie, s väčším nábehom kilometrov a sú ochotní minúť všetky svoje úspory, ktoré si doposiaľ vytvárali aj niekoľko rokov," upozorňuje odborník. Z praxe tiež pozná príklady najmä mladých klientov, ktorí si potom museli na benzín a údržbu požičiavať peniaze od rodinných príslušníkov. Imidž je nanič, ak si luxus nemôžeme dovoliť.

Lízing alebo úver?

Podnikatelia si môžu kúpou auta prostredníctvom úveru, prípadne lízingu znížiť daňový základ, čo je nesporne výhoda. „Žiaľ pre bežného človeka je kúpa auta cez úver, lízing alebo na splátky zásah do rodinného rozpočtu a nákup niečoho, na čo v skutočnosti nemáme vlastné zdroje," upozorňuje Bodnár. Pri všetkých typoch úverov budeme musieť splácať nielen sumu, ktorú sme si požičali, ale aj úroky a často aj ďalšie poplatky, ktoré sú s tým spojené. 

Dnes banky požičajú klientom peniaze v podstate na čokoľvek - napríklad bezúčelový spotrebný úver, ktorý je najčastejšie nástrojom na kúpu auta. Výška úveru, úroková sadzba a ďalšie poplatky sa odvíjajú od bonity klienta (ohodnotenie klienta príslušnou bankou). Z časového hľadiska môže byť vybavenie lízingu o niečo jednoduchšie, nakoľko si ho viete vybaviť na mieste, rovno u predajcu a nemusíte navštíviť banku.

Ďalšie výdavky

Povinné zmluvné poistenie (PZP), ako už názov hovorí, musí mať každé jedno vozidlo. Základný rozdiel medzi PZP a havarijným poistením (KASKO) je ten, že PZP kryje škodu na cudzom majetku a havarijné poistenie na vlastnom majetku, teda na našom aute. Niektoré poisťovne zahŕňajú v rámci povinného krytia aj krytie pre prípad stretu so zverou, živlom či poškodenie čelného skla a iné.

„Pokiaľ si klient kupuje automobil za hotovosť, respektíve si vezme bezúčelový úver z banky, je na ňom, či si KASKO uzavrie, alebo staví na náhodu a bude dúfať, že sa autu nič nestane. Samozrejme, pri kúpe auta na lízing je havarijné poistenie nevyhnutnosť, pretože každá lízingová spoločnosť si chce svoj majetok ochrániť," uviedol Bodnár.

Ďalším doplnkom je poistenie GAP (poistenie finančnej straty). Ak by došlo počas prevádzky motorového vozidla k čiastočnému alebo totálnemu poškodeniu, z poistenia GAP sa klientovi uhradí celá výška škody, aby si klient vedel zadovážiť nové motorové vozidlo. Výber správneho poistenia, alebo správnej kombinácie poistení je lepšie nechať na odborníka.

Kúpou auta a výberom poistenia sa však vaše výdavky nekončia: 

- nadobúdacia cena a rôzne poplatky úveru
- prihlásenia do evidencie
- poistenie PZP + havarijné
- pravidelný servis (garančné kontroly, výmena oleja, filtrov, opotrebovaných súčiastok...)
- STK + EK: pri novom vozidla potrebné po štyroch rokoch a následne potom každé dva roky
- diaľničná známka: 50 eur na rok
- pohonné hmoty, umyváreň, poplatky za parkovanie, pokuty