09.02.2018, 13:30

Porucha auta, ktorá dokáže ľahko a rýchlo zlikvidovať motor. Ako sa brániť?

Čo robiť , ak sa vám dieselové auto "zblázni" ? Táto porucha môže viesť až k úplnej deštrukcii motora.

Porucha auta, ktorá dokáže ľahko a rýchlo zlikvidovať motor. Ako sa brániť?
Zdroj: Youtube

Slnečné počasie, príjemná hudba, ničím nerušená jazda naftovým autom a v okamihu vám nekontrolovane stúpnu otáčky motora na maximum. Auto sa vám v priebehu pár sekúnd premení na "dymostroj" a vy sa len bezradne prizeráte, ako sa vám vozidlo samé postupne ničí.

Je vám takýto scenár známy, alebo o niečom podobnom počujete prvý krát? Nech je to akokoľvek, je to skutočne situácia, ktorá sa vám môže stať. Je to pomerne výnimočné, ale stať sa to môže. Reč je o takzvanom "Diesel engine runaway", poruche, ktorá v preklade nemá presné pomenovanie.

Ide jednoducho o to, že váš motor začne spotrebovávať vlastný olej. Zvyčajne je priebeh pomerne rýchly a končí, bohužiaľ, úplnou deštrukciou motora.

Čo je "Diesel engine runaway" ?

Pri naftovom motore je možné ovládať výkon len reguláciou prísunu paliva. Ku pracovaniu stačí motoru len veľmi malé množstvo paliva, čiže nasaje vzduch a potom reguluje svoj výkon len pomocou množstva dodaného paliva.

Tesne pred koncom "kompresnej fázy" sa do spaľovacej komory vstrekne nafta, ktorá sa zapáli následne tlakom a teplotou vo valci. Tu nie je potrebný neustály prísun elektrickej energie ako pri zážihovom motore. V prípade dieselového agregátu je k fungovaniu potrebný len vzduch a neustály prísun paliva.

Ak dôjde ku spomínanej poruche, je zabezpečený prísun "paliva" (motorového oleja) a vzduchu priamo do valcov. Následne teda motor funguje až do momentu, kedy sa nespotrebuje celé množstvo oleja v motore.

Takáto situácia sa potom končí zadretím motora v dôsledku absencie oleja, respektíve úplnou deštrukciou v dôsledku vysokých otáčok. V oboch prípadoch však ide zväčša o fatálne poškodenie agregátu.

Keď sa auto stane neovládateľné

Situácia môže nastať pri jazde, ale tiež aj pri státí na križovatke. Motor začne naberať na otáčkach a to aj keď sa plynového pedála absolútne nedotýkate. Otáčky sa neustále zvyšujú a z výfuku začína prúdiť obrovské množstvo dymu.

V takomto prípade pravdepodobne väčšina vodičov zastaví a motor sa pokúsi automaticky vypnúť kľúčikom. Ani to však nespôsobí žiadnu zmenu, otáčky sa stále držia na maxime a motor čerpá neustále ďalšie a ďalšie množstvo oleja pre jeho chod. Nejde už o nasávanie nafty. Dochádza k tomu pri väčšine prípadov cez zlé turbodúchadlo či opotrebované piestne krúžky.

Ako poruchu riešiť?

Pýtate sa, či je možnosť fatálnu deštrukciu motora nejakým spôsobom zvrátiť? Pár tipov tu je. Nepomôže však vytiahnuť kľúč zo spínacej skrinky, ani odpojenie batérie. Motor sa dokáže zastaviť jedine mechanickou záťažou či zastavením prívodu vzduchu - motor udusiť.

Je teda potrebné zachovať si chladnú hlavu a čo možno najskôr zaradiť najvyšší možný rýchlostný stupeň, zatiahnuť ručnú brzdu, stlačiť pedál brzdy a rázne pustiť spojku.

Ďalším spôsobom môže byť zastavenie prívodu vzduchu vybraním vzduchového filtra a upchaním potrubia - najlepšie kusom látky. Pri automatických prevodovkách je to aj jediná možnosť.

Ako poruche predísť?

Hoci k spomínanému problému môže dôjsť len výnimočne, je dobré ujasniť si, ako tomu predísť. Najdôležitejšia je správna a dôkladná údržba motora. Neodporúča sa tiež "chiptuning", softvérové zvýšenie výkonu motora, pri starých a neudržiavaných agregátoch.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.