11.08.2018, 06:50

Chcete ušetriť prestavbou auta na plyn? Tieto motory sú na to ideálne

  • Zaujímavou voľbou nemusia byť len elektrifikované modely áut, ale tiež tie, ktoré fungujú na LPG či CNG.
  • Pri snahe ušetriť však prestavba nemusí vždy vyjsť podľa predstáv.
Chcete ušetriť prestavbou auta na plyn? Tieto motory sú na to ideálne
Zdroj: netcarshow (ilustračná snímka)

V súčasnosti sa snažia výrobcovia splniť emisné limity a pritom poskytnúť čo možno najlepšiu spotrebu paliva pri konkrétnom modeli. S rastúcimi cenami benzínu či nafty však motoristi stále viac zvažujú alternatívne pohony.

Nemusí ísť pritom len o elektromobily či hybridné vozidlá. Voľbou sa častejšie stávajú najmä predstavy áut na pohon s využívaním LPG či CNG. V tomto prípade je potrebné zvážiť technické predpoklady vozidla, kvalitu použitého systému a tiež spôsob, akým majiteľ auto používa.

Ako šetriť palivo? Sedem jednoduchých tipov sme vám dávnejšie priniesli v článku.

​Vo všeobecnosti sa na prestavbu na LPG (spaľovanie kvapalného plynu) hodia motory s vyšším objemom - od "jednašestky" po ideálne dvojliter a vyššie. Pri týchto agregátom sa úspora paliva totiž prejaví najviac. Na prestavbu sú vhodnejšie tiež motory bez priameho vstrekovania.

Moderné motory s priamym vstrekovaním so sebou nesú veľa komplikácií, ktoré prestavbu predražujú a ani výsledná úspora na palive nie je taká, ako u starších motorov s nepriamym vstrekovaním.

„Veľmi vhodným motorom na prestavbu je MPI agregát s objemom 1.6-litra, ktorý sa dával do Škody Octavie až do roku 2013. V prípade Fabie a Roomstera to je zase motor 1.4 16V vyrábaný až do roku 2014. Bezproblémovo je možné prestavať tiež litrový motor tretej generácie Fabie, je však treba počítať s nevýraznou dynamikou prestavaného vozidla.

Podobne na tom je aj Rapid 1.2 MPI. Obľúbené sú tiež prestavby Dacie Duster 1.6, ktoré si s pohonom LPG bolo možné objednať už z výroby,“ hovorí regionálny manažér výkupu medzinárodnej siete autocentier AAA Auto Jindřich Topol.

Okrem vhodnosti motora a kvality použitého LPG systému by mali záujemcovia o prestavbu zvážiť aj spôsob používania auta. Rozhodovanie môže totiž komplikovať aj exspirácia tlakovej nádoby a nutnosť pravidelných revízií, zákaz vjazdu do podzemných garáží alebo tankovanie s účasťou obsluhy čerpacej stanice.

V prípade prestavby vozidiel na CNG (stlačený zemný plyn) je z dôvodu veľkých nárokov na miesto alebo zníženého dojazdu efektívnejšie vozidlá neprestavovať.

Zdroj: Archív HN (Ilustračná snímka)

„Rozumnejšie je vybrať si z vozidiel vybavených kombinovaným pohonom na benzín a na zemný plyn už priamo z výroby. Takéto autá majú CNG nádrže lepšie integrované do konštrukcie a neprichádzajú o svoje úžitkové vlastnosti. Na našom trhu ide najčastejšie o značky Opel, Fiat, Mercedes či vozidlá z koncernu Volkswagen.

Nie je prekvapením, že našim podmienkam najlepšie vyhovuje Octavia III G-TEC, ktorá si ponecháva veľkú 50 litrovú nádrž na benzín a k nej pridáva tlakové nádoby na 15 kilogramov CNG. Jej kufor je síce o 130 litrov menší, ale aj výsledných 460 litrov pri liftbacku vyhovie aj náročnejším cestovateľom. Od modelového roku 2018 Octavia dostala väčšie nádrže na 21 kilogramov CNG, ktoré znamenajú dojazd 500 až 550 kilometrov, ale benzínová nádrž sa zmenšila iba na 15 litrov, je teda podobná ako u väčšiny vozidiel na CNG,“ vysvetľuje Jindřich Topol.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.