18.04.2018, 14:00

Ako môže hrdza ovyplyvniť bezpečnosť áut? Pozrite si najnovšie testy

  • Švédska organizácia si zobrala do rúk dvojicu starších modelov, pričom porovnali ich bezpečnosť s pribúdajúcim počtom rokov.
  • Mazda klesla v bezpečnosti až o osem bodov.
Ako môže hrdza ovyplyvniť bezpečnosť áut? Pozrite si najnovšie testy
Zdroj: Villaägarnas Riksförbund

V minulosti sme vám priniesli článok, ako model Fiat Punto pohorel v nárazových testoch, respektíve testoch bezpečnosti a získal historicky najmenší počet hviezd udelených organizáciou Euro NCAP - žiadnu.

Do úvady totiž berú nielen nárazový test, ale aj rôzne asistenčné systémy v automobile, ktoré pasívne či aktívne zasahujú voči zrážkam. V dnešných vozidlách tak nájdeme asistenčné systémy pre udržiavanie v jazdnom pruhu, automatické brzdenie v prípade hrozby čelnej zrážky, monitorovanie slepých uhlov a mnoho ďalšieho.

No aj ten najlepší asistent nedokáže zabrániť "automobilovému moru", ktorým je korózia. Hovorovo označovaná hrdza dokáže za niekoľko rokov markantne poznačiť karosériu a dôležité časti auta. Vplývajú naň totiž najrôznejšie vplyvy počasia a taktiež samotná jazda.

Korózia môže svojím pôsobením znižovať pevnosť spojov a celkovo skeletu. Ako teda dopadne rovnaký model po príchode z továrne a ako sa jeho bezpečnosť zmení vzhľadom na uplynulé roky a pôsobenie hrzde?

Podrobne sa na to pozreli vo švédskej organizácii Villaägarnas Riksförbund. Uskutočnili nárazové testy (čelné a bočné) dvojice áut - Mazdy 6 (rok výroby 2003-2008) a nemeckého Golfu V.

Testy prebehli pre porovnanie samozrejme za rovnakých "podmienok" ako v minulosti, podľa vtedajších štandardov Euro NCAP. Dvojicu vozidiel si mimochodom nevybrali náhodou - Mazda 6 patrí k autách pomerne výrazne náchylným na vznik korózie, zatiaľ čo Golf jej zväčša dobre odoláva.

V poradí prvá išla "proti stene" Mazda 6 s výraznou koróziou. Kým v rokoch výroby dostala pri čelnom náraze 26 bodov, teraz sa počet znížil len na 18. Získala tak trojhviezdičkové umiestnenie.

Hlava figuríny sa dokonca odrazila od vystreleného airbagu a narazila do B stĺpika, pričom došlo aj k posunutiu sedadla smerom dopredu. Ako informuje organizácia Villaägarnas Riksförbund, ide o 20 percentne vyššiu pravdepodobnosť vážnych až fatálnych zranení pri nehode.

O niečo lepšie dopadol v testoch Golf. Z pôvodných 33 bodov mu po absolvovaní nárazov zostalo 32. Pritom si celkovo odniesol nie päť, ale štyri hviezdičky. Jeho bezpečnosť je tak "trvácnejšia" a posádku ochráni aj s pribúdajúcimi rokmi lepšie.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.