Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
19.06.2021, 00:00

Český startup chce vyriešiť nevýhodu elektromobilov. Vyvíja nabíjanie na zavolanie

  • Jedným z úskalia elektromobility je nabíjanie. Konkrétne hľadanie voľnej nabíjacej stanice je niekedy doslova boj.
  • Tento problém chce zaujímavým spôsobom vyriešiť česká spoločnosť Nimbee.
Český startup chce vyriešiť nevýhodu elektromobilov. Vyvíja nabíjanie na zavolanie
Zdroj: Audi

Spoločnosť Nimbee plánuje v Prahe spustiť testovaciu prevádzku mobilných nabíjačiek. Tá príde za vami tam, kde vaše auto práve stojí. A ani pri tom nebudete musieť reálne byť, píše iDNES.cz. Autorom tejto myšlienky a jej investorom je Jan Šamal.

"Nimbee je v zásade Wolt pre elektroautá, služba mobilného rýchleho dobíjania, jednoducho kŕmenie energiou na zavolanie. Podobne ako si objednáte Uber si viete zaistiť pristavenie mobilnej nabíjacej stanice k vášmu vozidlu cez aplikáciu. Vo vašej neprítomnosti sa vám potom z pojazdnej batérie nabije auto," hovorí Šamal.

Všetko od objednania po dobitie batérie sleduje zákazník cez aplikáciu v mobile. "Službu v testovacom nekomerčnom režime spustíme v Prahe na prelome tohtoročného leta a mala by bežať do konca novembra. Komerčná pilotná prevádzka so spoplatnením služby bude spustená v priebehu budúceho roka v niektorom z európskych miest. Za silného kandidáta považujeme Hamburg, stále však nevylučujeme ani spustenie v našej domovskej Prahe," vysvetľuje Šamal.

Samotné zariadenie je batériou a nabíjačkou s výkonom až 40 kW jednosmerného prúdu za použitia všetkých v Česku rozšírených konektorov. Šírka Nimbee je iba 50 centimetrov, obsluha by ho mala k autu postaviť tak, aby neprekážalo okolitej premávke. K dispozícii bude mať aj väčšie dĺžky než bežné dobíjacie káble.

Pre začiatok bola uzavretá dohoda s českým importérom Audi. Po Prahe by nabíjačky mali rozvážať vozidlá Audi e-tron. V budúcnosti sa počíta s tým, že k zákazníkovi by Nimbee malo prísť do 60 minút. Pre prvé obdobie pilotnej prevádzky bude službu možno objednať v rámci vopred určených časových slotov, ktoré bude možné si rezervovať s predstihom dvoch hodín.

Služba, ktorá by mohla riešiť problém najmä používateľov firemných áut, ktorí nemajú v rámci kancelárie dostupnú nabíjačku alebo sa im nepodarí nájsť voľné miesto pri verejnej dobíjacej stanici, bude však musieť prekonať aj pár prekážok.

Zdroj: Nimbee

​​Jednou z nich je samozrejme cena. Ešte dnes je záastup dobíjacích staníc, napríklad u supermarketov zadarmo, a aj tie ostatné ponúkajú v rámci dlhodobého predplatného vcelku rozumné ceny. Nimbee sa im bude musieť postaviť nielen užívateľským komfortom, ale aj cenou. Presné ceny zatiaľ prevádzkovateľ služby nechce komentovať.

"Cena za kWh bude zľahka pod priemerom ceny na danom trhu o porovnateľnom výkone," tvrdí Jan Šamal. "V ostrej komerčnej prevádzke počítame s modelom predplatného alebo dynamických cien ovplyvnených časovým pásmom, v ktorom budeme vozidlo zákazníka nabíjať. Napríklad v noci bude služba lacnejšia, v špičke ráno drahšia."

Druhou prekážkou sa môže stať fakt, ktorý má byť paradoxne používateľskou prednosťou služby. Že u samotného nabíjania nebude musieť zákazník byť. To je užívateľsky samozrejme veľmi príjemné, pretože čo má človek robiť dve hodiny na parkovisku pri predajni potravín, aby si nabil svoj elektromobil. Tento komfort bude však možný len vďaka tomu, že používateľ cez aplikáciu umožní obsluhe Nimbee prístup k svojmu vozidlu.

"V rámci mobilnej aplikácie, ktorá bude dostupná pre platformy iOS a Android, ponúkneme všetkým zákazníkom možnosť povoliť vzdialené otváranie pre možnosť nabitia," hovorí Šamal. "A to bez fyzickej inštalácie akéhokoľvek zariadenia do vozidla. V praxi teda nebude potrebná súčinnosť majiteľa vozidla počas nabíjania, ak nám na to dá na prvýkrát súhlas."

V princípe podobnú službu skúšala pred dvoma rokmi Škoda Auto, keď ohlásila v spolupráci s firmami Rohlík a Alza spustenie služby doručovania nákupov priamo do kufra auta. Súhlas mal dávať zákazník práve taktiež cez mobilnú aplikáciu. Služba však zatiaľ stále nie je v prevádzke. "Na projekte doručovanie do kufra sa skutočne pracuje, zatiaľ prebiehajú potrebné skúšky," potvrdil redakcii iDNES.cz Martin Ježek z českej automobilky Škoda Auto.

Veľký dôraz bol pri vývoji služby kladený práve na bezpečnosť. Podľa pred dvoma rokmi zverejnenej tlačovej správy mala výmena dát prebiehať v zakódovanej podobe, kuriér mal mať možnosť vozidlo otvoriť iba v krátkom časovom úseku, ktorého dĺžku by stanovil sám zákazník. Otvárať auto cez cudziu aplikáciu bude veľmi ťažké.

Konkrétne značka Škoda v súčasnosti z bezpečnostných dôvodov neumožňuje tretej strane odomknúť vozidlo na diaľku. Pre majiteľov vozidiel tejto mladoboleslavskej značky tak pripadá do úvahy možnosť osobne kuriérovi / pracovníkovi s dobíjačkou vozidlo prísť odomknúť, poprípade využiť službu Škoda Connect a odomknúť vozidlo pomocou aplikácie na diaľku.

S Audi už však Nimbee problematiku vzdialeného prístupu vyriešilo. "Pracujeme na tom, aby to v budúcnosti fungovalo so všetkými značkami na našom trhu," dodáva Šamal pre iDNES.cz.