Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
07.09.2018, 16:15

Staré autá do šrotu? Práve naopak, ľudia do nich stále častejšie investujú

Za posledné roky sa ako jedna z najlepších možností, kam uložiť prebytočné financie, javí investícia do automobilových veteránov a takzvaných "youngtimerov".

Staré autá do šrotu? Práve naopak, ľudia do nich stále častejšie investujú
Zdroj: Wikimedia/Forrexp

Investori vo veľkej miere využívajú akcie, dlhopisy, zlato či virtuálne meny. Čo by ste však povedali na investíciu do automobilu? Práve táto možnosť sa totiž stále viac dostáva do popredia.

Záujmu o takéto alternatívne investície sa začal prispôsobovať aj trh, pričom podľa nemeckých bankových odborníkov je záujem o historické vozidlá veľmi veľký - sú tiež považované za veľmi stabilné investície. Veľký investičný potenciál do takýchto vozidiel potvrdzujú aj analytici v strednej Európe.

Pozrite si tiež našu nedávnu galériu 10 modelov, ktoré vás pri investícii rozhodne nesklamú. Informácie vychádzajú z tlačovej správy spoločnosti AAA Auto:

​Nemecká banka Südwestbank zaviedla v roku 2010 index OTX - teda index klasických áut. Ten porovnáva výkonnosť zhodnotenia 20 modelov áut vyrobených v južnom Nemecku s inými formami investícií.

Na začiatku stanovila banka začiatočnú hodnotu tohto indexu na sto bodov, konkrétne v roku 2005. Prvého januára tohto roka dosiahol index až 403 bodov.

Zatiaľ čo nemecký index DAX od roku 2005 vzrástol o 203,5 percenta a Euro STOXX 50 si pripísal 73,93 percenta, index klasických automobilov OTX vzrástol až o neuveriteľných 302,63 percenta.

Veľký záujem potvrdzuje aj značka Mototechna, ktorá tento rok na jar v Českej republike spustila samostatnú značku Mototechna Classic, špecializujúcu sa práve na predaj veteránov a takzvaných "youngtimerov".

"Od svojho marcového spustenia zobchodovala Mototechna Classic takmer 50 vozidiel a do jej portfólia sa podarilo dostať niekoľko úplne unikátnych vozidiel. Za zmienku stojí napríklad Jaguár XK 120 Alloy Roadseter, z ktorého bolo vyrobených iba 242 kusov, s cenou presahujúcou v prepočte 330-tisíc eur. Spomenúť môžem aj trojicu klasických Ferrari z 80. a 90. rokov v cene nad stotisíc eur, ktoré sú zberateľmi veľmi žiadané,“ hovorí Jindřich Topol, regionálny manažér výkupu AAA Auto.

Investičný potenciál klasických áut potvrdzujú tiež odborníci z radov analytikov. „S tým, ako sa čiastočne mení celkové vnímanie investícií, vyhľadávajú zákazníci ako doplnenie svojho portfólia aj také, ktoré si môžu „užívať“. Ide predovšetkým o nehnuteľnosti, umenie alebo práve klasické vozidlá. Potenciál nehnuteľností využívajú bohatší klienti, zatiaľ čo pri klasických autách môže investícia začínať napríklad na sedem a pol tisícoch eur, ale môže sa vyšplhať do státisícov až miliónov eur,“ potvrdzuje Petr Dufek, analytik ČSOB.

Ak by sme to mali zhrnúť, dá sa vo všeobecnosti povedať, že staršie vozidlá prémiových značiek (Mercedes-Benz, Jaguar) po páde na cenové dno, ktoré prichádza medzi 20. až 30. rokom od výroby, začnú pomaly ale isto na hodnote opäť naberať.

​Ide to pochopiteľne roka v ruke s počtom vyrobených kusov daného modelu a značky, ktoré na trhu zostávajú. Rovnako tiež s tým, v akom sú stave.

„Do týchto vozidiel investujú skôr fanúšikovia jednotlivých značiek a vlastníctvo vozidla neberú primárne ako investíciu, ale skôr ako splnený sen,“ dopĺňa Topol.

Samozrejme, neplatí to pri extra prémiových vozidlách. Napríklad Mototechna Classic očakáva príchod Ferrari Enzo, ktorých bolo vyrobených len 400 kusov, pričom cena bude atakovať hranicu dvoch miliónov eur.

„Takéto vozidlá už po cestách prakticky nejazdia, alebo len úplne výnimočne. Ich majitelia do nich ukladajú svoje financie, pretože ich cena môže postupom času významne narastať,“ uzatvára Petr Dufek.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.