Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
24.09.2018, 12:05

Postrach vodičov. Emisnou kontrolou nemusia prejsť ani nové autá

  • Je emisná kontrola postrach? Pre staršie autá určite áno a dokonca väčší ako technická kontrola. Problémy pri emisnej kontrole zvyknú mať aj zánovné autá, ktoré sem prichádzajú prvýkrát.
  • Akými spôsobmi sa na kontrole merajú emisie?
V prípade, že nebudete s úhradou pokuty za neabsolvovanie technickej či emisnej kontroly dlho čakať, budeme mať 2 možnosti:
- do 15 dní od udelenia pokuty to bude len 1/3 sumy, 55 € (za 1 kontrolu). Po úhrade sa bude povinnosť považovať za splnenú;
- nad 15 dní budete musieť uhradiť pokutu v celej výške, 165 € (za 1 kontrolu);
- tretia možnosť: dočasné, alebo trvalé odhlásenie vozidla z evidencie. To však treba stihnúť do 15 dní od udelenia pokuty.
Zdroj: Reuters (Ilustračná snímka)

Emisná kontrola v minulosti prebiehala všelijako. Keď sa chcelo, auto kontrolou prešlo. Tomu by však mal byť koniec, keďže jedným z opatrení, ktoré sa zaviedli, je zmena snímania či nahrávania vozidiel, ktoré sa podrobujú kontrole.

Ako to bolo kedysi?

  • 1. Zaznamenanie vozidla na vstupe - Technik musel zabezpečiť maximálnu možnú čitateľnosť evidenčného čísla vozidla. Ak boli na tabuľkách EČV predmety, ktoré by mohli narúšať automatické rozpoznanie evidenčného čísla kamerou (napríklad plastové alebo kovové pásky istiace tabuľku k jej držiaku), technik zabezpečí ich odstránenie. Ak vodič odmietol odstrániť dôvod nečitateľnosti evidenčného čísla, alebo nesúhlasil s ich odstránením (očistením), technik vyhotovil snímku a túto skutočnosť zaznamenal podľa osobitného predpisu do časti „Ďalšie záznamy“ elektronického protokolu EK.

Technik po pristavení vozidla do priestoru pre samotné vykonávanie EK vytvoril vstupný záznam kontrolovaného vozidla prostredníctvom kamery.

  • 2. Zaznamenanie vozidla na výstupe z PEK - Technik vytvoril výstupný záznam kontrolovaného vozidla prostredníctvom kamery. V podstate celý proces fungoval na snímkach, teda fotografiách.

Pozrite si tiež krátky prehľad súčiastok, na ktoré si dať pozor pri kúpe jazdeného naftového auta:

Ako to je teraz?

Vyššie spomenutý postup nebol v ničom zložitý. Po novom? Pozrite sa sami a zamerajte sa na slovíčka snímka a videozáznam.

  • 1. Zaznamenanie vozidla na stojisku - Nový spôsob vychádza z toho starého, no pridal ďalšie prvky. Technik musí zabezpečiť maximálnu viditeľnosť a identifikovateľnosť kontrolovaného vozidla na videozáznamoch. Technik následne zosníma čítačkou čiarového kódu pre vstupnú kameru čiarový kód vygenerovaný v informačnom systéme z elektronického protokolu príslušného vozidla a vytvorí vstupnú snímku vozidla. Súčasne s vytvorením snímky spustí vytváranie videozáznamu zo vstupnej kamery a videozáznamu a snímok z príslušnej prehľadovej kamery.

Snímka je vytvorená z digitálneho videozáznamu a je prenesená do informačného systému. Na videozázname a snímke musí byť zaznamenaná predná a pravá bočná časť vozidla stojaceho na stojisku pričom musí byť umožnené aj vizuálne rozpoznanie:

- evidenčného čísla vozidla,
- druhu vozidla,
- farby vozidla,
- ďalších zjavných rozlišovacích znakov vozidla.

Snímka podľa iného odseku je vytvorená z digitálneho videozáznamu a je tiež prenesená do informačného systému. Na videozázname a snímke musí byť zaznamenaná zadná a ľavá bočná časť vozidla stojaceho na stojisku pričom musí byť umožnené vizuálne rozpoznanie:

- vstupu do vozidla v priestore vodiča (predná ľavá bočná časť vozidla),
- zariadenia na meranie emisií,
- zadnej časti vozidla s evidenčným číslom a výfukom vozidla, ak je to technicky možné,
- druhu vozidla,
- farby vozidla,
- ďalších zjavných rozlišovacích znakov vozidla.

Po zhotovení snímky technik preverí prostredníctvom informačného systému splnenie všetkých podmienok. Ak snímka niektorú z podmienok nespĺňa, technik zhotovenie snímky vrátane preverenia plnenia podmienok zopakuje. To neplatí, ak je evidenčné číslo na snímke nečitateľné z vyššie uvedeného dôvodu.

Monitorovacím záznamovým zariadením sa nesmie manipulovať tak, aby došlo k zmene jeho nastavenia podľa osobitného predpisu.

Na snímkach alebo na videozázname nesmie byť vozidlo, alebo jeho niektorá časť zakrytá osobami, predmetmi, ktoré nie sú súčasťou vozidla, alebo inými prekážkami. Ak ide o kontrolu vozidla zapojeného v súprave, môže byť jeho časť zakrytá iným vozidlom súpravy.

Na vozidle pristavenom na stojisku technik po zaznamenaní vozidla vyhotoví mobilným záznamovým zariadením snímky:

- identifikačného čísla vozidla VIN,
- zobrazovanej hodnoty počítadla celkovej prejdenej vzdialenosti,
- ďalších požadovaných údajov z vozidla.

Ak VIN číslo na pevnej časti karosérie nie je dostupné, alebo je nečitateľné, technik vyhotoví snímku miesta, kde sa nachádza VIN číslo a - identifikačný štítok výrobcu s VIN číslom. Po zhotovení snímok technik preverí, či boli snímky správne priradené k protokolu o EK v informačnom - systéme. Ak nie je možné vytvoriť snímku z dôvodu konštrukčného riešenia vozidla, tak technik zosníma štítok vozidla s VIN a doplnkový - identifikátor umiestnený v čelnom skle vozidla, ak je ním vozidlo vybavené.

  • 2. Zaznamenanie vozidla na výstupe zo stojiska - Po vyhodnotení EK technik zosníma čítačkou čiarového kódu pre výstupnú kameru čiarový kód vygenerovaný v informačnom systéme z elektronického protokolu príslušného vozidla a vytvorí výstupnú snímku vozidla na stojisku. Súčasne s vytvorením tejto snímky ukončí vytváranie videozáznamu zo vstupnej kamery a videozáznamu a snímok z príslušnej prehľadovej kamery. Ak sa vyskytne problém, proces sa zopakuje.

Niektoré motory môžu mať problém

Na nový metodický pokyn a postup snímania videozáznamov musia všetky STK/EK stanice prejsť najneskôr do júna 2019. Zaujímavým a nepotešujúcim je však iný fakt, ktorý negatívne ovplyvní vcelku veľkú skupinu benzínových modelov s rokom výroby od roku 2005 a naftové motory vyrobené od roku 2017.

V prvom prípade totiž došlo pre benzínové motory k sprísneniu maximálne povoleného množstva uhľovodíkov pre autá vyrobené/registrované po 01. 01. 2005, teda tie, ktoré už používajú OBD II pripojenie pre diagnostiku. Pôvodná hodnota 100 ppm je prísnejšia až o 40 percent. Po novom nesmie mať motor viac než hodnotu len 60 ppm. Podobne moderné naftové motory, vyrobené ešte podľa normy Euro5/Euro6 po 01. 01. 2017, mohli mať korigovaný súčiniteľ absorpcie (ľudovo dymivosť) na úrovni adekvátnej norme platnej v danom čase.

Nová hodnota zavedená pre tieto autá je však stanovená na úroveň 0,3 m-1. Samozrejme, tieto autá majú za povinnosť prísť na kontrolu emisií v roku 2021, teda štyri roky od uvedenia do prevádzky. Taxíkov, autoškôl, sanitiek, či ťahačov sa to týka už tento rok, pretože tieto autá majú povinnosť absolvovať EK každoročne. Otázka teda znie, čo majú ľudia s modernými a takmer celkom novými autami, ktoré majú dymivosť na úrovni vtedy platnej homologizácie/emisnej normy robiť po tom, keď sprísnenou kontrolou s retroaktivitou neprejdú?

Zdroj: Reuters

Záver

Kompetentní si dali námahu, a pripravili metodický pokyn, ktorý by mal zamedziť teoreticky nespôsobilým vozidlám jazdiť po cestných komunikáciách. Slovo teoreticky uvádzame zámerne preto, lebo problémy absolvovať EK na prvýkrát majú aj nové vozidlá, ktoré zvyčajne najazdili len desiatky tisíc kilometrov, alebo aj staršie, 10 - 15-ročné autá, ktoré majú najazdené minimum kilometrov.

Nehovoríme teda o autách, ktoré sú už na oko v zlom technickom stave. Jednoznačne by také na našich cestách nemali čo robiť. Ľudia sa v minulosti báli skôr technickej kontroly, ale ako sme povedali, pripravíte si auto, aby TK prešlo, a nakoniec pohoríte na EK. Áno, po novom je možnosť dočasnej spôsobilosti na 60 dní, kedy si môžete dať auto do spôsobilého stavu, ale čo keď je to chyba, ktorá bude stáť značnú sumu z hodnoty vozidla?

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.