Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
20.09.2018, 12:05

Súčiastka moderných áut, ktorá môže vodičov poriadne potrápiť

  • Aj napriek prísnym emisným normám pôsobia na trhu aj naftové vozidlá, ktorých súčasťou je už viac ako 10 rokov takzvaný DPF filter.
  • Dnes ho však nájdeme aj v benzínových autách a možno o tom ani nevieme, hoci nesprávnou jazdou si môžete spôsobiť nemalé problémy.
Súčiastka moderných áut, ktorá môže vodičov poriadne potrápiť
Zdroj: Youtube (Ilustračná snímka)

Čistota ovzdušia je jednou z najdôležitejších celosvetových tém súčasnosti a automobily patria bezpochyby medzi najnebezpečnejších znečisťovateľov.

Filter pevných častíc, skrátene DPF, je od roku 2004 v rámci ekonormy Euro 5 súčasťou všetkých nových vozidiel s naftovým motorom, inak by tieto vozy nedokázali plniť stále prísnejšie emisné limity.

Dnes dokonca môžeme spomínaný filter pevných častíc nájsť aj pri benzínových verziách vozidiel, príkladom môže byť modernizovaná Škoda Fabia, ktorej TSi agregáty tento "bonus" dostali.

Pozrite si tiež, na aké súčiastky sa zamerať pri kúpe naftového auta:

​Ako DPF funguje nie je potrebné vysvetľovať, môžeme to prirovnať napríklad k vrecku vo vysávači, ktorý zadržiava nečistoty. Oveľa dôležitejšie však je, ako s vozidlom zaobchádzať, aby DPF filter fungoval tak, ako má, a nestrpčoval vodičom život. 

Jednoduché pravidlo

„Každý vodič by sa mal o svoje vozidlo starať tak, aby poruchám predchádzal. Preto je pravidelná návšteva servisov veľmi dôležitá. Ešte dôležitejšie však je, ako s vozidlom jeho majiteľ zaobchádza a k čomu ho používa. Ak chcete jazdiť len s deťmi do školy a do práce, radšej sa dieselovým motorom vyhnite,“ hovorí riaditeľ značky ProfiAuto pre ČR a SR Jindřich Krejčí.

DPF filtre sa totiž aktivujú každých 500 až tisíc kilometrov, kedy sa zdvihne teplota vo výfukovom potrubí a dôjde k takzvanému vypáleniu sadzí, čo sa neustále v intervaloch opakuje. Majitelia dieselových vozidiel by teda mali mať vo svojom repertoári aj dlhšie trasy, najlepšie diaľničné presuny.

Ďalším dôležitým faktorom je používanie správnych olejov, nakoľko motory s filtrami pevných častíc vyžadujú špeciálne druhy olejov. Tie po spálení generujú malé množstvo popola, a tak filter neupchávajú.

„Týchto olejov je na trhu niekoľko druhov a pre každého nie je jednoduché sa v nich vyznať, preto neváhajte využiť rady odborníkov,“ dodáva Krejčí.

Odstrániť ho neskúšajte

A ak niekoho napadne, či nie je lepšie DPF z vozidla odstrániť, čo nie je zase až tak jednoduché, je tu hneď niekoľko odporúčaní, prečo to nerobiť. Vzťahuje sa napríklad na vaše vozidlo ešte záruka?

Odstránenie filtra pevných častíc by mohlo znamenať neuznanie niektorých reklamácií. Jeho odstránenie z vozidla ide prakticky proti zmyslu jeho existencie a najzávažnejšie je, že je to dokonca nelegálne. Je to aj dôvod, prečo s vozidlom bez DPF neprejdete cez STK.

Ak sa zamýšľate nad tým, prečo kedysi nevadilo, že jazdili po cestách autá, ktorým sa patrične "dymí" z výfuku a v dnešnej dobe sa vymýšľajú stále prísnejšie opatrenia, má to zásadný dôvod.

Ten je v zmene technológie - palivo je vstrekované pod iným tlakom, je dokonalejšie spaľované a tým vznikajú len nanočastice, ktoré prenikajú do samotného "organizmu" vozidla. Rovnako však aj do toho ľudského

Kedysi to boli častice sadzí, ktoré priľnuli len na "sliznici" auta. Za ideálnych okolností je DPF naozaj bezúdržbové zariadenie a ťažkosti s ním nie sú skoro nikdy problémom samotným.

Zvyčajne sú totiž len príznakom problému s fungovaním motora, ktorého nie je filter pevných častíc priamo súčasťou, alebo je problém so štýlom používania auta - teda vo vodičovi.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.