Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
02.01.2019, 11:20

Dôležitý komponent auta, ktorého kontrolu nepodceňujte. Môže spôsobiť aj nehodu

Auto so zlými tlmičmi nemusí správne držať na ceste a v kritických situáciách tak hrozí vyššie riziko nehody.

Dôležitý komponent auta, ktorého kontrolu nepodceňujte. Môže spôsobiť aj nehodu
Zdroj: netcarshow (Ilustračná snímka)

Stretnete ich snáď pri každej jazde: auto prejde cez retardér alebo hlbokú dieru v ceste a rozkolíše sa. Zadok ide opakovane hore a dole a celým autom to kymáca odpredu dozadu. Takéto auto má nefunkčné tlmiče, píše iDNES.cz. Tie sa však výrazným spôsobom podieľajú na tom, aby vozidlo držalo bezpečne na ceste.

Rozdiel medzi jazdou autom s dobrými a zlými tlmičmi je veľmi výrazný. Problém je v tom, že do nebezpečného stavu sa tlmiče dostávajú postupne, napríklad aj niekoľko rokov, a vodič si tak na ich vlastnosti môže nechtiac zvyknúť. Keď potom motoristi tlmiče vymenia alebo sa zvezú v aute s funkčnými tlmičmi, sú prekvapení, ako veľmi sa jazdné vlastnosti zmenia a auto lepšie drží na ceste.

V galérii nižšie vám poradíme, ako správne zabehnúť nové vozidlo:

Nenápadné nebezpečenstvo

Najväčší problém pritom nie je kolísavá jazda, ktorej sa vodič dokáže prispôsobiť, ani rany pri prejazde dier, ktorým sa dá vyhnúť. Opotrebované tlmiče ukážu svoju najhoršiu stránku až vo chvíli, keď sa deje niečo mimoriadne. Napríklad keď vodič prehliadne odbočku a pokúsi sa zatočiť na poslednú chvíľu. Prudké zošliapnutie bŕzd má za následok, že sa predok auta zapichne do zeme a zadná časť má tendenciu ho predbehnúť.

Auto sa počas jazdy hojdá a vo chvíli, keď nabehne na nerovnosť, rozvlní sa. Keď nabehne do prvej zákruty, zadná časť auta "pláva" za predkom, ako by to bol akýsi prívesný vozík.

Preto Filip Želivský, špecialista servisu Škoda Tukasa, odporúča ich pravidelnú kontrolu, ale zároveň motoristov upokojuje, že tlmiče sú dnes oveľa odolnejšie, než bývali. Môžu bez problémov slúžiť aj niekoľko sto tisíc kilometrov a byť stále v úplnom poriadku. Životnosť tlmičov ovplyvňuje aj "zimný koktail" v podobe špiny, soli a vlhkosti, ktorý narúša ich tesnosť, rovnako ako časté preťažovanie vozidla.

Opotrebované a poškodené tlmiče predlžujú brzdnú dráhu vozidla, zvyšujú riziko aquaplaningu a spôsobujú zhoršenú priľnavosť vozidla na vozovke. Škodí im nielen zlé zaobchádzanie, ale aj neodborná montáž.

Rozšírená prax, kedy nepoučený mechanik dá auto na zdvihák a tlmič mení s vyveseným kolesami, je chybná. Tlmič sa má meniť pod zaťažením, ideálna je pohotovostná hmotnosť vozidla. Pokiaľ nie je dodržaný správny postup pri výmene, nielenže to výrazne skráti životnosť tlmiča, ale zmení to aj jeho vlastnosti. Želivský ešte upozorňuje na to, že je k výmene potrebný špeciálny sťahovák pružín.

Pri výrobkoch z druhovýroby môže nastať problém s kompatibilitou ďalších súčastí podvozku, napríklad pružín, priečnych ramien, spojovacej tyče riadenia, bŕzd a elektronických systémov. Práve jemné ladenie podvozkov je vrcholovou disciplínou vývojárov automobiliek, pretože "všetko súvisí so všetkým". Hlavnú úlohu v tom zohráva hmotnosť konkrétneho vozidla. Pri jeho objednaní je potrebné, aby výrobný systém presne vedel hmotnosť vozidla vrátane našpecifikovanej výbavy, podľa toho následne zvolí kombináciu tlmičov a pružín.

To ladenie sa robí vo veľmi malých rozostupoch, rádovo desiatok kilogramov. Celkom sú pre jeden model stovky variantov. Výrobcovia preto majú obrovské množstvo ich špecifikácií, ktoré vzájomne kombinujú. Preto sa v značkovom servise objednávajú tlmiča podľa VIN čísla konkrétneho vozidla.

Menia sa v pároch
Pri výmene je nutné vymeniť oba tlmiče na náprave. Ak vymeníte len jeden, nebudú obe kolesá na náprave tlmené rovnako a auto bude na nerovnostiach a v zákrutách neisté, možno až zákerné (skoková zmena správania vozidla napríklad pri prejazde zákrutou).

"Výmena tlmičovej jednotky trvá v autorizovanom servise Škoda necelú hodinu, maximálne 54 minút," uvádza Karel Starý, vedúci servisných služieb Škoda Auto Česká Republika.

Tlmiče sa obvykle vymieňajú, opravovať ich nemá zmysel. Ak máte na vozidle štandardné prevedenie - kvapalinové (olejové), alebo plynokvapalinové tlmiče - nie je obstaranie nového dielu nijak závratná investícia. Na Škodu Fabiu stoja s DPH zhruba 120 eur.

Je však pravda, že na niektoré špeciálne modely áut s unikátnymi tlmičmi, ktoré už sa nevyrábajú, náhradný diel nezoženiete. Typicky sú nezohnateľné elektronicky riadené tlmiče na autá z 90. rokov (napríklad Lancia Kappa), alebo takzvané "nivomaty" udržujúce stálu svetlú výšku, ktoré sú obľúbené pri kombíkoch (na zadnej náprave, ktorá býva výrazne zaťažovaná nákladom, mávajú napríklad staré modely Volva či Subaru ). V tom prípade hľadajte špecializované firmy, ktoré vedia tlmiče zrepasovať, ale bude to drahé.

Zdroj: Bilstein

Bez nich by bolo auto neovládateľné

Tlmiče sprostredkovávajú kontakt vozidla s vozovkou a aktívne sa podieľajú na jeho stabilite a bezpečnosti. Ich úlohou je rovnomerné tlmenie kmitov pružín, tak sa zaistí stály kontakt kolies s vozovkou. Keby bolo auto bez tlmičov, mal by vodič pocit ako v loďke na mori. Karoséria by sa nekontrolovane húpala na pružinách.

Práve tlmič má za úlohu to hojdanie a "plávanie" vyrušiť. Keď auto zíde z vysokého retardéra, musí tlmiče okamžite hojdaniu zabrániť. Aj u naozaj komfortne naladených áut sa môže zosunúť maximálne ešte raz a výrazne menej. Keď tomu tlmiče nezabránia, sú zrelé na výmenu. To isté platí pre situácie, kedy sa auto rozkýve akokoľvek inak. Auto sa po rozkývaní musí okamžite upokojiť, takže keď sa nestabilizuje a postupne sa dokývava, je to zlé.

Že tlmiče doslúžili sa kedysi poznalo hlavne podľa toho, že vytiekli, to sa dnes však nestáva tak často, sú vyrobené predsa len oveľa presnejšie a z kvalitnejších materiálov. Výnimočne môže k roseniu tlmičov dôjsť, v servise by mali vykonať ich očistenie a zároveň preveriť ich stav pomocou testu na stolici. Ak sú výsledky v poriadku, nie je dôvod k výmene.

Ďalším signálom je to, že sa vozidlu nerovnomerne ojazdia pneumatiky, sú na nich vydreté plôšky a podobne, to musí na prvý pohľad spoznať dobrý pneuservisák. Ďalšími prejavmi sú napríklad odskakovanie kolies, chvenie volantu, neistota (plávanie) vozidla pri prejazde zákrutou. Najistejšie je však zájsť do servisu, kde na špeciálnej "natriasacej" stolici stav tlmičov presne premerajú odborníci, stojí to pár eur.