Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
30.10.2018, 07:30

Auto vám v zime nemusí naštartovať. Autobatériu však zabíja niečo iné, než len chlad

  • V ďalšej časti nášho utorkového seriálu Príprava auta na zimu sa pozrieme na problematiku akumulátorov v automobiloch.
  • Tie nás môžu v zime pri štarrtovaní vozidla sklamať, no „zásluhu“ na tom často nemá len chladné počasie.
Auto vám v zime nemusí naštartovať. Autobatériu však zabíja niečo iné, než len chlad
Zdroj: TASR/Martin Baumann

Hoci teploty v týchto dňoch ešte nie sú mrazivé, zimné obdobie a tiež sezóna sa nezadržateľne blíži. S ňou sú často spájané rôzne problémy áut, medzi ktoré najčastejšie patrí autobatéria a jej „smrť“.

I keď mnohí pripisujú slabú výdrž batérie a jej následnú nefunkčnosť nízkym teplotám, pravda je často niekde inde. Autobatérii totiž mrazy zásadne nevadia, avšak len v prípade, že je v dobrom stave. Tomu môže ešte pred zimnou sezónou uškodiť tropické teplo počas leta a najmä pobyt auta na priamom slnku.

Pozrite si tiež zásady správneho používania svetiel, ktoré sme taktiež opísali v rámci seriálu Príprava auta na zimu:

​Najväčším „tichým zabijákom“ sú teda dovolenky pri mori, kedy auto necháte pred hotelom niekoľko dní či týždňov stáť v horúčave.

Teplom dochádza k veľkému samovybíjaniu, sulfatácii materiálov v útrobách akumulátora a znižovaniu celkovej kapacity. Pomáhajú tomu aj odlišné kapoty než v minulosti, ktoré udržiavajú v motorovom priestore viac tepla – vyššiu teplotu.

Zima batériu dorazí

Ak sa batéria počas letných mesiacov „poškodí“, následné mrazivé teploty len dokončia dielo skazy. Pri rannom štarte auta následne slabý akumulátor nedokáže prekonať vnútorný odpor studeného motora, ktorý je väčší než v lete. Samotnej autobatérii však nízke teploty nijak výrazne viac neškodia a pri dobrej kondícii dokáže v aute prežiť aj počas -40 stupňov Celzia.

Ak sa vozidlo nevyužíva, odporúča sa uschovať autobatériu na suchom a chladnom mieste (najlepšie pri asi 15 stupňoch Celzia). Najhoršie však počas zimných mesiacov pre akumulátor je, ak vodič jazdí príliš krátke trasy (taktiež často auto štartuje) a okrem toho ešte využíva veľký počet vnútorných komfortných spotrebičov – napríklad vyhrievanie volantu, sedadiel, kúrenie a podobne.

Jednoducho, pre autobatériu je najlepšie, ak sa udržuje čo najviac nabitá. Opakom býva nečinnosť, ktorá je taktiež pre životnosť akumulátora veľmi zlá.

Zdroj: Pexels

Nielen víkendoví vodiči

Pozornosť si teda zaslúži najmä v prípade, že ste „víkendový vodič“. Je potrebné udržiavať ju nabitú a teda priebežne ju kontrolovať či dobíjať externe. Pre zimou sa však odporúča preventívna kontrola každému, kto nechce zostať v mrazoch ráno prekvapený pri neštartujúcom vozidle. Servisné strediská pritom pred začiatkom zimy často ponúkajú zákazníkom výhodné zľavy na kontrolu rôznych častí vozidla, medzi ktoré patrí aj autobatéria.

Zbytočná nie je ani kontrola dobíjania (alternátora), životnosť totiž môže znížiť nielen nedostatočné dobíjanie, ale aj prebíjanie akumulátora. Ak už dôjde k úplnému vybitiu batérie (je nevyhnutné tomu predchádzať!) tak je dôležité autobatériu čo možno najskôr dobiť. Škodí jej tiež externé „nakopávanie“ káblami.

​Ak sa rozhodnete kúpiť novú, odporúčame poradiť sa s odborníkmi a vybrať tak tú najvhodnejšiu batériu pre konkrétne vozidlo. V prípade, že sa chcete spoľahnúť len na seba, prehodnoťte kúpu najmä v prípade, že autobatérie boli (často na čerpacích staniciach) vystavené v exteriéri na slnku/chlade.

Najlepšie urobíte, ak si ju necháte dokonca pred kúpou zmerať – ak dosahuje hodnota nabitia menej než 70 percent, radšej dajte od konkrétneho kúska ruky preč.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.