13.01.2018, 00:00

Môžu v mrazoch prekonať letné pneumatiky tie zimné? Áno, má to však jeden veľký háčik

Automobilový svet zachvátila senzácia. Zimné pneumatiky vraj už nie sú až tak potrebné. Je to pravda?

Môžu v mrazoch prekonať letné pneumatiky tie zimné? Áno, má to však jeden veľký háčik
Zdroj: HN/Drahomír Piok

Niektoré média po zverejnení videa od Enginnering Explained odpísali zimné pneumatiky ako nepotrebné a vyvrátili mýtus ich nevyhnutnosti. Nič však nie je čiernobiele. Jason Fenske vo videu jednoduchým spôsobom vyvrátil potrebnosť zimných pneumatík. Avšak len na jednom „type“ povrchu a pri disciplíne brzdenia.

Čo sa to deje? Po dlhoročnom opakovaní povinnosti prezúvať na zimné pneumatiky pri denných teplotách nižších ako sedem stupňov Celzia teraz niektoré médiá hlásajú, že zimné pneumatiky sú nepotrebné a ako nás gumárensky priemysel zavádza. Je to však v skutočnosti tak? Nie celkom.

Zimné pneumatiky mali v mrazoch na suchu horšiu brzdnú dráhu...

Jason z EE porovnal zimné pneumatiky pri brzdení z rýchlosti približne 100 kilometrov za hodinu. Rozdiel medzi zimnými a letnými pneumatikami bol naozaj markantný. Tie zimné boli horšie až o 10 metrov. Honda S2000, použitá na tento test, zastavila na letných po približne 40 metroch, zatiaľ čo na zimných sa priblížila 50 metrom. Celý pokus si môžete pozrieť na priloženom videu.

Je to možné? Je, každopádne, test prebiehal na úplnej suchej, aj keď veľmi chladnej vozovke pri mínus štyroch stupňoch Celzia. Čo to znamená? Presne to, čo je v teste, a to, že zimné pneumatiky brzdia pri mrazivých teplotách na suchu horšie ako letné. A to je všetko.

Absolútne to nepopiera potrebnosť zimných pneumatík, dokonca ani pri plusových teplotách. Koľkokrát sú v zime cesty úplne suché? Málokedy. Navyše, na určitom úseku môže byť cesta úplne suchá, o pár sto metrov ďalej už jazdíte na „vode“.

... sú však potrebné

Vyvodzovať závery o (ne)potrebnosti zimných pneumatík je tak veľmi zavadzajúce. Na všetkých typoch povrchu, okrem sucha, budú letné pneumatiky ťahať za kratší koniec, či už na ľade, snehu, alebo len vlhkej a šmykľavej ceste. O vode nehovoriac. Mnohí z vás potvrdia, ako to pri nízkych, no stále plusových teplotách na letných pneumatikách kĺže na vozovke pokrytej vrstvou vody.

Toto sú praktické skúsenosti overené rokmi. Ďalšou vecou je zmena teploty a poveternostných podmienok v závislosti od oblastí, v ktorých žijete. Aj keď v Bratislave je väčšinu času aj v zime teplota vysoko nad bodom mrazu, ak pôjdeme v piatok večer anpríklad cez Čertovicu, nebudeme určite riskovať v žiadnom prípade letné pneumatiky, aj keď v okolí suchých 10 stupňov Celzia by sa v hlavnom meste zišli. Stačí však jedno primrznuté ráno s poľadovicou na ceste a kritická situácia je okamžite na svete.

O žiadnu senzáciu nejde

Výsledky Jasonovho testu tak prinášajú svetlo a kritický pohľad na používanie zimných pneumatík, avšak sú len veľmi špecifické, čo nepriamo potvrdzuje aj autor tohto experimentu. V žiadnom prípade tak nedokazujú zbytočnosť „zimákov“.

A navyše, už z vlastných skúsenosti viete, že to na nich „kĺže“ v zime menej. Najmä na vode pri nízkych teplotách. O snehu a ľade sa potom ani nemusíme baviť. Ak teda chceme poskytnúť odpoveď na otázku v titulku, áno, letné pneumatiky dokážu v mrazoch prekonať zimné pneumatiky. Avšak dôležité je dodať, že len pri brzdení na suchej vozovke.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.