Veľká väčšina nových dieselových áut v skutočnej prevádzke nespĺňa emisné normy. Zo 75 vozidiel, ktoré nechala testovať mimovládna organizácia Deutsche Umwelthilfe, ich dodržali len štyri. O výsledkoch testov informuje denník Bild v deň, keď o budúcnosti dieselových áut a cestách k zníženiu ich emisií budú rokovať zástupcovia nemeckej vlády a automobilového priemyslu.
Najhoršie v testoch dopadlo Audi A8 L 4.2 TDI, ktoré produkovalo 1422 miligramov oxidov dusíka na kilometer a normu Euro 6, ktorá počíta s emisiami maximálne 80 miligramov na kilometer, tak prekročilo takmer osemnásťkrát. Medzi "najšpinavšie" patrili aj modely Volvo S90 4D, Fiat 500X 2.0, Renault Capture 1.5 dCi, Landrover Discovery Sport HSE TD4 alebo Mercedes B 180d.
"Zoznam ukazuje, že hraničné hodnoty dramaticky prekračujú aj nové modely. To nie je možné prijať," povedal Axel Friedrich, ktorý testy viedol.
K podobným výsledkom došli v minulosti aj testy nemeckých úradov, ktoré ukázali, že dieselové vozidlá spĺňajúce najvyššie normu Euro 6 vyprodukujú v skutočnej prevádzke v priemere 507 miligramov oxidov dusíka na kilometer. Podľa súčasných právnych predpisov však autá nemusia normy dodržiavať v skutočnej prevádzke, ale len pri meraní v laboratóriu.
V prevádzke pri aktuálnom teste dokázali požadované hodnoty dodržať len modely Audi A5 2.0 TDI, Mercedes E 200d s novým motorom OM-654, Audi Q3 2.0 TDI Quattro a Volkswagen Sharan 2.0 TDI.
O budúcnosti naftových áut sa v Nemecku v posledných týždňoch diskutuje stále intenzívnejšie. Príčinou je okrem iného to, že v zhruba 30 nemeckých mestách sa nedarí znižovať mieru znečistenia ovzdušia, a hlasno sa preto hovorí o možných zákazoch jazdy starších dieselových vozidiel.