Po niekoľkých mesiacoch tvrdých pandemických opatrení, kedy sa doprava dokonca i v hlavnom meste výrazne preriedila, sa už na cesty opäť vrátilo množstvo automobilov a dlhé zápchy sú na dennom poriadku. A nejde len o dopravu v mestách, ale taktiež diaľniciach, kde stačí aj menšia dopravná nehoda na vyťaženom úseku a tvorba zápchy na seba nenechá dlho čakať.
Mnoho vodičov pritom zabúda na povinnosť, ktorá spolu s povinným "zipsovaním" nadobudla účinnosť od apríla minulého roka. Novela zákona o cestnej premávke totiž prikazuje každému tvoriť záchranársku uličku a to najlepšie ešte predtým, než s vozidlom úplne zastane.
Hoci nová povinnosť je platná už niekoľko dlhých mesiacov, slovenskí vodiči stále nevedia čo v prípade prejazdu záchranných zložiek robiť a zároveň veľakrát ani len netušia, že sú povinní záchranársku uličku tvoriť už vopred pri zhustení premávky na diaľničných ťahoch. Pritom v zahraničí ide o bežný jav a pri tvorbe kolóny sa vodiči už automaticky snažia stiahnuť na kraj vozovky.
U nás to možno vídať len veľmi sporadicky a aj v reakcii na príspevok Polície Slovenskej republiky na sociálnej sieti Facebook je jasné, že stále sa nájde množstvo šoférov, ktorí na prípadný prejazd záchranných zložiek ani nepomysleli. Ak k nemu následne dôjde, je pri malých rozostupoch áut v kolóne náročné spomínaný priestor pre vozidlá s právom prednostnej jazdy vytvoriť.
Práve takáto banalita však môže významne spomaliť záchranárov (ale tiež ďalšie vozidlá s právom prednostnej jazdy) a v určitých prípadoch môže vrcholiť až tragickými následkami. Pri záchrane životov je totiž dôležitá každý sekunda, za ktorú budete možno aj vy raz veľmi vďační.
V praxi teda veľa vodičov nepozná a nepoužíva záchranársku uličku pre zrýchlenie prejazdu vozidiel s právom prednostnej jazdy. "Diaľniční policajti to zažili nedávno na diaľnici R1, keď sa za použitia majákov ponáhľali k dopravnej nehode. Policajti so zapnutými majákmi museli doslova zastaviť a počkať, kým si ich vodič vizuálne všimnú a s autom umožnia prejazd," upozorňuje samotná polícia.
"S týmto istým problémom sa denno-denne stretávajú na cestách nielen policajti, ale aj hasiči či záchranári, ktorí sa ponáhľajú na vážne a život ohrozujúce prípady," dodáva.
Ako uličku vytvoriť?
Pre niekoho môže byť chápanie a predstavenie si konkrétnej situácie na viacprúdovej ceste zložité, preto vám môže pomôcť v krízovej situácii vaša pravá ruka či prehľadné znázornenie na obrázku nižšie. Ak ste na ceste s dvoma jazdnými pruhmi v jednom smere, vystriete palec (rýchly ľavý pruh) a ukazovák (pomalý pravý pruh) pravej ruky a oddialite ich od seba.
Smer, ktorým budú prsty ukazovať naznačuje radenie do novovzniknutých pruhov pre tvorbu záchranárskej uličky. Ak sa nachádzate na diaľnici s viacerými pruhmi (tri a viac), postup je podobný, len pridávate postupne ďalšie prsty za ukazovákom. ako prostredník, prstenník alebo malíček.
V zásade sa postupuje tak, že ľavý jazdný pruh sa pri tvorbe kolóny radí doľava a všetky ďalšie pruhy, pomalý pravý pruh i stredný pruh a podobne, sa radia pri tvorbe uličky vpravo. Jednoduché a pritom pre záchranu života či inú pomoc nesmierne dôležité pravidlo.
Nezabúdajte na to, že ani po prejdení vozidla s prednostnou jazdou, nesmiete záchranársku uličku použiť. Jej požitím by ste závažným spôsobom porušili pravidlá cestnej premávky. "Policajt môže za tento priestupok uložiť pokutu a z peňaženky by vám mohlo ubudnúť až 300 eur," informuje polícia.
Najčastejšie chyby vodičov
Vodiči by teda nemali zabúdať, že aj oni sa môžu niekedy ocitnúť v krízovej situácii a potrebovať pomoc, ktorá bude neprispôsobivými účastníkmi cestnej premávky zbytočne zdržiavaná a do svojho cieľa príde o dôležité minúty neskôr. Podľa zákona je vytvorenie dostatočného miesta (záchranárskej uličky) vaša povinnosť, v opačnom prípade vám hrozí sankcia až do 99 eur.
Najčastejšie sa však polícia stretáva s tým, že vodiči zostanú stáť na mieste bez posunu na krajnicu. Nebojte sa s vozidlom prejsť ďalej alebo sa pomaly hýbať vpred, ak to situácia pre bezpečný a rýchly prejazd zložiek vyžaduje. Dokonca ste oprávnení vojsť do svetelnej križovatky i počas "červenej", samozrejme iba vtedy, ak je to bezpečné a nevyhnutné.
Ďalším častým javom je nezmyselné presúvanie sa z pruhu do pruhu alebo vodiči uhýbajú vozidlám s majákom až na poslednú chvíľu. V mnohých prípadoch pritom len stačí pozorne sledovať situáciu v premávke, vnímať zvuky a teda nemať ohlušujúco nahlas pustenú vo vozidle hudbu. Vodič potom stráca pozornosť i prehľad o dianí okolo neho - napríklad aj v podobe pomalej či žiadnej reakcie na zvukovo-svetelné výstražné znamenia áut s právom prednostnej jazdy.
"Vodiči nezabúdajte, že aj vy sa raz môžete ocitnúť v situácii, kedy pomoc budete potrebovať čo najskôr. Včasným vytvorením záchrannej uličky zvýšime šance na prežitie tých, ktorí sú práve v ohrození života a zdravia," dodáva na záver polícia.