Posledným bodom je často vídané odkladanie si ruky na radiacu páku. Vodič to môže robiť podvedome, ale je to chyba. Môžete si tým spôsobiť zbytočné problémy. Rukou vyvíjate tlak na tiahla, čo môže ďalej spôsobovať veľké trenie a následne sa skončiť skorým opotrebením prevodovky. Jej výmena je finančne pomerne náročná.HN/Radoslav Petrík
StoryEditor

Je efektívnejšie brzdiť motorom alebo radšej vyradiť do neutrálu?

23.11.2017, 15:00
Autor:
TopSpeedTopSpeed
Večný „spor“ nadšencov motorizmu, ale aj laickej verejnosti – jazdiť so zaradeným prevodovým stupňom alebo plachtiť na neutrál?

Okrem „diesel verzus benzín“ ďalšia z tém krčmových odborných debát, kedy existuje len biela alebo čierna farba. Tak ako všetko ostatné, aj brzdenie motorom a vyraďovanie na neutrál je relatívne. Kedy je vhodné konkrétne riešenie?

Neutrál, potom rýchlosť... a teraz?

Najprv nás učili, že jazdou na neutrál ušetríme viac. A mali pravdu. Staré motory s karburátorom brali palivo aj vtedy, ak dal vodič nohu z plynu dole a nechal zaradenú rýchlosť. Brzdenie motorom zapríčinilo, že napriek spaľovaniu určitého množstva paliva „škodovka“ prešla kratšiu dráhu.

Čím vyššie otáčky pri zaradenom kvalte, tým viac paliva karburátor nasal podtlakom. Vyradenie na neutrál bolo logickým krokom, motor síce spálil palivo tak či tak, ale menšie množstvo (pri voľnobežných otáčkach) a prešli ste väčšiu vzdialenosť.

Prišlo moderné vstrekovanie a časy sa zmenili. To, čo platilo, sa obrátilo na ruby. Ťažko ste vysvetlili chlapom zvyknutým na karburátor a neutrál, že pri jazde dolu kopcom treba nechať zaradený kvalt, dokonca sa nebáť podradiť do vyšších otáčok.

Motor so vstrekovaním pri zaradenom prevodovom stupni bez zošliapnutého plynu palivo nepotrebuje (platí po určité otáčky). Brzdenie motorom má výrazný vplyv na spotrebu paliva, vieme však stopercentne kedy?

Pri jazde výrazným klesaním so zákrutami zaraďte optimálny prevodový stupeň tak, aby ste príliš nenaberali rýchlosť, ale ani zbytočne silno nebrzdili motorom. Ak treba, nebojte sa podradiť aj do „trojky“ a šetríte palivo. Nielen to, aj brzdy si pred každým zatočením oddýchnu, časť práce za nich odvedie brzdenie motorom.

Ak by ste nechali najvyšší prevodový stupeň a dole horským priechodom neustále stáli na brzde, ľahko ich uvaríte. Pri jazde na neutrál navyše spálite zbytočne palivo, ktoré sa premení na teplo brzdových kotúčov pred zákrutou.

Existuje však situácia, kedy aj pri motoroch so vstrekovaním bude vyradenie na voľnobeh úspornejšie? Určite áno. Neverte tomu, že je potrebné stále jazdiť so zaradenou rýchlosťou a silou mocou sa držať čiernobielych teórií.

Po prvé, motor pri určitých nízkych otáčkach okolo voľnobehu (platí pre diesel, staršie benzínové motory už pri 1200-1500 ot/min) začne vstrekovať palivo aj pri zaradenom rýchlostnom stupni, aby nezhasol. Po druhé, logika hovorí, že ak brzdíte motorom, prejdete menšiu vzdialenosť napriek ušetrenému palivu.

Je dĺžka dráhy adekvátna palivu navyše pri zaradenom neutráli, alebo sa oplatí brzdiť motorom?

Aj dnešné autá vyraďujú

Pravdupovediac, pán Boh vie. Môžete si to odsledovať na trase, ktorú pravidelne absolvujete a prispôsobiť si „fyziku“ podľa seba. Neexistuje jednoznačná odpoveď, čo je lepšie a čo horšie. Masírovali nás tým, že zaradený kvalt je určite lepšia voľba. Nespochybňujem a som za. Ale prečo potom moderné automatické prevodovky v eco režime „vyhadzujú do neutrálu“ pri ubraní plynu a plachtia na voľnobeh?

Passat B8 2,0 TDI DSG v spomínanom režime neustále radí neutrál a, samozrejme, množstvo ďalších áut. Vie si elektronika lepšie spočítať, čo je pre konkrétne podmienky lepšou voľbou z pohľadu spotreby a efektivity?

Osobne jazdím hlavne so zaradeným prevodovým stupňom. Nejde iba o spotrebu, ale aj o bezpečnosť. Mám rád neustálu kontrolu nad autom a so zaradeným kvaltom máte pod plynom vždy k dispozícii krútiaci moment. Ak potrebujete náhle pridať alebo „vypadnúť“ z určitej časti vozovky, oceníte to.

Vyraďujem v klesaniach, kde by ma zaradený najvyšší stupeň príliš brzdil, musel by som pridávať a na voľnobehu rýchlosť udržím. Typickým príkladom sú dlhé diaľničné klesania (nie príliš strmé) bez výrazných zákrut, pred ktorými netreba brzdiť... avšak, nesmie byť príliš hustá premávka. Vtedy sa necítim s odpojeným motorom od prevodovky úplne bezpečne.

Naopak, na klesaniach horských prechodov by jazda na neutrál bola vraždou - pre brzdy a tým pádom možno aj pre vás. Nechajte tam kľudne aj „trojku“, na rovinkách preraďte na vyšší stupeň pre nabratie rýchlosti, pred zákrutou jemne pribrzdite a znova podraďte. Netvrdím, že tento spôsob je optimálny, mne sa však overil v praxi.

01 - Modified: 2024-04-19 09:05:00 - Feat.: - Title: Absolútna dominancia Japoncov. Toto je 10 hybridov s reálne najnižšou spotrebou paliva 02 - Modified: 2024-04-19 12:15:00 - Feat.: - Title: Mazda predstavila novú vlajkovú loď. Gigant aj so šesťvalcom zvládne 2,5-tonový príves 03 - Modified: 2024-04-18 12:25:51 - Feat.: - Title: KVÍZ: Špecifický volant, tlačidlá či displej? Spoznajte pohľadom do interiéru značky áut 04 - Modified: 2024-04-18 09:15:00 - Feat.: - Title: Dovezené autá sú stále v kurze. Štúdia ukazuje, ktoré krajiny dominujú a aké sú hrozby 05 - Modified: 2024-04-17 12:00:00 - Feat.: - Title: Urastené rodinné SUV aj pre siedmich je na Slovensku. Hyundai prezradil oficiálne ceny
menuLevel = 2, menuRoute = auto/servis, menuAlias = servis, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
19. apríl 2024 16:10