Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
30.04.2018, 12:30

Vodičov čakajú zmeny. Auto po nehode opravíte len v špeciálnych servisoch

  • Už v máji tohto roka má prísť do platnosti nový zákon, ktorý pobúril mnohých Slovákov a nie je úplne domyslený do konca.
  • Pred časom sme vám priniesli článok, v ktorom sme informovali o takzvaných "certifikovaných servisoch" či miestach opravy.
Vodičov čakajú zmeny. Auto po nehode opravíte len v špeciálnych servisoch
Zdroj: TASR/Radovan Stoklasa (Ilustračná snímka)

Veľa ľudí sa obáva s príchodom nového "kontroverzného" zákona najmä zvýšených cien za opravy len v drahých značkových servisoch a malí podnikatelia zase straty svojho živobytia.

Podľa návrhu by totiž malo platiť, že "Prevádzkovateľ vozidla je povinný vozidlo po dopravnej nehode, alebo škodovej udalosti, ktorá mala vplyv na hlavné bezpečnostné prvky vozidla, ako sú zavesenie kolies, deformačné tóny, systém airbagov, riadenie alebo brzdy, podrobiť odstráneniu vzniknutých chýb v certifikovanom mieste opravy a následne bez vyzvania na vlastné náklady podrobiť vozidlo technickej kontrole pravidelnej mimo ustanovených lehôt."

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky sa pred časom vyjadrilo, že podrobovať vozidlo po nehode či škodovej udalosti kontrole výhradne v certifikovanom mieste opravy je nenáležité a je v zásade nepodstatné, kde bude toto vozidlo opravené, pokiaľ sa má podrobiť následne technickej kontrole. 

Minulý týždeň však na autosalóne v Bratislave prebehla tlačové konferencia pracovnej skupiny zloženej zo zástupcov Cechu predajcov a autoservisov Slovenskej republiky (CPA SR), Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky, poisťovní, súdnych znalcov, odborníkov na karosérske opravy a odborníkov na problematiku STK.

Okrem iného sa riešila aj práve táto problematika nového zákona, ktorého niektoré ustanovenia majú nadobudnúť účinnosť už 20. mája tohto roka a ďalšie následne v januári 2020. Ako informuje CPA SR v tlačovej správe, kvalita opráv po závažných nehodách nie je na Slovensku vždy na dostatočnej úrovni.

Mnohé nezávislé testy majú potvrdzovať, že nerešpektovanie technologických štandardov pri oprave vozidla môže mať potom za následok dokonca smrť členov posádky havarovaného vozidla. Nový zákon má tak podľa nich zabrániť ďalším zbytočným obetiam na životoch na našich cestách.

"Pôvodne bol návrh, aby veľké opravy po haváriách mohli vykonávať iba značkové servisy, ale zdalo sa nám to nereálne," hovorí František Gajdács, podpredseda CPA SR zodpovedný za realizáciu zákona. "Kvalitné vybavenie a skúsených karosárov či lakovníkov majú aj neznačkové servisy a živnostníci s dlhoročnými skúsenosťami. Preto sme sa priklonili k myšlienke certifikovaného servisu," dopĺňa Gajdács.

​Prihlásiť sa k "certifikovaným miestam" môže každý servis, ktorý bude spĺňať zadané kritériá. Podmienkou bude dosiahnuť úroveň opravy na takú úroveň ako predpisuje výrobca vozidiel.

​Po veľkej oprave musí ísť následne vozidlo opäť na technickú kontrolu do 180 dní. "Pri poškodeniach vozidla alebo škodovej udalosti, ktorá mala vplyv na hlavné bezpečnostné komponenty vozidla, oprava musí byť vykonaná v certifikovanom mieste a následne vozidlo musí absolvovať technickú kontrolu," hovorí Juraj Porázik, zakladateľ STK. "Boli obavy, že toto predraží celkovú cenu za servis. Renomovaný servis takúto technickú kontrolu zabezpečí automaticky a bude teda už ako súčasť ceny opravy," dopĺňa Porázik.

Cech predajcov a autoservisov SR ako národné profesijné združenie, ktoré je členom Európskej asociácie pre predaj a opravy motorových vozidiel (CECRA), požiada o schválenie certifikácie certifikovaných miest opravy. Okrem toho však pripravuje cyklus akcií, osvetovú kampaň či vzdelávacie kurzy pre oslovené profesie, aby podporili úspešnou ceritifkáciou čo najviac kvalitných servisov a aby bola úroveň kvality práce v každom certifikovanom servise rovnaká.

"Našou víziou je dosiahnuť stav, aby sme v oblasti autoopravárenstva patrili k najlepším v Európe," dodáva Július Hron, predseda Cechu predajcov a autoservisov SR a viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.