27.04.2018, 15:30

Stará Škoda či ruská Lada. Oplatí sa dnes investovať do automobilových klasík?

  • "Zakonzervovanie" historických áut v garáži, kým ich cena vzrastie, patrí k jednej z najvýnosnejších a najmenej kolísavých investícií.
  • Z času na čas sa potom objaví informácia, že niekto v starej zabudnutej stodole našiel doslova klenot na kolesách z rokov minulých.
Stará Škoda či ruská Lada. Oplatí sa dnes investovať do automobilových klasík?
Zdroj: netcarshow (ilustračná snímka)

Z času na čas sa objaví informácia, že niekto v starej zabudnutej garáži našiel doslova klenot na kolesách z rokov minulých. Nestáva sa to len v zahraničí, ale aj na Slovensku. Uchovávanie si modelov z minulosti patrí k obľúbeným koníčkom najmä tých bohatších ľudí, no môže to byť príležitosť "privyrobiť" si do budúcnosti aj pre obyčajného človeka.

Veď napríklad niektoré staré modely českej automobilky Škoda, či ruské klasiky značky Lada, už pomaly nadobúdajú vek pre dosiahnutie titulu veterán. Naskytá sa však otázka, či sa oplatí investovať do takýchto vozidiel. Ich cena z roka na rok rastie a to dokonca aj v rádoch desiatok percent.

"Historické autá sú v posledných rokoch stále atraktívnejšie ako alternatívna investícia. Expertmi na umenie sú dokonca vyhodnocované ako jedna z najvýnosnejších a najmenej kolísavých investícií," približuje Stanislav Gálik, riaditeľ inovačného centra AuresLab siete autocentier AAA AUTO.

​Modely, ktoré sme ešte niekoľko rokov dozadu mohli bežne stretnúť zaparkované pred panelákmi či pri jazde na cestách, patria v súčasnosti už k vyhľadávaným mladším zberateľským autám - do skupiny takzvaných youngtimerov.

Tie majú zväčša vek do 30 rokov a často sa dajú zaobstarať aj za približne štyritisíc eur, pričom disponujú najväčším potenciálom zhodnotenia.

Pokiaľ ide o nárast hodnoty za posledných päť rokov, najlepšie sú na tom autá ako Tatra 603 či známa Škoda Rapid. Na Slovensku sú v kurze aj legendy ako Fiat 126, Volgy, Lady a medzi veľmi žiadané kúsky patrí aj Škoda 1000MB.

Ako informuje Gálik, nie je možné presne predpovedať, ktoré modely budú v budúcnosti najžiadanejšie, no vo všeobecnosti budú do budúcna zaujímavé akékoľvek vozidlá s minimálnym nájazdom kilometrov a v pôvodnom zachovalom stave.

"Bežná, no výnimočne zachovalá Škoda 120 pred piatimi rokmi stála asi 1 200 eur. Dnes je jej cena 3 200 eur, čo je nárast o viac ako 160 percent," dodáva.

​Medzi majiteľov takýchto "starožitností" patrí aj Martin Húska z Bratislavy. Ten si v stodole hýčka klenot v podobe modelu Mercedes W124. "Auto som si pôvodne kúpil za 900 eur na bežné jazdenie pred piatimi rokmi, vtedy malo 24 rokov. Som totiž veľkým nadšencom starých Mercedesov. Postupom času som si na jazdenie zaobstaral mladší model a pôvodného "medveďa" zaparkoval u rodičov v stodole. Nedávno mi zaň ponúkli 2 300 eur. To je určite pekný nárast," opisuje Húska.

Auto však predať zatiaľ neplánuje. "Čakám na veteránske značky. Viem, že s pribúdajúcim časom získava na hodnote ešte viac," dodáva.

Samozrejme, uschovávať si klasiky z minulosti nie je úplne bez starostí. Aj o takéto modely je je sa potrebné starať a nejde o krátkodobú záležitosť. Hoci bude stáť niekde v garáži, je dôležité dbať na priebežné udržiavanie. Cena potom môže medzičasom rásť, ale aj klesať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.