Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
12.09.2018, 17:15

Po letných horúčavách potrebuje auto dôkladnú kontrolu. Poradíme vám, na čo sa zamerať

  • Letné horúčavy nedávajú zabrať len klimatizácii, ale aj iným častiam vozidiel.
  • Pri dlhodobom vystavení auta slnečným lúčom sa totiž rýchlejšie poškodzuje nielen lak, ale tiež takmer všetky funkčné časti - od pneumatík po čelné sklo.
Po letných horúčavách potrebuje auto dôkladnú kontrolu. Poradíme vám, na čo sa zamerať
Zdroj: HN/Radoslav Petrík

Od vyčerpávajúcich horúčav počas leta si už dnes do istej miery môžeme oddýchnuť, avšak zamerať by sme sa mali na svojich "štvorkolesových miláčikov". Práve automobily totiž počas vysokých teplôt trpia na väčšie opotrebenie takmer všetkých funkčných častí.

„Akonáhle začne teplomer ukazovať znesiteľné hodnoty, nemali by vodiči odkladať kontrolu pneumatík a doplnenie všetkých prevádzkových kvapalín. Oboje by malo síce patriť medzi rutinné úkony, ale dlhé obdobie tropických dní z toho aktuálne robí veľmi urgentnú úlohu,“ upozorňuje prevádzkový riaditeľ medzinárodnej siete autocentier AAA Auto Petr Vaněček.

Vysoké denné teploty či veľké teplotné rozdiely medzi dňom a nocou totiž môžu viesť k celkovému zníženiu tlaku v pneumatikách auta. Hodnotu odporúčanú pre konkrétne vozidlo zvyčajne nájdeme v manuáli, na vnútornej strane viečka palivovej nádrže, prípadne na B-stĺpiku po otvorení dverí vodiča.

​​​„Súčasne s kontrolou tlaku odporúčame preveriť aj hĺbku dezénu, pretože pri vysokých teplotách sa pneumatiky opotrebovávajú podstatne rýchlejšie,“ dodáva Vaněček. Pneumatiky majú v dezéne tiež ukazovatele maximálneho opotrebenia, prípadne si môžete pomôcť mincou v hodnote dvoch eur, ktorej strieborný okraj má presne štyri milimetre (vhodná hĺbka dezénu).

Hoci skúsení vodiči chránia v priebehu leta lak auta pred poškodením a vyblednutím prípravkom s UV filtrom a interiér vozidla zodpovedajúcim zaclonením, ani tak sa všetkým drobným škodám nevyhnú.

Pri vizuálnej prehliadke auta po letnej sezóne by sa teda mali zvlášť zamerať na čelné sklo, ktoré ohrozujú vysoké tepelné šoky – napríklad v auto-umyvárni alebo pri náhlej zmene počasia s príchodom letnej búrky. Skontrolovať, či nie je niekde prasknuté, preto určite nie je od veci.

Dobrou voľbou je aj preventívna návšteva autoservisu, kde preveríte stav bŕzd, batérie, štartéra či bod tuhnutia chladiacej kvapaliny. Čím vyššia je vonkajšia teplota, tým viac stúpa riziko prehriatia brzdového obloženia a brzdovej kvapaliny.

Vysoké teploty "nehrajú do kariet" ani autobatériám, ktoré môžu s príchodom priaznivejších teplôt vykazovať zníženú kapacitu. To isté platí aj o štartovaní a žhavení motora.

V teple naštartuje motor jednoducho, takže sa prípadná skrytá porucha na štartovaní či žhavení nemusí vôbec prejaviť, ale v chladnejšom počasí môže byť všetko náhle inak.

Návštevu servisu by mali vodiči využiť aj vzhľadom na častejšie využívanie klimatizácie a teda preveriť jej stav po sezóne. Občas je nutné doplniť aj chladiace médium a kabínový filter by sa mal meniť aspoň jedenkrát do roka.

„Pretože bola klimatizácia v posledných mesiacoch pravdepodobne v prevádzke prakticky permanentne, jej kontrola je taktiež na programe dňa,“ pripomína Vaněček.

Kontola by mala končiť dôkladným vyčistením a ošetrením všetkých povrchov namáhaných vysokými teplotami, teda nielen laku, ale aj všetkých plastových plôch a pneumatík. Stručné pravidlá a najčastejšie chyby pri umývaní auta nájdete v galérii vyššie.

Najskôr odstráňte hrubé nečistoty, drobné prachové častice či mastné sadze z výfukov iných áut. Až po dôkladnom ručnom umytí, ktoré je najlepšou voľbou pri umývaní vozidiel, môžete prejsť k nanášaniu vosku, ktorý ošetrí drobné letné poškodenia.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.