Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
08.04.2021, 12:05

Ostrý Hyundai dostane špeciálnu prevodovku s funkciami, o ktorých ste ešte nepočuli

Kona N je autom, na ktorom fabrike mimoriadne záleží a po ktorom zákazníci bažia. Spája crossover a zároveň je to ďalší člen podarenej rodiny športových modelov N.

Ostrý Hyundai dostane špeciálnu prevodovku s funkciami, o ktorých ste ešte nepočuli
Zdroj: Hyundai

Očakávania od chystaného ostrého modelu Kona N sú veľké a to nielen z pohľadu značky, ale i verejnosti. Novinka dostane výlučne dvojspojkovú prevodovku N DCT, má osem stupňov, „mokré“ spojky a vraj aj odolnosť, ktorú jej môžu ostatné dvojspojky závidieť.

Tie si dnes musia poradiť so stále vyššími výkonmi a krútiacimi momentmi motorov, zároveň sa od nich vyžaduje plynulosť, jemné rekcie a výdrž, čo dokážu dlhodobo spĺňať len pod podmienkou, že ich výrobca vybaví „mokrými“ spojkami. Presne to urobil aj kórejský Hyundai v prípade skrine N DCT, takže mu dávame palec hore.

​Ako hovorí samotná automobilka, vďaka spojkám v olejovom kúpeli zvládne automat N DCT aj nároky kladené na vysoko výkonné autá. Prevodovka DCT so spojkami v olejovom kúpeli sa údajne veľmi podobá manuálnej prevodovke, má podobné reakcie na radenie, účinnosť aj spôsob nástupu výkonu.

Oproti verzii so suchými spojkami používa dve elektronicky ovládané olejové čerpadlá, ktoré znižujú mieru trenia medzi pohybujúcimi sa časťami, zlepšujú chladenie spojok a tým umožňujú prenos vyššieho krútiaceho momentu medzi motorom a prevodovkou.

Hyundai posúva latku

Systém elektronicky ovládaných čerpadiel pozostáva z čerpadla s vysokým prietokom zodpovedným za mazanie prevodov a chladenie spojok a z vysokotlakového čerpadla, ktoré dodáva olej do zásobníka a udržiava tlak potrebný na ovládanie zmeny prevodov. Spoločne sa starajú o to, že prevodovka DCT s mokrými spojkami pracuje s minimálnymi výkonovými stratami.

Nový a upravený systém čerpadiel zvyšuje počet možných uplatnení prevodovky N DCT s mokrými spojkami ako ideálneho riešenia vo vozidlách s vysokým krútiacim momentom. Prináša dvojité výhody, tento systém zvyšuje výkon tým, že dokáže preniesť vyšší krútiaci moment a vozidlo poskytuje viac zábavy z jazdy účinnejším prenosom výkonu, ako aj lepšími výsledkami pri zrýchľovaní.

Zdroj: Hyundai

​Okrem zvýšenia výkonu sa vraj použitie prevodovky N DCT prejavuje aj na lepšej dynamike jazdy. Chladiaci olej konštantne udržiava optimálnu prevádzkovú teplotu spojok, čím ich chráni pred prehriatím počas jazdy s využitím vysokého výkonu, keď vozidlo využíva všetky svoje limity. Prevodovka N DCT zároveň zaručuje jemnú a pokojnú jazdu aj v dopravných zápchach a pri zdolávaní ostrých stúpaní.

N DCT v Kone N umožňuje prepnúť aj do manuálneho režimu a meniť prevody pomocou radiacich páčok alebo voliča prevodovky. Radiaci softvér nepoužíva možnosť automatického preradenia rýchlostného stupňa po dosiahnutí obmedzovača otáčok. Vodič tak môže v prípade potreby a pre svoj športový zážitok dlhšie využívať pásmo maximálnych otáčok.

Tri ďalšie režimy

Prevodovka N DCT dostala taktiež tri nové režimy: N Power Shift, N Grin Shift a N Track Sense Shift. Čo znamenajú a ako ovplyvňujú schopnosti prevodovka a auta?

N Power Shift (NPS) sa spúšťa v momente, keď vozidlo zrýchľuje s viac ako 90 percentami výkonu. Obmedzuje sa zníženie krútiaceho momentu pri radení smerom nahor, aby sa na kolesá dostalo čo najviac výkonu. Športový výkon podčiarkuje sprievodný strieľajúci zvuk z výfukového potrubia.

N Grin Shift (NGS) na 20 sekúnd zvýši výkon motora a prevodovky DCT. Pre maximálne zrýchľovanie dokáže vozidlo podradiť priamo až na najvhodnejší rýchlostný stupeň. Na aktiváciu musí vodič stlačiť špeciálne tlačidlo na volante. Na prístrojovej doske sa následne rozbehne odpočítavanie, ktoré zobrazuje, koľko sekúnd bude táto funkcia k dispozícii.

Zdroj: Hyundai

​Po skončení prísunu zvýšeného výkonu musí vodič na opätovné použitie funkcie počkať aspoň 40 sekúnd. Funkcia umožňuje vodičovi po stlačení jedného tlačidla využiť plný potenciál vozidla – napríklad keď sa snaží o dosiahnutie najlepšieho času na okruhu. Taktiež ju môže využiť pri predbiehaní či počas pripájania do jazdného pruhu na diaľnici.

N Track Sense Shift (NTS) upravuje adaptívne radenie prevodových stupňov pre jazdu na okruhu a umožňuje, aby sa vodič viac sústredil na riadenie. Rozpoznáva, keď sú podmienky ideálne na dynamickú jazdu na okruhu a aktivuje sa automaticky.

Vozidlo dokáže na základe údajov z motoršportu spojených s prejavmi vodiča zaradiť ideálny stupeň a v športových podmienkach nastaviť momenty preradenia tak, aby vodič podal optimálny výkon ako profesionálny pretekár.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.