Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
10.12.2018, 11:37

Nekalé praktiky slovenských čerpačiek. Viete, ktorá cena za palivo je platná?

  • Všímate si pri čerpacích staniciach totemy s uvedenými cenami palív? Pri konečnom platení vás však môže (rozdielna) cena zaskočiť.
  • Redakcia TopSpeed.sk sa bližšie pozrela na túto problematiku na Slovensku.
Nekalé praktiky slovenských čerpačiek. Viete, ktorá cena za palivo je platná?
Zdroj: HN/Peter Mayer

Na internete sa dajú nájsť rôzne debaty o mýtoch a faktoch o palive. Sem patrí aj tá, kde sa uvádzalo, že na čerpacej stanici je cena za palivo správna tá, ktorá je uvedená na stojane kde je zavesená tankovacia pištoľ. Je to však skutočne tak?

Z osobnej skúsenosti môžeme povedať, že počas leta sme na rozdiel ceny paliva na jednej čerpacej stanici natrafil prvýkrát. Bolo to na poslednej čerpacej stanici žlto-čiernej farby pred Prešovom na diaľnici od Tatier na východ. Klasický scenár - palivo sa míňalo, na toteme cena pár centov nižšia ako na iných čerpacích staniciach na trase. Tak sme sa rozhodli zastaviť a natankovať.

Pozrite si tiež jednoduché tipy, ako znížiť spotrebu auta:

​Veď predsa pre nás ako spotrebiteľov je prvotná informácia o cene PHM rozhodujúca. Začali sme tankovať, nádrž bola doplnená a zrazu prekvapenie. Zaregistrovali sme vyššiu cenu na výdajnom stojane. Pre každý prípad sme sa išli pozrieť ešte raz na totem, či sa zhoduje alebo je skutočne iná. Samozrejme, sumy za liter paliva boli iné. Rozdiel v tankovaní v našom prípade bol trošku menej ako dve eurá. Poviete si, že sú to drobné. Áno sú. Ale vynásobte to počtom tankovaní za deň a môžete dostať zaujímavú sumu.

Prišli sme preto k pokladni, informáciu uviedli predavačke, ta sa tvárila prekvapene, že o tom nikdy pred tým nepočula. Dobre, zavolajte nám prosím vedúcu. Tá prišla a hneď sa začala ohrádzať, že sa to nedá, a platí ta cena, ktorá je uvedená na stojane. Že keď sme si všimli inú cenu, mali sme prestať tankovať.

„Čo prosím, to myslíte vážne?! A to máme teraz celú nádrž vypustiť von?!“ hovoríme jej, že tieto praktiky budú určite Slovenskú obchodnú inšpekciu zaujímať. Nakoniec teda zobrala do ruky kalkulačku, vynásobila cenu na toteme s počtom litrov paliva a uhradili sme v hotovosti nižšiu sumu, ktorá nás vlastne namotivovala zastaviť a tankovať. Pokladničný blok bol však na vyššiu sumu, no v tom sme sa už nevŕtali, nakoľko nám ho aj tak nikto neprepláca.

Žiadna chyba, ale bežná praktika

Pôvodne sme článok neplánovali ani robiť, veď predsa "chyba" sa stáva. Čo však čert nechcel, nedávna cesta na východ a opäť rovnaká situácia. Palivo na tom istom úseku dochádzalo, cena opäť o trochu lepšia, tak si vravíme, že znova zastavíme. Aspoň sa presvedčíme, či sa niečo zmenilo alebo na nás čaká ďalšia pasca.

Situácia, ktorá nastala, bola na vlas rovnaká. Akurát sme nemali chuť sa doťahovať, tak sme to obsluhe oznámili, podali nám do rúk knihu sťažností, sťažnosť sme poznačili a tým to padlo. Naša druhá zlá skúsenosť na rovnakej čerpacej stanici výrazne podnietila nápad redakcie TopSpeed.sk na článok.

Aby sme neboli nekorektní, kontaktovali sme všetkých veľkých distribútorov palív na Slovensku. Išlo teda o spoločnosti ako OMV, Slovnaft, Shell, Jurki, Benzinol či Dalioil. Sme v 21. storočí a využili sme preto komunikáciu prostredníctvom kontaktného e-mailu. Adresa spoločnosti LUKOIL receptionbratislava@normbenz.sk v daný deň nefungovala. Či sa dodnes niečo nezmenilo sme už neskúmali.

Naformulovali sme e-mail najjednoduchším možným spôsobom, akým sa dá: „Dobrý deň, touto cestou by som vás rád požiadal o oficiálne stanovisko spoločnosti k problematike ceny pohonných hmôt, ktoré sú uvedené na toteme pri ceste alebo na výdajnom stojane. Ktorá cena platí pre zákazníka? Ďakujem.“ Odoslaný bol dňa 30. novembra 2018 všetkým vyššie spomenutým spoločnostiam.

Do dnešného dňa (10. december 2018) si námahu dali v rámci odpovede len zo spoločnosti Benzinol: „Ďakujeme za otázku ohľadom rozličných cien na cenovom toteme a na tankovacom stojane. Nemalo by sa to v žiadnom prípade stať, nakoľko oba systémy sú prepojené, napriek tomu, ak by k podobnej chybe došlo vinou chybného kroku našej obsluhy, tak zákazníkovi radi poskytneme cenu, ktorá je pre zákazníka v daný moment výhodnejšia.“

Netvrdíme, že odpovede od ostatných spoločností by sa nedali získať inou investigatívnou cestou, no aspoň je vidieť, ako sa spoločnosti zaujímajú o svojich potenciálnych bežných zákazníkov.

Stanovisko SOI

Aby sme mali článok kompletný, bez akýchkoľvek domnienok, poskytujeme aj oficiálne stanovisko k cenám produktov a služieb od Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI), ktoré je formulované do trochu všeobecnejšej roviny.

Všeobecne o cenách
Jedna vec je informačná povinnosť, ktorú musí splniť predávajúci voči kupujúcemu – konečnému spotrebiteľovi a druhá vec je evidencia cien, v tomto prípade zaevidovanie cien v elektronickej registračnej pokladnici. Ide vlastne o to, že ceny sa tvoria dohodou, hovoríme tomu aj zmluvné ceny, čo znamená, že predávajúci určuje cenu, informuje spotrebiteľa a pokiaľ spotrebiteľ s cenou súhlasí aj s primeranými kvalitatívnymi podmienkami (miera, množstvo, hmotnosť, kvalita), zaplatí za tovar a tým vznikne medzi týmito dvomi subjektmi zmluvný vzťah, príde k dohode.

Ak však predávajúci uvedie v rámci informačných povinností dve rozdielne ceny, čiže, nepresné, nejasné a dvojzmyselné údaje, to podľa zákona o ochrane spotrebiteľa SOI kvalifikuje ako nekalú obchodnú praktiku; ak je v ERP zaevidovaná iná cena, ako je na stojane napr. pri tankovaní pohon. látok, resp. v upútavke – ide o klamlivé konanie predávajúceho.

• Spotrebitelia majú byť pri kúpe tovaru obozretní, majú si dávať pozor a prekontrolovať si správnosť účtovania na doklade o kúpe hneď po vykonaní nákupu. Taktiež prekontrolovať si aj výdavok. Pokiaľ zistia rozdiely hneď po kúpe, majú sa ohradiť a „reklamovať“ zistené chyby; nie potom, keď odídu a rozdiely zistia až doma.

Dodávame, že neduhom pri predaji tovaru a poskytovaní služieb sú chýbajúce cenové informácie o predajných cenách a ich primeraných podmienkach (cena za liter). Tieto praktiky môžu byť aj v rozpore s odbornou starostlivosťou a môžu podstatne narušiť ekonomické správanie spotrebiteľa.

Pritom nejde len o klamlivé praktiky a teda nesprávne, nepravdivé informácie, ktoré uvedú do omylu, ale aj klamlivé opomenutie poskytnutia podstatných informácií. Toto všetko v etape rozhodovania môže ovplyvniť spotrebiteľa a ten urobí rozhodnutie, ktoré by inak neurobil.

• Účtovaná musí byť vždy tá cena tovaru, ktorá je uvedená na stoje pri tovare – pohon. látkach. Predávajúci je povinný riadne informovať spotrebiteľa o predajnej cene platnej v čase ponuky.

• Ak spotrebiteľ zistí, že mu bola naúčtovaná iná cena, ako bola pri tovare, má uplatniť reklamáciu a zároveň môže podať podnet na kontrolu; vždy má právo na nápravu a vrátenie rozdielu.

• Spotrebiteľ sa môže obrátiť na príslušný inšpektorát SOI s podnetom na kontrolu. Najlepšie písomne (poštou, e-mailom). Konkretizovať prevádzkovú jednotku, predajné miesto - adresu a uviesť nedostatky, s ktorými sa stretol, na aké poukazuje.

Za účelom zjednodušenia a urýchlenia postupu pri vybavovaní podaní je žiadúce, aby ich pisatelia označovali ako podnet ku kontrole a nie ako sťažnosť! Pre podania tohto druhu neplatia žiadne zákonné lehoty na vybavenie. Anonymné podania prešetruje len vtedy, ak sú konkrétne a signalizujú porušenie právnej normy.

Ak SOI zistí nedostatky v rozdieloch cien, respektíve v nesprávnom účtovaní, začne správne konanie za účelom uloženia pokuty, ktorá je podľa zákona o ochrane spotrebiteľa do výšky 66 400 eur. Záleží od miery zavinenie, následkov protiprávneho konania a charakteru protiprávneho konania.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk - Marek PAUCO.