Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
22.01.2018, 16:00

Ako jazdiť na snehu či ľade? Stačí dodržiavať pár jednoduchých zásad

Zima je v plnom prúde a počas minulého týždňa ukázala, čo dokáže na našich cestách spôsobiť.

Ako jazdiť na snehu či ľade? Stačí dodržiavať pár jednoduchých zásad
Zdroj: HN/Drahomír Piok

Počasie je nevyspytateľné a ako sme sa mohli presvedčiť, dokáže na cestách poriadne potrápiť. A nielen u nás, ale najmä v susednom Česku sa na diaľnici rozpútalo doslova peklo. Reťazové nehody, silné sneženie či poľadovica. To všetko dalo zabrať tak záchranným zložkám, ako aj samotným vodičom. Niekoľko hodinové zdržania boli úplne bežné.

Takáto situácia vznikla spojením niekoľkých vecí a nebola to len nedostatočná aktivita cestárov. Ide najmä o neschopnosť niektorých vodičov správne jazdiť v "snehových podmienkach". Jednoducho, napadne len pár centimetrov snehu a mnohí sú bezradní. Pritom je potrebné dodržiavať len niekoľko jednoduchých zásad.

Jazda autom v zime

Základom jazdy na snehu či ľade sú zimné pneumatiky, plynulosť a samozrejme nižšia rýchlosť. Netreba čakať s "prezúvaním" až do prvého sneženia, ale brať prípravu na zimu zodpovedne a pneumatiky meniť v predstihu. Vyhnete sa tak okrem zaskočenia snehom aj dlhým radám v pneuservisoch.

Ako sme spomínali, plynulosť je druhou najdôležitejšou vecou pri jazde v zime - na snehu. Je potrebné ovládať pedále či volant naozaj s veľkým citom a vyhnúť sa trhavým, prudkým pohybom. To by mohlo viesť k šmyku a následnej nehode. Pri jazde brzdite dlhšie a plynulo, to isté platí o rozjazdoch. Žiadne rýchle púšťanie spojky, ktoré by znamenalo prešmykovanie kolies.

Pozor by sme si mali dať aj na otáčky motora. Najvhodnejšie je používať tretinu až štvrtinu rozsahu otáčok, nevytáčať motor približne nad 2000 až 2500 otáčok. Motor tak posiela menší krútiaci moment na kolesá a tie sa následne nebudú nezmyselne prešmykovať.

Bezpečný odstup

Veľmi dôležitým bodom, na ktorý zabúdajú vodiči nielen na suchej, ale najmä na zasneženej vozovke, je dostatočný odstup. Na snehu je totiž brzdná dráha oveľa dlhšia a je potrebné počítať tiež s možným šmykom pri náhlom zabrzdení vášho ale aj vozidla pred vami.

Zákrutu prechádzajte bez plynu, prípadne na ústálenom plyne. Čo sa týka brzdenia, brzdí sa pred zákrutou, kým sú ešte kolesá v rovnom smere.

„Každý vodič by mal poznať svoje auto, to samozrejme platí vo všetkých ročných obdobiach, ale v zime dvojnásobne. Na voľnej ploche, kde nehrozí žiadne nebezpečenstvo pre vodiča, auto a ani pre iných, je vhodné si vyskúšať, ako sa auto na snehu alebo ľade správa, ako zatáča, brzdí, teda skôr nezatáča a nebrzdí. Vodič tak bude vedieť, ako auto riadiť v premávke a čo od neho môže čakať,“ radí Jindřich Topol, regionálny manažér výkupu AAA AUTO.

Treba si dať pozor kde a ako takéto "jazdenie" skúšate. Ak budete praktizovať šmyky na parkovisku pred obchodným domom, medzi autami, či dokonca medzi ľuďmi, ľahko a právom vám môže dať polícia pokutu.

​Ako pri radení, tak aj pri celkovom zaobchádzaní s autom, by sme mali byť teda "jemnejší". Najmä ak vozidlo celú noc či niekoľko dní stálo na parkovisku v zimných mesiacoch. Všetky komponenty sú pri jazde potom výrazne namáhané, oveľa viac ako v lete. Motor, no tiež prevodovka a aj časti podvozku sa zohrievajú pomalšie a sú citlivé na zaobchádzanie. Ako správne a rýchlo zohriať motor sme vám radili aj v nedávnom článku.

Auto v záveji?

Zásada "nešliapať prudko na plyn" platí aj v prípade, že ste s autom v snehu zapadli. Je tu totiž šanca, že sa s autom zo záveja "vyhrabete". Po zaradení jednotky či spiatočky a za pomoci jemného pridávania plynu sa môže auto samé z tohto problému vyslobodiť.

Agresívne prudké stláčanie plynového pedálu môže situáciu len zhoršiť, pričom si ľahko poškodíte spojku, pneumatiky a podobne.

Parkovanie v zime

Vodiči by nemali podceňovať ani parkovanie. Nechať stáť auto v  zákrute znamená, že pri poľadovici alebo po napadnutí snehu do neho niekto s najväčšou pravdepodobnosťou "ťukne". Stačí neodhadnúť rýchlosť a dostať šmyk.

Rovnako je riskantné zaparkovať auto pod stromom s množstvom snehu na konároch. Jeden z nich sa môže odlomiť a auto poškodiť, tak ako aj cencúle.