Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
20.07.2021, 14:11

Ikona segmentu v novej generácii. Ostáva verná päťvalcu a bude vedieť chodiť bokom

Audi RS 3 demonštruje svoje športové gény rozšírenou karosériou, športovým výfukom RS a zobrazeniami v kokpite prevzatými z motoršportu.

Ikona segmentu v novej generácii. Ostáva verná päťvalcu a bude vedieť chodiť bokom
Zdroj: Audi

V segmente, ktorému dominujú štvorvalcové agregáty je unikátom nájsť päťvalec. Ten poskytuje výborné výkonové hodnoty a tiež neopočúvaný zvukový prejav. Teraz, napriek všetkým emisným obmedzeniam, prichádza nová generácia Audi RS3 Sportback a Sedan, ktorá je i naďalej ikonou a to práve vďaka technike pod kapotou.

Svetlo sveta teda uzreli hneď dve novinky, pričom pod kapotou sa zubami nechtami udržal päťvalec 2,5 TFSI. “Starý” motor dopĺňajú nové funkcie, ktoré robia z Audi RS3 2021 jedno z najrýchlejších áut tejto kategórie.

​Nové modely vyšprintujú z nuly na stovku za 3,8 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h, avšak za príplatok môže byť zvýšená na 280 km/h. S balíkom RS Dynamic package a keramickými brzdami je maximálna rýchlosť dokonca až 290 km/h.

Audi RS 3 tým dosahuje najlepšie zrýchlenie a najvyššiu maximálnu rýchlosť v triede. Podiel na tom má maximálny krútiaci moment zvýšený na 500 Nm, ktorý je k dispozícii od 2 250 do 5 600 otáčok za minútu. To je o 20 Nm viac oproti predchodcovi. Aj maximálny výkon 294 kW (400 koní) motor dosahuje skôr ako pri predchádzajúcej generácii – pri 5 600 otáčkach za minútu a udržiava ho až do 7 000 otáčok.

Nová riadiaca jednotka motora zabezpečuje rýchlejšie prepojenie všetkých komponentov pohonu. Krútiaci moment päťvalca prenáša na kolesá sedemstupňová dvojspojková prevodovka. Po prvý raz má výfuková sústava úplne variabilné ovládanie klapiek, ktoré umožňuje aj medzipolohy a tým moduluje zvuk motora v ešte širšom rozsahu. Za príplatok bude možné získať aj športovejšie ladený výfuk, pre ešte výraznejšie podčiarknutie charakteru áut.

Prvé Audi s funkciou Torque Splitter

Nové Audi RS 3 je prvým modelom značky so sériovo dodávaným systémom Torque Splitter - drift mód. Ten nahrádza diferenciál zadnej nápravy a doterajšiu multilamelovú spojku na zadnej náprave.

Namiesto nich má Audi RS3 na každom zadnom hnacom hriadeli elektronicky ovládanú multilamelovú spojku, tieto dve spojky spolu optimálne rozdeľujú krútiaci moment motora nielen medzi prednou a zadnou nápravou ale aj individuálne medzi kolesami zadnej nápravy.

Zdroj: Audi

​Systém Torque Splitter potom pri športovej jazde zvyšuje podiel krútiaceho momentu prenášaného na väčšmi dynamicky zaťažené vonkajšie zadné koleso v zákrute, čo výrazne redukuje tendenciu k nedotáčavosti. V ľavotočivých zákrutách sa väčší krútiaci moment prenáša na pravé zadné koleso, v pravotočivých zákrutách na ľavé zadné koleso a pri jazde priamym smerom rovnomerne na obidve zadné kolesá.

Nová technológia umožňuje aj kontrolované drifty na uzavretej trati tým, že Torque Splitter celý krútiaci moment motora prenáša na jedno zadné koleso – po sprevodovaní dokáže na koleso preniesť až do 1 750 Nm. Na to konštruktéri Audi vyvinuli špecifický režim RS3: RS Torque Rear ako driftovací režim so samostatnou regulačnou krivkou pre Torque Splitter.

Ďalšou novinkou je režim RS Performance Mode, vytvorený špeciálne pre jazdu po pretekovom okruhu. Využíva špecifické vyladenie motora a prevodovky a je presne prispôsobený pneumatikám semi-slick, ktoré sa dajú po prvý raz objednať priamo z výroby. Sériový športový podvozok RS je vybavený tlmičmi pruženia nanovo vyvinutými špeciálne pre RS3.

Zdroj: Audi

​Za príplatok si zákazníci môžu objednať aj športový podvozok RS plus s adaptívnymi tlmičmi pruženia. Presnejšiu reakciu na riadenie a zvýšené bočné vodiace sily zabezpečuje zväčšený odklon kolies, čo znamená, že kolesá sú viac naklonené k povrchu cesty. Oproti Audi A3 má nové Audi RS3 takmer o jeden stupeň väčší negatívny odklon kolies na prednej náprave.

Na zadnej náprave sú štvorprvkové závesy s oddelene namontovanými pružinami a tlmičmi, nápravnicou a rúrkovým stabilizátorom. Pevnejšie tehlice oproti A3 kolies dokáže prenášať väčšie priečne sily, ktoré spôsobuje Torque Splitter. Negatívny odklon kolies zadnej nápravy je takmer pol stupňa väčší ako má Audi A3. Svetlá výška je o 10 milimetrov menšia oproti S3 a o 25 milimetrov menšia oproti A3.

Šesťpiestiky v sérii a keramika za príplatok

Sériovo výkon päťvalca krotia novo vyvinuté kotúčové brzdy so šesťpiestovými brzdičmi a oceľovými kotúčmi. Na želanie Audi montuje brzdovú sústavu s keramickými kotúčmi na prednej náprave so špeciálne prispôsobenou charakteristikou posilňovača bŕzd.

Zdroj: Audi

​Vysoko výkonná brzdová sústava má o 10 kg menšiu hmotnosť ako brzdová sústava s oceľovými kotúčmi, jej ventilované kotúče majú rozmer 375 x 36 mm vpredu a 310 x 22 mm vzadu. Tým sú väčšie a odolnejšie voči namáhaniu ako u predchodcu. Prvky na vedenie vzduchu skracujú čas ochladenia bŕzd o 20 percent.

Po dizajnovej stránke najlepšie odlíšite RS3 od S3 hlavne vďaka zatmavenému okoliu prednej masky. To ju opticky spája s predným LED svetlami, ktoré môžu za príplatok disponovať funkciou Matrix Led. Interiér obohatili RS detaily a športové sedadlá.

Audi RS 3 Sportback a RS 3 Sedan sa budú dať objednávať v Európe od polovice augusta 2021. Na trh budú uvedené na jeseň. Základná cena Audi RS 3 Sportback je 60-tisíc eur, RS 3 Limuzína má základnú cenu 62-tisíc eur.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.