Ďalším bodom je motor. Je dobré ho pred predajom vyčistiť. Stačí vziať navlhčenú handru a priestor motora trochu umyť. Nemusíte to však preháňať, príliš naleštený motor môže u niekoho na druhej strane vzbudzovať podozrenie, že z motora tečie olej a čistením sa to snažíte maskovať. Neodporúčame umývať auto tlakom vody, pretože by sa mohli poškodiť citlivé časti, ako napríklad elektronika a podobne. Existuje mnoho prípravkov, vďaka ktorým dodáte agregátu krajší vzhľad.HN/Pavol Funtál
StoryEditor

Problém, kvôli ktorému nenaštartujete. Batériu auta môžete ľahko zničiť aj cez leto

04.09.2018, 11:22
Autor:
fdvfdv
Mŕtva autobatéria, to je závada, na ktorú sa pripravujeme skôr s klesajúcimi teplotami. Zničený akumulátor však prekvapil mnohých motoristov aj v tohtoročných tropických teplotách.

"Autobatériu vám zabil mráz, ale môže za to teplo," počúvajú často motoristi od mechanikov asistenčných služieb. Dnešné batérie do áut sú síce stopercentne lepšie ako tie, ktoré ste dostali pred 15 rokmi do auta z výroby. Avšak stále im prekážajú rovnaké veci, píše iDnes.cz.

Najväčším zabijakom je totiž teplo. Úplne najhoršie sú výjazdy na dovolenky k moru, kde auto stojí dva týždne v horúčave. Teplom totiž, hoci to veľká časť motoristov nevie, dochádza k veľkému samovybíjaniu, následne k sulfatácii dosiek, ktoré týmto javom následne strácajú svoju kapacitu.

Sulfatácia je hromadenie či usadzovanie síranu olova na povrchu a v póroch aktívneho materiálu akumulátorov - olovených elektródach.

Súčasné uzavreté motory vydávajú viac tepla na akumulátory vo vozidlách. "Kým pred 20 rokmi nepresahovali teploty v motorovom priestore 50 stupňov Celzia, v súčasnosti často dosahujú aj sto a viac," uvádza výrobca autobatérií, firma Bosch.

Podľa Petra Semeráda, experta na autobatérie z firmy Bosch, sa poškodená autobatéria na prvý pohľad nedá spoznať. Deformácia plastového boxu autobatérie alebo praskliny sú známkou toho, že je niečo zle, ale horúčavou to nebude. To, že vysoké teploty akumulátoru ublížili, sa, bohužiaľ, prejaví často až v zime, keď potrebujeme naštartovať studený motor, ktorého vnútorný odpor je väčší ako v letných mesiacoch.

Semerád teda odporúča nechať si pred zimou prekontrolovať stav batérie. "Ak viete, že máte päťročnú autobatériu, je dobré to pracovníkom servisu pripomenúť. Obzvlášť ak ste boli teraz v lete pri mori, alebo auto dlho postávalo v rozpálených uliciach," radí Semerád.

"Či akumulátor drží kapacitu, je možné overiť testerom," dodáva. Takýto špeciálny prístroj vykoná záťažový test, ktorý vie určiť, či je batéria len vybitá, alebo opotrebovaná a zrelá na výmenu. Ak vám batéria "umrie", nechajte si v servise tiež premerať dobíjanie. Čo sa javí ako nefunkčná batéria, môže byť totiž v skutočnosti problém v elektrickom systéme vozidla a práve chyba na dobíjaní (alternátore) je veľmi častým problémom.

Zima je naopak pre batériu podľa Petra Semeráda lepšia aj preto, že nedochádza k veľkému samovybíjaniu. Aj pre skladovanie akumulátorov pri dlhodobej odstávke auta je dobré sucho a chladno (15 až 20 stupňov je ideálnych). Nevadia mu však ani hodnoty hlboko pod nulou. Nabitý akumulátor totiž znesie teploty do -50 stupňov Celzia, vybitý následne môže zmrznúť už pri teplote mierne pod nulou.

"Najproblémovejší vodič je ten, ktorý často štartuje, pomaly prechádza len na malé vzdialenosti a popri tom používa ďalšie elektrospotrebiče. Akumulátor sa v takýchto situáciách nemá šancu poriadne dobiť," vysvetľuje Semerád. Pre autobatériu je totiž najlepšie, aby bola stále a čo najviac nabitá. Ak sa vybila napríklad kvôli zabudnutým rozsvieteným svetlám, je treba ju ihneď nabiť, skôr než začne sulfátovať.

Pozrite si tiež nedávne video, ako prívalové dažde ochromili dopravu v Bratislave:

​Odber zvyšujú komfortné spotrebiče, hlavne tie, ktoré vyhrievajú a chladia (nezávislé kúrenie, klimatizácia, vyhrievanie sedadiel, okien, svetlá). Zníženie teploty v zimných mesiacoch spôsobuje tuhnutie oleja v motore a prevodovke.

Zväčšujú sa tak vnútorné odpory, ktoré musí štartér pri štarte motora prekonať, a tým rastie tiež odber prúdu z batérie. Pri poklese pod nulu tak musí na roztočenie motora baterka vydať až násobne viac energie.

Aj bezúdržbové batérie vyžadujú starostlivosť

Ak jazdíte prevažne krátke trasy, pravidelne akumulátor dobíjajte. Vyvarujte sa úplnému "hlbokému" vybitiu batérie, ľahko potom môže dôjsť k trvalému poškodeniu. Ak batéria nie je používaná, úplne ju nabite a potom aspoň raz za tri mesiace. Ak sa s vozidlom jazdí zriedka, nabite ju aspoň raz za mesiac.

Moderné akumulátory sú bezúdržbové. Vo veku majú síce uzávery pre jednotlivé články, ktoré sú prekryté prelepmi, ale tie sa nemôžu za žiadnych okolností strhnúť.

"Akumulátoru okrem tepla veľmi škodí aj nečinnosť," pripomína Peter Semerád. Víkendoví šoféri by teda mali nabitie kontrolovať častejšie, ak jazdíte naozaj málo, zožeňte si takzvanú udržiavaciu nabíjačku, ktorú môžete mať pripojenú aj trvalo.

Baterku ničí zanedbaný servis

Medzi ľuďmi sa povráva, že najkvalitnejší je akumulátor, ktorý dostane auto z výroby. Každý ďalší vydrží podstatne kratšiu dobu. Dôvod však býva iný, postupom času sa totiž na aute prejavujú chyby, ktoré narúšajú elektroinštaláciu, tá je navyše pri moderných autách stále rozsiahlejšia a zložitejšia.

Chyby sú v prevažnej väčšine prípadov zapríčinené zlou údržbou. Akumulátor sa potom často dostatočne nenabíja, alebo naopak prebíja. Alebo máte poruchu na elektroinštalácii. Tá sa ľahko odhalí na pravidelnej servisnej prehliadke, ak na ne, samozrejme, jazdíte.

Youtube

​Ak nie, nechajte si auto skontrolovať aspoň sezónne, väčšina automobiliek navyše pred sezónou láka na lepšie ceny. "Niektoré servisy Škoda ponúkajú zákazníkom zimné a jarné servisné akcie s dôkladnou predsezónnou prehliadkou za pár korún. Zimná prehliadka zahŕňa okrem iného diagnostiku vozidla, ktorá odhalí prípadné problémy s elektrickou sústavou," radí Karel Starý, vedúci servisných služieb Škoda Auto Česká republika.

Pozor na špeciality

Servisy aj predajcovia autobatérií majú špeciálne katalógy, ktoré poradia, ak neviete, ako si vybrať. Pre staršie auto s nižšími energetickými nárokmi nemá zmysel si v dobrej viere kupovať "to najlepšie", napríklad gélové batérie určené pre moderné autá vybavené štart/stop systémom, ktoré nemajú rady kolísanie dobíjacieho prúdu od unaveného alternátora.

Ak chcete pre svoje staršie auto dobrú kvalitu, ponúkajú aj autorizované servisy batérie pre staršie modely za prijateľné peniaze. Na starú škodovku si tak môžete zaobstarať takzvané Škoda Economy batérie, ktoré stojí zhruba 50 eur.

A platí to aj naopak: moderné autá s inteligentnými alternátormi, ktoré vedia rekuperovať energiu pri brzdení a odpájajú sa, aby nezaťažovali motor (a šetrili tak palivo), majú iné nároky na autobatérie.

Napríklad práve autá vybavená štart/stop systémom vypínajúcim motor vyžadujú akumulátory s vysokou odolnosťou voči cyklickému zaťaženiu. Naopak obyčajnú batériu z čerpacej stanice čoskoro zničia. V tomto prípade je teda rozhodne lepšie zájsť si po radu a odporúčanie do značkovej predajne.

Ako si vybrať

Rozmery: Batéria má v aute vyhradený priestor, do ktorého sa musí zmestiť. Pri niektorých autách je to naozaj na milimetre. V hobbymarketoch a ďalších nešpecializovaných predajniach zvyčajne narazíte na jeden štandardný rozmer autobatérie. Výrobcovia áut však často používajú špecifické menšie batérie.

"Preslávené" sú kvôli tomu hlavne ázijské automobilky. Často je potom zložitejšie takú menšiu batériu zohnať a hlavne bývajú výrazne drahšie než porovnateľný akumulátor zvyčajného rozmeru. Pri autách z Japonska taktiež dajte pozor na orientáciu pólov, často ich mávajú prehodené. Väčšina áut má kladný pól umiestnený vpravo, "Aziati" veľmi často vľavo. Prívodné káble k autobatérii bývajú následne akurát dlhé, nemožno teda pólovanie otočiť.

Nie je nezvyčajné, že autá mávajú akumulátory umiestnené mimo motorový priestor. Časté sú umiestnené v kufri z dôvodu lepšieho vyváženie vozidla. Známe sú tým vozidlá ako BMW, ale akumulátor v dne kufra môžete nájsť aj v Opli Astra alebo Škode Rapid, kde majú upravenú konštrukciu a pri nákupe potom treba dávať pozor, aby batéria spĺňala špecifikáciu pre montáž do interiéru vozidla.

Napätie: Veľkosť napätia je u väčšiny osobných áut 12V. Keď akumulátor kupujete, nechajte si od predajcu zmerať nabitie. Keď je nabitý pod 70 percent, zvážte jeho nákup. A všímajte si tiež, kde ho v predajni skladovali. Najhoršie sú totiž tie, ktoré majú predajcovia vystavené pri čerpacích staniciach vonku na stojane a povedia vám, že si ho môžete rovno vziať, také akumulátory, ktoré sa "varia" na letnom slnku, dlhý život nečaká.

Audi

Kapacita: Udáva, koľko prúdu (Ampérov) batéria dokáže dodávať za jednotku času. Čím je väčšia kapacita batérie, tým dlhšie vie živiť palubnú elektroniku. Pre väčšinu benzínových motorov stačí kapacita okolo 60Ah. Naftové autá potrebujú asi 70Ah a vyššie.

Štartovací prúd: Udáva, koľko Ampérov je batéria schopná dodať krátkodobo pre štartovanie vozidla. Benzínovým motorom všeobecne stačí nižší štartovací prúd než dieselom.

01 - Modified: 2024-04-04 12:00:00 - Feat.: - Title: Prémiovky bez šance? Xiaomi už predáva elektromobil SU7, cena mnohých prekvapí 02 - Modified: 2024-04-04 09:18:48 - Feat.: - Title: Mali by ste radšej prísť o vodičák? Tento kvíz preverí, či nie ste hrozbou cestnej premávky 03 - Modified: 2024-04-03 09:51:29 - Feat.: - Title: Fiat 128: Ukázal smer, motorizoval mnohé krajiny a jazdil ním aj samotný Enzo Ferrari 04 - Modified: 2024-04-03 12:00:00 - Feat.: - Title: Suzuki mieri tam, odkiaľ ostatní odišli. Nový Swift je moderné auto zo starej školy 05 - Modified: 2024-04-02 13:14:11 - Feat.: - Title: Očakávaná Dacia už aj na Slovensku: Koľko stojí ľudové SUV pre masy v novej forme?
menuLevel = 2, menuRoute = auto/servis, menuAlias = servis, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
05. apríl 2024 06:32