StoryEditor

Volvo s úspornými motormi

06.09.2010, 00:00

Ponuku motorov automobilky Volvo rozširujú nové štvorvalcové benzínové motory s označením T3 a T4. Oba majú zdvihový objem 1,6 litra a sú vybavené technológiou GTDi, ktorá kombinuje priame vstrekovanie paliva s prepĺňaním turbokompresorom. Táto koncepcia zabezpečuje veľmi nízku spotrebu paliva a emisie bez toho, aby sa znížil výkon či pôžitok z jazdy.

Motory 1.6 GTDi T3 s výkonom 110 kW (150 k) a T4 s výkonom 132 kW (180 k) budú k dispozícii pre modely Volvo S60 a V60.
Motor T4 dosahuje maximálny krútiaci moment 240 newtonmetrov už pri otáčkach 1 600 za minútu. Funkcia overboost umožňuje krátkodobé zvýšenie prepĺňacieho tlaku, a tým aj krútiaceho momentu až na 270 newtonmetrov. Výsledkom je vynikajúca ťažná sila v širokom rozsahu otáčok. Priebeh krútiaceho momentu je veľmi plynulý, čo výrazne zvyšuje jazdný komfort. Motor T3 dosahuje maximálny krútiaci moment 240 newtonmetrov.

Nové motory GTDi majú kompaktný formát a sú kompletne vyrobené z hliníka, čo im dodáva nízku hmotnosť a výhodné vlastnosti z hľadiska tepelných strát. K zníženiu hmotnosti prispieva aj nasávacie potrubie vyrobené z plastu. Ďalšou dôležitou podmienkou vysokej účinnosti je maximálne využitie energetického obsahu paliva. Pre zníženie spotreby ako aj emisií sa musí palivo dopravovať do spaľovacie priestoru bez strát a pred zapálením dokonale premiešať so vzduchom.

Inžinieri z firmy Volvo zvolili pre nové motory s objemom 1,6 litra polohu vstrekovacej dýzy presne v osi valca tesne vedľa zapaľovacej sviečky. Každý injektor má šesť otvorov, čo je nezvyčajné pre centrálne umiestnené injektory. Takéto usporiadanie automaticky zabezpečuje rovnomerné rozptýlenie paliva vo valci a extrémne presné dávkovanie jeho množstva. Pri studenom štarte sa palivo tesne pred zapálením vstrekuje do stredu valca. Vysoký vstrekovací tlak 100 barov zaručuje, že sa z neho iba malé množstvo zachytáva na studených stenách valcov. To pomáha znižovať emisie vo výfukových plynoch, ale aj spotrebu paliva.

Ďalším pozitívnym efektom je zníženie obsahu tuhých čiastočiek vo výfukových plynoch v porovnaní s motormi, ktoré majú injektory umiestnené zboku. Pri studenom štarte technológia priameho vstrekovania paliva prispieva k rýchlejšiemu zohriatiu katalyzátora na prevádzkovú teplotu, čím sa urýchli proces čistenia výfukových plynov. Priame vstrekovanie umožňuje vyššiu účinnosť spaľovania zmesi. Vďaka tomu aj turbokompresor skôr dosiahne maximálny prepĺňací tlak, čím sa generuje vysoký krútiaci moment už pri nízkych otáčkach motora, zabezpečujúci dobrú akceleráciu a vysokú pružnosť.
Jozef Kavec

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
28. apríl 2024 21:40