Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
17.08.2018, 11:10

Leto preverí chladenie auta. Toto rozhodne nerobte pri prehrievaní motora

  • Chystáte sa cestovať na dovolenku? Nie len to musí byť dôvod pre kontrolu hladiny chladiacej kvapaliny, či celkový stav chladiaceho systému.
  • Ako postupovať, keď sa vám na prístrojovej doske auta zrazu rozsvieti "červený teplomer" ?
Leto preverí chladenie auta. Toto rozhodne nerobte pri prehrievaní motora
Zdroj: Youtube/James Last (Ilustračná snímka)

Letné horúčavy môžu pri zanedbávaných motoroch odhaliť závadu v chladení. Ideálna teplota chladiacej kvapaliny v motore zahriatom na prevádzkovú teplotu je medzi 80 a 90 stupňami Celzia.

Novšie autá mávajú aj ciferník s ručičkou ukazujúcou teplotu motora ovládanou elektronicky, takže ak sa nič nedeje, riadiaca jednotka drží ručičku po zahriatí stále v rovnakej polohe, a to aj keď teplota mierne kolíše. Vraj aby to nestresovalo vodiča, píše iDnes.cz.

Moderné autá však často teplomer nemajú vôbec, niekedy ho nahrádza digitálny ukazovateľ, alebo iba modrá kontrolka indikujúca pár kilometrov po naštartovaní, že sa motor ešte len zahrieva.

Horúce letné dni sú skúškou nielen pre autá, ale tiež samotných vodičov či posádku. Pozrite si naše video, kde sme skúšali výdrž človeka v rozpálenom zaparkovanom aute:

​V niektorých autách však nájdete napríklad položku "teplota chladiacej kvapaliny" v menu palubného počítača. Chladiaca kvapalina vrie pri teplote vyššej ako sto stupňov Celzia.

Často majú problémy s chladením banálny dôvod: v systéme chladenia je mierny pretlak a občas sa stane, že zle tesní viečko vyrovnávacej nádobky chladiacej kvapaliny a motor sa potom prehrieva.

​Nedostatočné chladenie môže mať však aj rad ďalších príčin: chybný termostat, zlyhanie vodnej pumpy (porucha jej pohonu - remeňa), únik chladiacej kvapaliny kvôli netesnosti (uvoľnená, prasknutá hadica) odhalíte asi najľahšie - auto pod sebou robí mláčky.

Problémy, ktoré môžu končiť fatálne

Pri starších autách môže byť problémom zapchatý chladič. Veľkou nepríjemnosťou býva poškodená hlava valcov alebo tesnenie pod hlavou, to sa prejavuje tým, že ubúda kvapalina v chladiacej sústave a z výfuku ide šedý či biely dym.

"Ak nám bude z nádobky kvapalina ubúdať, je to väčšinou známka toho, že niečo nie je v poriadku. Určite odporúčam vykonať tlakovú kontrolu v servise," varuje Karel Starý, vedúci servisných služieb Škoda Auto Česká republika. Kontrola prebieha tak, že sa na miesto viečka naskrutkuje systém s manometrom, chladiaci systém sa natlakuje a zisťuje sa, či tlak systém "drží", alebo dochádza k istému úniku.

Servisy občas na overenie stavu kvapalín vyhlasujú špeciálne akcie, niekedy tak aspoň diagnostiku zaobstaráte zadarmo, následne platíte až prípadnú výmenu.

Prehrievanie sa najčastejšie prejaví pri pomalej jazde v kolóne, kedy sa motor nestíha chladiť náporom vzduchu. Ak už sa to stane a vy nemôžete auto urýchlene odstaviť na bezpečnom mieste, zložte nohu z plynu, zapnite kúrenie na maximálnu teplotu a pustite ho naplno.

Auto následne čo najrýchlejšie zastavte na najbližšom vhodnom mieste a vypnite motor, "uvarenie" motora môže mať totiž fatálne následky (poškodenie tesneni pod hlavou motora, prípadne prasknutie alebo deformáciu hlavy či bloku motora).

Ak sa rozhodnete doliať chladiacu kvapalinu (najpravdepodobnejšie vodu, radšej však destilovanú), počkajte, kým motor vychladne. Hrozí, že na vás variaca sa chladiaca kvapalina po odistení viečka nádržky pre dolievanie (viečko býva väčšinou modré) vystrekne a popáli vás. Riziko je to tiež pre motor - liať studenú vodu do horúceho motora môže mať taktiež fatálne následky.

Prevencia?

Chladiacou kvapalinou je naplnený chladič a chladiaci systém auta, za úlohu má ochladzovať motor, ktorý sa pri práci zahrieva. Správne zvolená a nariedená kvapalina tiež zabraňuje usadzovaniu korózie v chladiacich systémoch. "Chladiace kvapaliny sú dnes väčšinou sfarbené, takže je zreteľne vidieť ich množstvo v nádrži. Ideálna hladina je medzi ryskami s maximálnou a minimálnou povolenú mierou, "hovorí Karel Starý. Stav hladiny sa zisťuje pro studenom motore.

"Ani minimálna, ani maximálna hladina nie je optimálna. Ak je minimálna, malo by dôjsť k doliatiu, prípadne kontrole úniku. Ak je maximálna, nie je to zase ideálne pre obeh kvapaliny v systéme," vysvetľuje Starý. "Počas cirkulácie v chladiacom systéme síce k nepatrnej zmene hladiny dochádza, avšak len v rozmedzí maxima a minima."

​Akú chladiacu kvapalinu používa vaše auto nájdete v manuáli, prípadne v servisnej knižke. Laicky ich rozlišujeme podľa farby na žltú, modrú (fialovú), červenú alebo modrozelenú. Aká kvapalina je v aute použitá, býva napísané priamo na nádobke (typ B, C, D, G11, G12, G12 ++, G48 a ďalšie). Jednotlivé typy majú rôzne vlastnosti, ich miešanie preto Karel Starý neodporúča, hrozí totiž poškodeniu motora.

Výmenu chladiacej kvapaliny odborníci odporúčajú každé dva roky, presný interval je však napísaný v návode k vozidlu alebo v servisnej knižke, prípadne vám poradia aj pri návšteve servisu.

Práve chladiace médium býva spoločne s brzdovou kvapalinou veľmi často podceňované, podľa Karla Starého asi najviac zo všetkých prevádzkových kvapalín. Najjednoduchšie je nechať ich výmenu na servise, kde starú kvapalinu vedia okrem iného tiež ekologicky zlikvidovať.

"Chladiaca kvapalina je celoročná, mieša sa s destilovanou vodou v koncentrácii približne pre mínus 20-30 stupňov Celzia," vysvetľuje Karel Starý. A upozorňuje na častú nepríjemnosť: keď do motora dolejete vodu, znížite tým mrazuvzdornosť chladiacej kvapaliny, čo sa môže vypomstiť v zimnom období. Nezabudnite na to.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.