Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
19.05.2018, 13:00

Väčšie riziko pri kúpe jazdených áut? Nový zákon má viaceré medzery

  • Problémy so stočenými kilometrami má vyriešiť nový zákon, respektíve zavedenie registra prevádzkových záznamov áut.
  • Bude však toto opatrenie stačiť? To ukáže až prax, no odhady hovoria o istých medzerách či nejasnostiach.
Väčšie riziko pri kúpe jazdených áut? Nový zákon má viaceré medzery
Zdroj: Pexels (Ilustračná snímka)

Nové pravidlá majú skomplikovať veľkú problematiku s ojazdenými autami, respektíve s vozidlami so stočenými kilometrami. V týchto dňoch totiž prichádza do praxe nový zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávky a s ním aj vnútroštátny register prevádzkových záznamov vozidiel. O čo ide?

„Rodný list auta“

Do tohto registra sa budú pravidelne zaznamenávať hodnoty počítadla prejdenej vzdialenosti áut a to až do ich vyradenie z evidencie. Platí teda, že údaje z počítadla prejdenej vzdialenosti auta (odometer) sa budú „odčítavať“ pri rôznych životných situáciách auta, až do jeho vyradenia z evidencie. Išlo by teda o akýsi rodný list vozidla.

Podľa odhadov spoločnosti AAA Auto, ktoré sú podporované aj štatistikami spoločnosti Cebia, je na trhu s ojazdenými vozidlami zhruba 40 percent takých, ktoré majú stočené kilometre. Do spomínaného registra budú musieť teraz posielať informácie viaceré inštitúcie, ktoré prídu s autom do styku – napríklad Stanice technickej kontroly, Pracoviská kontroly originality, polícia, servisy, autobazáre, poisťovne či lízingové spoločnosti.

„Takéto opatrenia samozrejme vnímame pozitívne, nakoľko sa dlhodobo snažíme bojovať proti praktikám so stáčaním kilometrov. Čím viac záznamov v registri bude, tým budú informácie o stave odometra dôveryhodnejšie a budú mať väčšiu vypovedaciu hodnotu. Register by mal slúžiť na skutočné overenie stavu odometra vozidla a podľa toho by sa mohli ľudia rozhodnúť pre kúpu daného auta“, hodnotí prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA AUTO Petr Vaněček.

Stále veľa otáznikov

Podstatným bodom by však malo byť aj prepojenie obdobných databáz v rámci celej Európskej únie, aby sa zamedzilo dovozom áut so stočenými kilometrami z krajín západnej časti únie. K stočeniu kilometrov vozidiel prichádza totiž najčastejšie práve pri ich dovoze z cudziny, kedy sa vo väčšine prípadov úplne stratí história týchto áut.

Ako tvrdí Vaněček, ak sa budú na Slovensko naďalej dovážať autá, ktoré sa nahlásia do registra na Slovensku rovno už so zmanipulovaným záznamom odometra, obchodu s takýmito autami to nezabráni.

Dúfa tiež, že dáta z registra nebudú spoplatnené príliš vysokou čiastkou, aby to dotknuté subjekty neodrádzalo od získavania príslušných výpisov. Nie je zároveň dobre, že k výpisom z registra nebudú mať prístup bežní občania, ako to aspoň zo súčasného znenia zákona vyplýva.

Verejnosť si tak nebude mať možnosť si vozidlo pred kúpou overiť, čo by teraz po zavedení povinnosti pre firmy a podnikateľov uvádzať v inzercii VIN číslo bolo veľmi jednoduché urobiť on-line, z pohodlia domova, aj bez návštevy autobazáru.

Obdhod so „stočenkami“ na fyzické osoby?

V poradí ďalším problémom je potom fakt, že nová legislatíva nerieši predaj jazdených áut medzi fyzickými osobami navzájom. Tu je veľké riziko v tom, že sa vo väčšej miere presunie obchod so zavádzajúcimi vozidlami mimo kontrolnej právomoci štátnych orgánov, akým je napríklad Slovenská obchodná inšpekcia.

Ako sme spomínali, povinnosť uvádzať VIN číslo a počet najazdených kilometrov majú len podnikatelia a firmy, bežní občania to robiť teda nemusia. Je tak jasné, že sa ešte viac ojazdených áut bude presúvať do tejto „nestráženej“ zóny, pretože pre nepoctivých predajcov nebude nič jednoduchšie, ako problematické autá inzerovať cez svojich zamestnancov bez povinnosti zverejniť VIN a hodnotu odometra.

„Podľa nás bude po 20. máji hroziť pri kúpe ojazdeného vozidla od občanov - fyzických osôb oveľa väčšie riziko, ako doteraz. Predaje áut medzi občanmi navzájom totiž napríklad SOI nemôže kontrolovať,“ uzatvára Vaněček.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.