StoryEditor

Ako fungujú populárne autochladničky? Pozrite si test rôznych verzií

26.06.2018, 12:40
Priviezť si na dovolenku svoje obľúbené jedlo a pitie a následne späť domov dobroty, ktoré u nás nekúpite, je lákavé. Hitom posledných sezón sú chladničky do auta, ktoré zapojíte do autozásuvky. Redakcia iDnes.cz vyskúšala rôzne varianty, ale práve nadšení neboli.

Syr, šunka, bageta, fľašu koly, to dnes na dovolenke v Chorvátsku či Taliansku nekúpite oveľa drahšie ako doma. Lenže nad rezeň od mamičky a české či slovenské pivo jednoducho nie je, a tak si čím ďalej viac ľudí kupuje do auta chladničku. Akú sa oplatí kúpiť?

Pri expedícii do Talianska sme vyskúšali tri varianty, ktoré nám do testu zapožičala spoločnosť Alza.cz: jednu za asi 20 eur, druhú za necelých 90 eur a tretiu rovno za niečo cez 420 eur. Výsledok? Najjednoduchšie bude ochutnať miestne pivo a rezne si dať, keď dorazíte od mora späť domov.

Klasika je zrejme najlepšia

Vlastne najviac redakciu nakoniec uspokojila tá najlacnejšia. Musíte do nej dať klasické modré mrazené "krabice" (aspoň štyri), ale potom udrží obsah pomerne dlho bezpečne v chlade.

Ešte po 12 hodinách boli potraviny, ktoré na mrazených krabiciach ležali, dostatočne studené (zmrzlinu ale zjedzte hneď). Nie je potrebné ju napájať, po chvíľke testovania odhadnete, ako dlho vydrží vnútro studené; nepripraví vám žiadne nemilé prekvapenie.

František Dvořák, iDNES.cz

​Klasickú polystyrénovú chladničku s koženkovým futrálom, s ktorou sme jazdili na dovolenku pred 20 rokmi, rozhodne nezahadzujte, poslúži tiež. A napodiv veľmi dobre fungujú látkové chladiace tašky, s ktorými máme dlhodobé skúsenosti.

Drahšia s vetrákom sa neosvedčila

Dnes už sa však dajú zaobstarať aj lepšie varianty. Chladiaci box s tepelným čerpadlom, ktorý využíva Peltierov jav (keď prechádza prúd obvodom s dvoma rozdielnymi vodičmi zapojenými v sérii, jedna z ich styčných plôch sa ochladzuje a druhá zahrieva), s integrovaným "vetrákom", má vnútro udržať studené, kým je pripojený k elektrine.

Existujú aj verzie, ktoré dokážu tiež ohrievať. Zaobstarať sa dajú od asi 40 eur. Aj keď sme do takej autochladničky dali veci predchladené z chladničky, v 30 stupňovej horúčave to po desiatich hodinách už nebola žiadna sláva.

Keď sme dovnútra vložili nákup, nevychladil sa. Do vnútra sa na výšku nevošla dvojlitrová fľaša, museli sme ju dať šikmo. Okrem toho, vetrák je hlučný - v kufri auta to až tak nevadí, ale pri pripojení doma do zásuvky to bolo celkom otravné.

František Dvořák, iDNES.cz

​Tieto chladničky majú navyše nevýhodu v tom, že v nich kondenzuje voda, takže po niekoľkých hodinách veci na dne ležia vo vode.

Vie aj mraziť, ale nie v aute

Ak máte naozaj veľké auto, hladnú posádku a veľký smäd, dokážu vám predajcovia auto-príslušenstva ponúknuť kompresorový chladiaci box, ktorý pri pripojení do domácej zásuvky vie obsah dokonca aj zmraziť.

V aute po pripojení do klasickej okrúhlej cigaretovej zásuvky však iba chladí. Ovocie sme doviezli skvele vychladené aj po 12 hodinách cesty, no zmrzlina sa nám rovnako roztiekla.

František Dvořák, iDNES.cz

Výrobcovia zvyčajne deklarujú schopnosť vychladiť vnútro chladničky oproti okoliu o zhruba 18-20 stupňov Celzia, my sme sa v takmer 30 stupňových horúčavách dostali podľa displeja boxu maximálne na polovicu (vonku bolo 26 stupňov, v aute niečo cez 20, v boxe okolo 10 stupňov)

Prekliata autozásuvka

Tie lepšie chladničky vyžadujú vždy napájanie a tiež sú dosť ťažké. Dostali sme k nim dva káble: do domácej zásuvky (230 V) a potom do autozásuvky (12 V). Autozásuvku dnes mávajú moderné autá umiestenú aj v kufri, lenže aj tá sa väčšinou pri vypnutí motora odpojí. Takže keď niekde zastavíte a idete sa na dve hodiny prejsť, autochladnička nechladí.

V tú chvíľu sa prejaví ďalší problém týchto chladiacich krabíc: majú totiž mizernú izoláciu. Výrobcovia v tomto prípade totiž považujú za izolant vzduch (čo principiálne zlé nie je), ktorý je v hrubých stenách boxov, ale to jednoducho nefunguje.

Keď nám pri kompresorovej chladničke vypadol zo zásuvky napájací konektor, za dve hodiny už bolo vnútri teplo rovnaké ako v samotnej kabíne auta. A ešte jedna nevýhoda: kompresorový box, ktorý sám o sebe zaberá v kufri veľa miesta, vyžaduje navyše podľa návodu okolo výduchov voľný priestor - vyskladať okolo neho tašky tak nemôžete.

Že konektor zo zástrčky vypadne, je všeobecný problém cigaretových zásuviek. Ešte nebezpečnejšie je to, keď sa len uvoľní, takže ním aj naďalej preteká prúd. To sa potom koncovka zahrieva a vie sa doslova roztiecť, už z toho reálne bolo aj niekoľko požiarov.

01 - Modified: 2024-04-19 22:00:00 - Feat.: - Title: Máte voľných 10, 100 alebo tisíc eur? Pri tisícke by vaša rezerva mala byť aspoň šesťtisíc eur, tvrdí expertka 02 - Modified: 2024-04-19 09:05:00 - Feat.: - Title: Absolútna dominancia Japoncov. Toto je 10 hybridov s reálne najnižšou spotrebou paliva 03 - Modified: 2024-04-19 12:15:00 - Feat.: - Title: Mazda predstavila novú vlajkovú loď. Gigant aj so šesťvalcom zvládne 2,5-tonový príves 04 - Modified: 2024-04-19 22:00:00 - Feat.: - Title: Dopravné značky, ktoré musia vodiči dokonale poznať. Mnohí však zaváhajú 05 - Modified: 2024-04-18 12:25:51 - Feat.: - Title: KVÍZ: Špecifický volant, tlačidlá či displej? Spoznajte pohľadom do interiéru značky áut
menuLevel = 2, menuRoute = auto/servis, menuAlias = servis, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
20. apríl 2024 12:01