Veľa z nás dnes potrápil sneh na celom území Slovenska a teda aj poriadne chladné počasie. Rovnako ako väčšina z nás obľubuje teplo, tak aj auto potrebuje pre svoj správny chod určitú prevádzkovú teplotu. Tú dosiahne postupným zohrievaním, no množstvo vodičov robí jednu zásadnú chybu - ihneď po štarte dávajú autu poriadne zabrať.
Takýmto spôsobom nielen že spotrebujete neskutočné množstvo paliva - studený motor si "odpije" z nádrže oveľa viac, ale taktiež škodíte väčšine jeho súčiastok. Otázkou je, ako správne zohriať agregát automobilu?
Často vidieť na sídliskách, ako si vodiči auto naštartujú a "kým sa zohreje" idú si oškrabať okno či očistiť karosériu od snehu. Pravdou však je, že motor sa zohreje hlavne pri jazde. Stáť a nechať motor auta bežať niekoľko minút na voľnobeh je teda chyba.
Čo je správne?
Pri naštartovanom motore na voľnobehu nedochádza k práve ideálnemu ohrevu agregátu a okrem toho, ostatné časti (prevodovka, diferenciál) zostávajú naďalej stuhnuté. Rovnako nedochádza k správnemu mazaniu a komponenty sa tak nadmerne opotrebúvajú.
Ideálne by sme mali auto naštartovať a po niekoľkých sekundách pokojne odísť. Samozrejme, motor auta teda výrazne nevytáčame a nadmerne nezaťažujeme. Je potrebné spomenúť, že v takomto prípade by sme sa mali vyhnúť hlavne prekážkam, akými sú napríklad strmé kopce. Motor sa teda najlepšie zohreje pod záťažou, no nie príliš veľkou. Urýchliť to môže tiež používanie nižších prevodových stupňov.
Všeobecne tiež platí, že benzínové motory sa zohrievajú podstatne rýchlejšie, hoci spotrebujú väčšie množstvo paliva. Sú vhodné najmä na krátke trasy do mestskej premávky. Na rozdiel od benzínového agregátu, tomu naftovému to trvá často aj dvakrát dlhšie - niekedy musíte prejsť dokonca viac ako 10 - 15 kilometrov.
Čomu sa vyvarovať?
Ak by sme to mali zhrnúť, najlepšie pre vás (teplo bude v aute podstatne skôr) a vaše vozidlo (motor nebude nadmerne trpieť) je, ak v zime auto očistíte, naštartujete, pripútate sa a za 30 - 60 sekúnd pokojným tempom vyrazíte na cestu. Motor nevytáčajte, ani nadmerne nezaťažujte.
Škodia mu tiež opakované štarty, keď sa nestihne zohriať na prevádzkovú teplotu. Určite tiež netlačte turbodúchadlo k extrémnym výkonom, hrozí totiž jeho výrazné poškodenie. Ak už s autom musíte absolvovať krátku trasu, pokúste sa motor priviesť na čo možno najvyššiu teplotu - k bodu ideálnej prevádzkovej teploty (80-90 stupňov Celzia). Odporúčame tiež pravidelne meniť a používať kvalitné, výrobcom predpísané motorové oleje.