Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
06.11.2018, 11:20

Odvrátená strana ekológie. Kontroverzný Štart/Stop systém autám príliš neprospieva

V moderných autách patrí k "štandardnej výbave" a okrem zníženia spotreby má zmierniť množstvo vypustených emisií. Nie vždy však systém Štart/Stop pracuje v prospech majiteľa auta.

Odvrátená strana ekológie. Kontroverzný Štart/Stop systém autám príliš neprospieva
Zdroj: TopSpeed (ilustračná snímka)

Pred nedávnom bol systém Štart/Stop doménou vyššej triedy vozidiel, avšak v súčasnosti už patrí k takmer štandardnej výbave každého moderného nového automobilu. So stále prísnejšími emisnými normami sa tak dostal viac do popredia, pričom jeho hlavnou úlohou je znižovať škodlivé emisie áut a taktiež šetriť palivo. Je to však skutočne tak, alebo má systém na vozidlo zlý vplyv?

Niektoré modely majú ovládanie Štart/Stop systému hneď pri tlačidle štartovania, iné zvolili umiestnenie na odlišné miesto na palubnej doske a nájdu sa aj také autá, u ktorých je možné vypnúť Štart/Stop systém výhradne pomocou dotykového displeja infotainmentu. Či už patríte k vodičom, ktorí ho ihneď pri naštartovaní deaktivujú, alebo ho ponechávate funkčný, o jeho účinkoch sa rozbehli rozsiahle diskusie s rôznym názorom.

Taktiež vám poradíme, na čo si dať pozor pri kúpe jazdeného naftového auta:

​Štart/Stop funguje pomerne jednoducho - vypne motor pri zastavení vozidla (napríklad na križovatke, v kolóne a podobne) a po uvoľnení brzdy (automatické prevodovky) alebo stlačení spojky (manuálne prevodovky) sa motor opäť naštartuje.

„Opätovné štartovanie motoru príliš neprospieva. I keď miera zaťaženia agregátu pri každom zo štartov je závislá na viacerých faktoroch, napríklad na okolitej teplote, najazdených kilometroch, stave dielov vo vozidle, pravidelnej údržbe alebo štýle jazdy vodiča,“ hovorí Jindřich Krejčí, riaditeľ značky ProfiAuto združujúcej sieť nezávislých autoservisov v Českej republike a na Slovensku.

Pokiaľ ide o šetrenie paliva, nejde o žiadne markantné čísla. Najväčšia úspora sa dosiahne pri aktívnom Štart/Stop systéme v kolóne, kde sa naozaj dlhší čas stojí. V opačnom prípade však môže dôjsť dokonca k miernemu zvýšeniu spotreby, keďže motor potrebuje pre svoju opätovnú aktiváciu isté množstvo paliva.

Podľa neho taktiež závisí na tom, či vodiči najazdia viac kilometrov súvislou jazdou alebo sa pohybujú v kolóne a na križovatkách. Časté používanie systému Štart/Stop má okrem motora vplyv i na ďalšie súčasti a komponenty vozidla. Viac dostáva zabrať napríklad pohonná jednotka, štartér alebo akumulátor, ktorý je síce prispôsobený špeciálne na tento systém, ale i tak má isté problémy so životnosťou.

Rovnako tak aj kompresor klimatizácie, ktorý reaguje na sledovanie teploty vo vozidle v letnom období, pretože musí priestor dochladiť, trpí funkciou systému Štart/Stop. V zime to následne platí pri vykurovaní vozidla. K tomu je potrebné pripočítať vonkajšie mínusové teploty, a tým zároveň rýchlejší pokles teplôt všetkých komponentov motora, ktoré následne trpia väčším zaťažením.

Nech už je vo vozidle moderných elektronických systémov niekoľko, veľmi dôležitým činiteľom je stále vodič, jeho schopnosti a preferencie, a to platí aj pri systéme Štart/Stop. Závisí totiž, či jazdí športovo alebo takzvane na spotrebu.

​V prvom prípade je systém Štart/Stop pre vozidlo nielen zbytočný, ale môže skutočne zapríčiniť poruchu. Pri športovej jazde s využitím systému sa dostatočne neochladí turbodúchadlo ani iné časti vozidla. Trpia tiež pridružené súčasti ako štartér, akumulátor, dvojhmotový zotrvačník a ďalšie komponenty. Autá majú rôzne zameranie, výbavu, slúžia na určité činnosti či aktivity a podľa toho je nastavená i riadiaca jednotka a fungovanie systému.

„Z nášho pohľadu je systém Štart/Stop viac potrebný v menších autách, ktoré nejazdia dlhšie trasy, ale skôr sa pohybujú v zaľudnených oblastiach. Samozrejme v meste, na križovatkách a v kolónach je funkcia rovnako dôležitá pre všetky triedy vozidiel. Jednoznačnú odpoveď však nie je možné dať, tých faktorov, ktoré vstupujú do hry, je skutočne mnoho,“ hovorí Krejčí.

Nielen v súvislosti s týmto systémom je nevyhnutná pravidelná údržba vozidla, majiteľ by mal používať motorový olej, ktorý je pri systéme Štart/Stop odporúčaný výrobcom automobilu. Keď sa rozhodne použiť niečo iné, musí si uvedomiť, že sám ovplyvňuje samotný systém a fungovanie motora. Kto si nie je istý, aký olej je ten správny, mal by požiadať o radu odborníkov napríklad v servisnom stredisku.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.