Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
14.12.2018, 14:45

Chyba, ktorú vodiči zanedbávajú. Dehydratácia organizmu vedie k nesústredenosti

Dehydratácia organizmu, čiže zanedbanie pitného režimu, vedie k nesústredenosti a u vodičov môže zapríčiniť dokonca nehodu.

Chyba, ktorú vodiči zanedbávajú. Dehydratácia organizmu vedie k nesústredenosti
Zdroj: Pexels (Ilustračná snímka)

Áut stále pribúda a cesty sú čoraz preplnenejšie. Za volantom sa preto sústreďujeme na veľké množstvo podnetov a kým nezačneme cítiť smäd, pitný režim často úplne ignorujeme. Dehydratovaní šoféri pritom robia za volantom až dvakrát viac chýb ako tí, ktorí pitný režim poctivo dodržiavajú.

Ukázala to nová štúdia z anglickej Loughborough University. Tekutiny by teda mali byť povinnou výbavou v každom automobile a samozrejmosťou najmä počas dlhších jázd. Zároveň je však dôležité aj to, čo pijeme. Sústredenosť totiž zvyšuje najmä horčík.

Dehydratácia je zradná preto, že o nej ani nemusíme vedieť. Pocit smädu totiž prichádza až vtedy, keď hladina tekutín v tele klesne na skutočne nízke hodnoty. Je preto dobré všímať si aj iné sprievodné znaky dehydratácie – medzi najčastejšie patria pocit únavy, zhoršená koncentrácia či bolesť hlavy. K chybám za volantom spôsobeným dehydratáciou patria najmä spomalené reakcie, ktoré môžu byť v najhoršom prípade dôvodom nehody.

Štúdia britského European Hydration Institute dokázala, že ľudia, ktorí pijú dostatok tekutín, reagujú na rôzne situácie až o 14 percent rýchlejšie. Zlý pitný režim môže dokonca spôsobiť zhoršené vnímanie priestoru vedúce napríklad k neschopnosti udržať auto v správnom pruhu, a tým spôsobiť nehodu či inú škodovú udalosť.

Čo by sme mali piť?

Koľko by sme mali denne vypiť, závisí najmä od telesnej hmotnosti vodiča. „Optimálna hydratácia pre dospelého človeka predstavuje 0,4 decilitra na 10 kilogramov, ak nie je vystavený nijakej zvýšenej fyzickej námahe. Napríklad priemerná žena vážiaca 60 kilogramov by teda mala denne vypiť minimálne 2,4 litra tekutín, muž s hmotnosťou 90 kilogramov až 3,6 litra,“ hovorí Veronika Hanáková, výživová špecialistka zo Sveta zdravia.

Veľmi dôležité je pritom aj to, čo pijeme. „Ideálna je neperlivá, prípadne jemne perlivá minerálna voda, pretože okrem hydratácie dodáva telu aj potrebné minerály,“ vysvetľuje výživová špecialistka.

Horčík pomáha predísť únave

Minerálna voda by však nemala obsahovať príliš veľa sodíka. Ten zvyšuje riziko vzniku vysokého krvného tlaku a kardiovaskulárnych chorôb. Iné je to však s horčíkom, ktorý by v šoférovom pitnom režime určite nemal chýbať. „Práve horčík je totiž najdôležitejší prvok na zvýšenie hydratácie a koncentrácie,“ ozrejmuje Hanáková.

Horčík sa podieľa aj na vyše 300 rozličných enzymatických reakciách v tele a na uvoľňovaní energie z prijatej potravy. „To prispieva k správnej funkcii svalov a nervov. Nedostatok horčíka sa prejavuje podráždenosťou, výbušnosťou, napätím, stresom, depresiami, kŕčmi či únavou, čo môže pri šoférovaní viesť k nesústredenosti a zhoršenému vnímaniu,“ dopĺňa Hanáková.

Neplatí teda, že pitný režim pri jazde autom sa nemá podceňovať iba v čase letných tropických horúčav. Neperlivá či jemne perlivá minerálna voda by mali mať svoje miesto v aute, predovšetkým však v šoférovom organizme, aj v ostatných mesiacoch v roku. Vyhnete sa tak zvýšenému riziku nesústredenosti a spôsobeniu nehody z nepozornosti.