Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
22.11.2021, 10:35

Chodci podceňujú nosenie reflexných prvkov. Riziko nehôd v tme je dvakrát väčšie

Pravidlo "vidieť a byť videný" by v prípade najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky, chodcov, malo byť absolútnym základom.

Chodci podceňujú nosenie reflexných prvkov. Riziko nehôd v tme je dvakrát väčšie
Zdroj: Archív HN

Zimné obdobie a dlhšie trvajúca tma zvyšujú riziko stretov automobilov s chodcami na cestách. Podľa dlhodobých štatistík našich českých susedov bol v uplynulých 10 rokoch podiel usmrtených chodcov na cestách v noci vždy viac ako polovičný.

Tento rok zatiaľ zomrelo pri nočných zrážkach áut s chodcami v Česku 23 ľudí. Upozornila na to asociácia Záchranný kruh. Podľa expertov by mnohým nehodám zabránilo správne používanie bezpečnostných reflexných prvkov, chodci to však často podceňujú.

"V noci je riziko nehody končiacej smrťou niektorého z účastníkov nehody viac ako dvakrát väčšie, než počas dňa. Preto je rešpektovanie pravidla 'vidieť a byť videný' úplne zásadné," uviedol Lukáš Hutta z asociácie Záchranný kruh, ktorá sa podieľa na bezpečnostnej kampani "Ty to zvládneš - Stretnutie s realitou".

Chodec sa na ceste môže ocitnúť z viacerých dôvodov, od bežnej chôdze na krajnici až po pomoc inému účastníkovi cestnej premávky.

"V každom prípade je zásadné dbať na svoju bezpečnosť, to znamená použiť reflexné vesty a fluorescenčné prvky. V niektorých štátoch, napríklad v Rakúsku, si musíte vestu obliecť už vo vozidle. To považujem za ideálne, pretože vystúpite z vozidla už s reflexnými prvkami na sebe ,“ podotkol Pavel Žíha z dopravnej polície Krajského riaditeľstva polície Karlovarského kraja.

Podľa expertov potvrdzujú dôvody na používanie reflexných či výrazných materiálov pri pohybe na ceste dlhodobo preverené údaje. Vplyv má však aj farba oblečenia samotných chodcov.

​Zatiaľ čo v prípade modrej farby odevu je chodec viditeľný na vzdialenosť približne 18 metrov, v prípade bieleho odevu je to na vzdialenosť až 55 metrov. Pri oblečení s reflexným materiálom sa posúva viditeľnosť chodcov až na vzdialenosť 185 metrov, ktorá už podľa asociácie dáva oveľa väčší čas na vodičovi na reakciu.

Ďalšou podmienkou pre zvýšenie bezpečnosti premávky, na ktorú asociácia upozorňuje, je správna funkcia svetlometov vozidla. Ich zlé nastavenie totiž môže dohľad vodiča skrátiť až o 30 metrov alebo naopak výrazne zvýšiť riziko oslnenia protiidúcich vodičov.

Asociácia Záchranný kruh je neziskové združenie záchranárskych, vzdelávacích a ďalších subjektov, ktoré sa zaoberajú vzdelávaním, prevenciou a prípravou v oblastiach rizík a mimoriadnych udalostí, bezpečnosti a ochrany životov, zdravia, životného prostredia a majetku.