StoryEditor

V tomto robí množstvo vodičov chyby. Ako sa však správne zaradiť?

21.09.2017, 16:30
Autor:
TopSpeedTopSpeed
Rozoberieme si typickú situáciu z našich ciest. Zníženie počtu jazdných pruhov je známe takmer v každom okresnom meste. A aj tak veľa vodičov robí chyby.

Mnohí si pomyslíte, opäť téma pre nevodičov. Omyl. Množstvo ľudí, ktorí majú vodičák, má od vodičov strašne ďaleko. Sčasti za to môžu autoškoly, sčasti povrchové štúdium predpisov, sčasti nevyjazdenosť a v neposlednom rade aj nerozmýšlanie.

Rozoberieme si teda konkrétny prípad, akých sú slovenské mestá naozaj plné. Je ním hlavný ťah mestom Humenné. Cesta má v každom smere dva jazdné pruhy. Na hlavnom ťahu je okrem svetelných križovatiek aj kruhový objazd. Tesne pred ním sa dvojprúdová cesta zužuje do jedného jazdného pruhu. V čase dopravnej špičky je to ale hotová katastrofa.

Autá, ktoré smerujú ku kruhovému objazdu, sú nastúpené v ľavom (priebežnom) pruhu aj stovky metrov. Pravý pruh pritom ostáva úplne voľný. Sem-tam sa nájde „odvážlivec“, ktorý sa pokúsi predbehnúť pomaly sa pohybujúcu kolónu. Na konci ho, samozrejme, nechce nikto pustiť a tak si musí prednosť na drzo vynútiť.

TopSpeed (Grafika dopravných značiek C22b (vľavo) a C30 (vpravo). Značka C30 je v skutočnosti podstatne menšia.)

Čo vraví zákon?

Pozrime sa na jazdu v jazdných pruhoch. „Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou.“

Ďalej v zákone je ešte jedno pravidlo, ktoré si vodiči často mýlia. Spoliehajú sa na zipsové pravidlo pri obchádzaní prekážky. „Ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky, vodič vozidla idúceho vo voľnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, jej obídenie, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič obchádzajúci prekážku pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom jazdnom pruhu.“

Zhrnutie

Ukončenie jazdného pruhu sa nepovažuje za prekážku. V našom prípade máme umiestnenú iba dopravnú značku C22b, ktorá určuje, ktorý jazdný pruh je priebežný. Nie je doplnená značkou C30 – striedavé radenie. Platí teda, že vodič v priebežnom pruhu má od vodičov v končiacom jazdnom pruhu prednosť. Prečo? Lebo vodič vpravo musí dať prednosť vodičovi vľavo, keďže chce do ľavého pruhu prejsť.

​Čo je však efektívnejšie z pohľadu bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky? Jednoznačne využiť celú kapacitu cesty. To znamená, že je lepšie stáť vedľa seba, ako stáť v jednom rade v kilometrovej kolóne. A pred miestom zúženia sa súvisle radiť. Je potrebné uvedomiť si, že niektoré dopravné značky, sú na ceste niekedy aj desiatky rokov a už dávno neodpovedajú situácii v premávke.

Vo veľkých mestách sa nad radením pomaly nikto nezamýšľa a radí sa vždy až pred zúžením jazdných pruhov cesty do „zipsu“. A je jedno, či je tam samostatná značka C22b, alebo v kombinácii s doplnkovou značkou C30. V malých mestách to je bohužiaľ ešte stále veľký problém.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.

01 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 02 - Modified: 2024-04-24 09:16:15 - Feat.: - Title: „Otec“ moderných škodoviek smeruje k Číňanom. Slovák dohliadne aj na tvary MG 03 - Modified: 2024-04-23 12:00:00 - Feat.: - Title: Keď začínajú drahé problémy: Čo nerobiť s turbomotorom a ako sa prejavujú problémy? 04 - Modified: 2024-04-23 09:10:00 - Feat.: - Title: Opel odhalil kompletne prepracované rodinné SUV. Väčšie, štýlovejšie a nielen elektrické 05 - Modified: 2024-04-22 13:21:18 - Feat.: - Title: Toyota prezrádza, aké chyby robia mladí vodiči najčastejšie. Zadarmo im pomôže
menuLevel = 2, menuRoute = auto/servis, menuAlias = servis, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
24. apríl 2024 18:54