Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
15.10.2021, 13:10

Moderné autá sú už počítače na kolesách. Tieto kontrolky by vodiči mali ovládať

Kontrolky zobrazené na palubnom počítači v automobile môžu včas zabrániť poškodeniu dôležitých súčiastok i ochrániť posádku pre nebezpečenstvom.

Moderné autá sú už počítače na kolesách. Tieto kontrolky by vodiči mali ovládať
Zdroj: Youtube.com/SMARTDrive (ilustračná snímka)

Časy minulé sú už dávno preč a rýchle napredovanie možno badať najmä u smart zariadení či automobilov. Prinášajú mnohé komfortné funkcie, možnosti komunikácie i zvýšenú bezpečnosť, o akej sa nám mohlo pred rokmi len snívať.

Okrem toho, v súčasnosti sa dokážu moderné automobily vyšetriť v podstate samé a upozorniť vodiča i posádku na nebezpečenstvo skôr, než budete musieť bezmocne zastaviť na krajnici a volať odťahovú službu. Bezpečnostné asistenčné systémy vás pritom do veľkej miery ochránia pred menšími kolíziami alebo hroziacimi potencionálne vážnymi nehodami.

Tieto kontrolky môžu vodičov moderných áut prekvapiť, niektoré pribudli len nedávno:

​Reč je o varovných kontrolkách, ktoré má v zásade každý dôležitý systém vozidla, takže ani kvôli kontrole svietenia svetiel, či stierania stieračov dnes už nemusí vodič obiehať auto a kontrolovať celkový stav – hoci pred každou jazdou by mal mať istotu, že je auto schopné jazdy na verejných komunikáciách.

Kontrolky v aute možno rozdeliť do troch farebných škál – červené, oranžové a zelené, respektíve zelené a modré. Práve farebnosťou sa najľahšie určuje ich dôležitosť a poslanie, kedy ich "správu" pre vodiča pochopí i menej technicky zdatný majiteľ. Červené sú úplne najdôležitejšie a najnebezpečnejšie – vždy signalizujú vážny problém, ktorý treba ihneď vyriešiť.

Môže ísť o akútne situácie, pri ktorých je lepšie auto okamžite zastaviť a privolať odborníka. V opačnom prípade môžete trvalo poškodiť niektorý z dielov, predražiť servis alebo jednoducho zostať stáť na krajnici s nepojazdným autom. 

​Ak má vozidlo nejakú potrebu alebo požiadavku na vodiča, rozsvieti sa kontrolka s oranžovou farbou. Najčastejšie ide napríklad o doplnenie kvapaliny, dofúkanie pneumatiky, prípadne automobil upozorňuje na vychýlenie funkcie od normálu (napríklad iný režim stabilizačného systému).

Ani takéto kontrolky by sme však nemali brať na ľahkú váhu – upozornenie o nutnosti doplniť kvapalinu AdBlue je totiž pre naftové motory kľúčové a s prázdnou nádržkou už motor následne vôbec nenaštartujete. Okrem doplnenia v servise pri pravidelných prehliadkach možno využiť aj možnosť svojpomocného doplnenia roztoku, najmä teda pri naozaj dlhých cestách.

S úplným pokojom môžete sledovať iba zelené a modré kontrolky. Tie sú totiž len informačné a poskytujú vodičovi správy o chode automobilu a aktívnych funkciách. Objaviť sa na palubnom počítači môžu po aktivácii tempomatu, obmedzovaču rýchlosti, svetlometov a podobne.

Modré sú vyhradené pre zapnuté diaľkové svetlomety, ale napríklad aj pre symbol studeného motora, ktorý káže vodičovi jazdiť jemne a plný výkon auta si doprať až po zhasnutí a zohriatí pohonného ústrojenstva. Rovnako tak môže modrá kontrolka s vločkou hovoriť o nízkej vonkajšej teplote a riziku poľadovice/šmyku.