istock
StoryEditor

Bezpečnostné pásy v aute? Nemusí ich používať každý

10.04.2018, 15:30
Autor:
TopSpeedTopSpeed
Myslite na to, že nepripútaný pasažier môže ohroziť či zabiť ostatných cestujúcich v aute.

V aute sú bezpečnostné pásy najjednoduchším a zároveň najefektívnejším mechanizmom, ktorým možno zabrániť zraneniam pri a po zrážke. Nevyžadujú žiadnu špeciálnu technológiu a nachádzajú sa vo všetkých vozidlách.

Ich úlohou je zvýšenie bezpečnosti pasažierov a prípadne následné zníženie následkov pri dopravnej nehode. Je potrebné však podotknúť, že samotné používanie bezpečnostných pásov je stanovené aj v zákone:

„Osoba sediaca na sedadle povinne vybavenom bezpečnostným pásom alebo iným zadržiavacím zariadením je povinná toto zariadenie použiť; to neplatí pre osoby vymedzené zákonom.“

Bezpečnostné pásy môžeme rozdeliť podľa počtu bodov, ktorými je osoba pripútaná k sedadlu. Poznáme pásy, ktoré pripútajú telo v dvoch bodoch, ale aj také, ktoré pripútajú telo v siedmych bodoch.

Dvojbodové bezpečnostné pásy

Tieto pásy sú ponad stehná, respektíve cez bok. Sú využívane zvyčajne v lietadlách a v autách sa montovali ešte v 90-tych rokoch pre stredného pasažiera sediaceho na zadných sedadlách. Neskôr ho nahradili dnes už klasickým trojbodovým pásom.

Trojbodový bezpečnostný pás

Vyvinula ho spoločnosť Volvo ešte v 50. rokoch a bol to vlastne konštrukčne jednoduchší päťbodový pás, ktorý bol vyvinutý ešte v prvých rokoch dvadsiateho storočia. Tento pás je dnes najčastejšie používaný.

Je pevne ukotvený v dvoch miestach po boku osoby a má jedno odopínateľné miesto - pracka pásu zapadá do zámku. Pás smeruje ponad stehná, v odopínateľnom bode sa lomí a smeruje cez trup a rameno, kde je opäť pevne upevnený. Pozostáva z navíjača spojeného s napínačom, pracky, bezpečnostného popruhu a zámku.

Päťbodový pás

Takýto pás sa nevyskytuje v bežných cestovných autách. Je primárne určený pre jazdcov v súťažných automobiloch. Bezpečnostný pás pozostáva z dvoch popruhov, má štyri pevné body a jeden odopínateľný, ktorý sa nachádza v strede. Nemá žiaden napínač ani navíjač, drží teda po celý čas telo pevne pritiahnuté k sedadlu.

Používať ich nemusia všetci

  • Zákon myslí aj na výnimky. Medzi prvú hlavnú výnimku patria v skratke príslušníci ozbrojených a záchranárskych zborov, ak si to vyžaduje plnenie úloh.
  • Druhou výnimkou je inštruktor autoškoly, ktorý vykonáva výcvik, alebo skúšku odbornej spôsobilosti. Paradoxne vtedy by sme si asi zvolili 5-bodový bezpečnostný pás. 
  • Sú to tiež osoby, ktoré sú nižšie ako 150 centimetrov, ktoré však musia použiť zadržiavacie zariadenia podľa osobitného predpisu (detská autosedačka, podsedák a podobne) - ak má vozidlo na danom mieste airbag, výnimka neplatí.
  • Bezpečnostný pás nemusí mať ani taxikár, ale iba vtedy, ak vykonáva prepravu osôb. Navyše je limitovaný iba teritóriom mesta (ak nemá airbag). Ak má vozidlo na danom mieste airbag, výnimka neplatí.
  • Vodič si tiež môže vybaviť od lekára potvrdenie, že jeho zdravotný stav neumožňuje používať bezpečnostný pás. Toto osvedčenie však musí pri kontrole povinne predložiť.

Myslite na to, že bez použitia bezpečnostného pásu stráca svoj zmysel aj samotný airbag. Po našich cestách však jazdí stále dosť vodičov, ktorí pásy nepoužívajú.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.

01 - Modified: 2024-04-19 11:31:18 - Feat.: - Title: Fico sa obracia na Čínu. Chce tam získať zdroje na dva veľké dopravné projekty 02 - Modified: 2024-04-19 09:05:00 - Feat.: - Title: Absolútna dominancia Japoncov. Toto je 10 hybridov s reálne najnižšou spotrebou paliva 03 - Modified: 2024-04-18 14:00:59 - Feat.: - Title: V Bratislave sa poobede tvoria kolóny, zdržíte sa aj 20 minút 04 - Modified: 2024-04-19 12:52:07 - Feat.: - Title: V Bratislave vznikne veľký parkovací dom pre takmer 500 áut. Má slúžiť aj tým, ktorí smerujú do centra mesta 05 - Modified: 2024-04-19 12:15:00 - Feat.: - Title: Mazda predstavila novú vlajkovú loď. Gigant aj so šesťvalcom zvládne 2,5-tonový príves
menuLevel = 2, menuRoute = auto/servis, menuAlias = servis, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
20. apríl 2024 11:05