Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
24.12.2017, 21:21

Zimné gumy vraj každý nepotrebuje. Hovorí sám šéf Michelinu

Dlhú dobu vládla medzi výrobcami pneumatík tichá dohoda. Vodiči boli nabádaní k tomu, aby menili pneumatiky skôr, než predpisuje zákon. Nezmysel, tvrdí teraz Michelin.

Zimné gumy vraj každý nepotrebuje. Hovorí sám šéf Michelinu
Zdroj: TopSpeed

Rozhovor, ktorý poskytol serveru FOCUS Online šéf nemeckého Michelinu Jürgen John, vzbudil veľký rozruch: "Nie je štatisticky doložené, že pneumatiky s štvor milimetrovým profilom sú lepšie ako s hĺbkou profilu 1,6 milimetra, povedal.

A vodičom odporučil: "Ak nie sú gumy poškodené, je možné na nich jazdiť až do zákonom stanovenej minimálnej hĺbky profilu (v Nemecku je aj pri zimných pneumatikách minimum stanovené na 1,6 mm, na Slovensku sú to  tri milimetre). Výrobcovia všeobecne odporúčajú meniť letné pneumatiky, keď hĺbka dezénu klesne pod tri milimetre.

Tým francúzsky výrobca pneumatík prelomil tabu, čo mnohí ďalší výrobcovia pneumatík chápali ako zradu. Šéf Michelinu Jean Dominique Senard si pred pár týždňami ešte prihodil, keď v jednom rozhovore povedal, že v určitých regiónoch nie sú zimné pneumatiky vôbec nutné, celoročné vraj bohato postačujú.

Od približne októbra - novembra do Veľkej noci by malo auto jazdiť na zimných gumách. Predpis to nie je, ale medzi vodičmi sa toto pravidlo úspešne rozšírilo a ujalo. Preto všetkých prekvapilo, že práve šéf výrobcu pneumatík Michelin Jean-Dominique Senard teraz nemeckých vodičiv od kúpy zimných pneumatík zrádza.

V rozhovore pre nedeľník Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung vysvetľuje, že zimné pneumatiky sú potrebné nanajvýš v horách, pre ostatných vodičov má iné odporúčania. Nemeckí vodiči by podľa neho mali radšej kupovať celoročné pneumatiky - samozrejme od značky Michelin. 

Aká v tom je výhoda? "Môžete s nimi jazdiť skutočne všade a navyše ušetríte veľa času a peňazí, pretože nemusíte pneumatiky každý polrok meniť," vysvetlil Senard. Patrí sa pripomenúť, že Michelin od roku 2015 mohutne propaguje svoju celoročnú pneumatiku CrossClimate.

Zdroj: Pexels

Výrobcovia pneumatík sa boja o miliardové zisky

Po týchto výrokoch zostali výrobcovia pneumatík v šoku. Mnohí experti naďalej odporúčajú hĺbku profilu pri zimných pneumatikách 4 milimetre. A vodiči v Nemecku sa týchto odporúčaní striktne držia: v priemere menia nemeckí vodiči letné pneumatiky už v okamihu, keď má profil 2,8 až 3 milimetre, zimné gumy putujú na skládku už s profilom 3,5 milimetrov. Čo je skutočnosť, ktorá prináša výrobcom a predajcom pneumatík miliardy eur ročne.

V rozhovore šéf Michelinu svojim konkurentom predhadzuje, že vyrábajú plášte, ktoré sa veľmi skoro ničia. Pneumatika sa skladá z niekoľkých vrstiev gumy. Niektorí výrobcovia podľa Senarda používajú vysoko kvalitný materiál len pre najvrchnejšiu vrstvu, aby gumy obstáli v zodpovedajúcich testoch. Kvalita sa však výrazne zhorší po tom, čo prvé milimetre pneumatiky zídu. Problém vraj tak trochu pripomína Dieselgate: výrobky sa preukážu ako úplne špičkové pri testovaní, však nie sú navrhnuté tak, aby dlhodobo vydržali.

Príslušné výrobky sa údajne vyrábajú tak, aby sa skrátila ich životnosť - údajne sa rozbijú vždy krátko po uplynutí záručnej lehoty. Jednoznačne preukázané však takéto prípady doteraz nie sú. Senard je ale o zlých produktoch konkurencie presvedčený, pretože ich vraj Michelin vo svojich laboratóriách testoval.

Zdroj: TASR/Pavel Neubauer

Odborníci odrádzajú od kúpy lacných pneumatík

Ale pozor: v Nemecku sú zimné gumy (označené písmenami M + S) povinné: automobil ich musí mať pri „zimnom počasí", ako je poľadovica, snehová pokrývka či topiaci sa sneh. Predpis je teda podobný tomu slovenskému.

Ako orientačné poznávacie znamenie slúži pri týchto pneumatikách nápis M + S alebo snehová vločka so symbolom troch vrcholkov hôr na pneumatike. Od 1. 1. 2018 však už označenie M + S nebude stačiť - od tohto dátumu bude prípustné iba označenie snehovou vločkou, pretože podlieha prísnejším kritériám pri testovaní. 

Až do 30. 9. 2024 však budú ešte pneumatiky M + S dostačujúce, takže je ich súčasní majitelia nebudú musieť meniť.

V jednom sa odborníci s šéfom Michelinu Senardem zhodnú: nekupujte v žiadnom prípade pneumatiky lacných značiek. Senard radí, aby ste pri kúpe gúm hľadeli na údaj cena / kilometer. Podľa tohto parametra sa dá ľahko zistiť, že prémiové pneumatiky vydržia znateľne dlhšie a vyššia cena sa oplatí.

Ďalším argumentom proti kúpe lacných pneumatík je navyše to, že pravidelne prepadávajú v nezávislých testoch. 

Na to majú v pneuservisoch však rovnako varovanie: testy pneumatík sa musia vykonávať na špeciálnych polygónoch, ktoré ale patria výrobcom pneumatík. A tí ich pre takéto testy prepožičiavajú. Keď teda nezávislá organizácia testuje pneumatiku v "domácom" prostredí na polygóne, kde bola vyvíjaná, je pravdepodobné, že dopadne dobre.