Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
28.07.2021, 11:40

Svetový unikát v podaní Bentley. Značka ponúka prvé sériové kolesá svojho druhu

Svetu sa predstavili najväčšie karbónové kolesá na produkčnom vozidle, ktoré neprinášajú iba jedinečný dizajn, ale aj praktické vlastnosti.

Svetový unikát v podaní Bentley. Značka ponúka prvé sériové kolesá svojho druhu
Zdroj: Bentley

Kolesá sú nepochybne kľúčovou súčasťou vozidiel a preto stále tvrdíme, že na ich type či obutí (pneumatikách) by sa nemalo rozhodne šetriť. Práve osadené plášte zaisťujú kontakt s vozovkou a ich vlastnosti či schopnosti podporujú celkové správanie auta na ceste.

Dnes už sme svedkami najrôznejších atraktívnych i menej atraktívnych dizajnov, najmä teda ak hovoríme o hliníkových prevedeniach. Aj napriek pomerne presýtenému trhu s diskami, kde si svoj štýl nájde azda každý majiteľ auta, sa stále dá uchmatnúť pomerne zaujímavé prvenstvo.

​Tentokrát sa pod to podpísala automobilka Bentley, v spolupráci so spoločnosťou Bucci Composites. Na svet prinášajú karbónové až 22-palcové mamutie kolesá, ktoré budú pre náročných zákazníkov dostupné výhradne v luxusnej ponuke exkluzívnej divízie Mulliner.

Novinka, ktorá môže do výraznej miery zdobiť vzhľad už tak dizajnovo dobre vypracované SUV Bentayga, sa do histórie zapisujú titulom prvých a tiež najväčších sériovo ponúkaných diskov z uhlíkových vlákien. Okrem pozdvihnutia dojmu zo vzhľadu auta disponujú i zástupom praktických výhod, ktoré zlepšia vlastnosti vozidla.

Samozrejmosťou je úspora. Kolesá vyhotovené z karbónu sú o šesť kilogramov ľahšie než ich hliníkoví "kolegovia". Na sade takýchto diskov teda majiteľ ušetrí až 24 kilogramov neodpruženej hmotnosti. Na druhej strane potom stoja vylepšené jazdné vlastnosti - lepšia ovládateľnosť pomerne ťažkého SUV-čka, zlepšená je priľnavosť k vozovke a zlepšuje sa tiež práca či výkon brzdovej sústavy. 

Zdroj: Bentley

​Bentley hovorí dokonca aj o menšej opotrebovanosti samotných pneumatík. Narušenie štruktúry pri klasických ráfikov vedie k riziku prudkej straty tlaku v pneumatike, čo môže znamenať stratu kontroly nad vozidlom a riziko šmyku alebo nehody.

V prípade tvrdého disku z karbónu potom tlak unikal postupne, čo znamená podstatne menšie riziko straty kontroly a predĺženie času na bezpečné odstavenia auta a vyhľadanie pomoci/servisu.

Tieto vlastnosti má automobilka podložené absolvovaním náročných testov TÜV, kde boli kolesá vystavované nárazom na obrubníky, jazde cez veľké výtlky, extrémnemu krútiacemu momentu a prevedené bolo napríklad aj ich využívanie s prehustenými i podhustenými plášťami.

Je jasné, že zaobstaranie si karbónových 22-palcových kolies nebude žiadnou lacnou záležitosťou, konkrétnu požadovanú čiastku však výrobca nezverejnil. Ich dostupnosť pre náročných zákazníkov je odhadovaná približne koncom tohto roka.