Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
13.02.2019, 11:02

Klesá elektromobilu v zime dojazd až o 41 percent? Tesla zásadne nesúhlasí​

Každému musí byť jasné, že s klesajúcou teplotou klesá i dojazd elektromobilov. Asociácia amerických autoklubov AAA však uvádza, že až o neuveriteľných 41 percent.

Klesá elektromobilu v zime dojazd až o 41 percent? Tesla zásadne nesúhlasí​
Zdroj: Youtube/Engineering Explained (Ilustračná snímka)

Priznávame to s nie veľkým nadšením, ale elektrický pohon nás určite skôr či neskôr neminie. Nik dnes s istotou nevie, čo bude jej zdrojom energie, aké bude masové rozšírenie elektromobilov, ani či budú jedinou alternatívou.

Tí, ktorí nie sú koncepciou elektromobilizácie nadšení, hoci samotnú jazdu s elektromobilom považujú za neobyčajný zážitok – podobne ako my – veľmi citlivo vnímajú obmedzenia ako napríklad celkový dojazd na jedno nabitie. Dá sa čakať, že elektromobil v zime a v mrazivom počasí stráca z kapacity. Akumulátorom sa to deje bežne a to nielen pri elektromobiloch.

​Poukázala na to štúdia amerického autoklubu AAA, podľa ktorej dojazd elektromobilu už pri miernej teplote  -7 stupňov Celzia klesá až o 41 percent – čo sa, úprimne ani nám, skeptikom, veľmi nezdá. Dôvodom má byť okrem iného zapnutá jednotka vykurovania a klimatizácie.

Do tohto tvrdenia sa, samozrejme, vzápätí obula známa americká spoločnosť Tesla, ktorá bojuje za svoju česť, ale aj za povesť ostatných elektromobilov a výrobca luxusných áut s elektropohonom tvrdí, že ich vlastné skúsenosti z mnohopočetnej flotily predaných automobilov sa ani zďaleka nepodobajú takémuto číslu, ktoré uverejnila asociácia amerických autoklubov AAA.

Zo štúdie totiž vyplýva

Príliš teplé, rovnako aj chladné prostredie, má vplyv na zníženie dojazdu a ekvivalentne na spotrebu energie, pričom toto zníženie výkonnosti systému súvisí so zhoršeným pomerom celkovej energie potrebnej na nabitie a energie, ktorú batéria poskytne vybíjaním ako aj samotnej celkovej kapacity batérie. Pri teplote okolo -7 stupňov Celzia je pokles v priemere približne 12 percent kombinovaného dojazdu a 9 percent v spotrebe energie – v porovnaní s rovnakými skúškami pri teplote 24 stupňov Celzia.

Napríklad pri teplote 35 stupňov Celzia je pokles hodnoty kombinovaného dojazdu štyri percentá, päť percent v kombinovanej spotrebe energie - opäť v porovnaní s priaznivou okolitou teplotou 24 stupňov Celzia.

Ak sa tieto skúšky zopakujú pri zapnutej jednotke kúrenia a klimatizácie, tak pri teplote - 7 stupňov Celzia sa dojazdové parametre znížia vraj o 41 percent a spotreba sa logicky zhorší o podobnú hodnotu 39 percent. V prípade vysokej teploty 35 stupňov Celzia je pokles dojazdu o 17 percent a spotreba sa zhorší o 18 percent.

​Z toho vyplýva, že použitie klimatizácie a vykurovania zásadne zhoršuje výkony dojazdu a spotreby elektromobilov, čo rozhodne nie je nové zistenie, no také výrazné čísla sú predsa len prekvapujúce a nie je sa čomu čudovať, že zástupca luxusnej elektrokategórie s nimi zásadne nesúhlasí, hoci medzi piatimi testovanými autami Tesla rozhodne nedopadla zle.

Len na porovnanie, Nissan Leaf a Volkswagen e-Golf strácali o čosi menej zo svojich hodnôt dojazdu v chladných podmienkach ako Model S, ale napríklad BMW i3 a Chevy Bolt na tom boli o máličko horšie – aspoň to ukázali testy asociácie AAA.

Tesla však ani z týmto relatívne priaznivým hodnotením nesúhlasí a ústami hovorcu značky tvrdí: „Na základe skutočných údajov z našej flotily, ktorá už absolvovala milióny kilometrov v skutočných podmienkach pri cestách našich zákazníkov Modelu S vieme s istotou, že ani pri zapnutom vykurovaní ani pustenej klimatizácii v priemere náš zákazník žiadne podobné úbytky pri teplote -7 stupňov Celzia, ako sa uvádza v štúdii, nezaregistruje, a zďaleka nepocíti ani rozdiel v spotrebe pri teplote 35 stupňov Celzia, ktorý určite nie je väčší ako približne jedno percento.“

Zaujímavé je, že kým pre 35 stupňov Celzia zverejnila Tesla odhadovaný pokles, pre teplotu -7 stupňov Celzia pod nulou už taká úprimná vo svojom vyjadrení nebola.

Pri elektromobile treba viac plánovať

Nuž, zima určite na dojazde elektromobilom nedodáva, hoci ani nám sa nechce veriť, že by sa tak dramaticky mal dojazd na nabitie skracovať. Nebolo tak dávno, čo redakcia TopSpeed testovala elektromobil a pravdou je, že práve v to ráno, keď ho išli vrátiť, nasnežilo a ochladilo sa. Veľa "šťavy" deň pred vrátením nikdy v žiadnom testovacom aute nebýva, no dojazd sa hrdinsky držal a lano sa vyťahovať nemuselo. Bolo však len tesne pod nulou.

​Čo by bolo, ak by udreli mrazy -20 stupňov Celzia a bolo by nevyhnutné stáť v kolóne i hodinu? S obmedzeniami v zimnom období musí majiteľ elektromobilu naozaj viac počítať a svoje jazdy plánovať starostlivejšie ako s klasickým spaľovacím motorom, ktorý natankujete na každom rohu.

Nakoniec, aj spaľovacie, motory majú ťažší život v mraze, aj vyššiu spotrebu, ale zástancovia elektromobility by určite teraz s radosťou pripomenuli, že elektromobil naštartuje vždy – čo sa o benzínoch a hlavne naftových agregátoch nepochybne povedať nedá.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.