Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
03.03.2021, 11:40

Automobilky prechádzajú na baterky. Volvo bude od roku 2030 elektrické, modely kúpite cez e-shop

Švédsky výrobca osobných Volvo chce od roku 2030 predávať iba elektrické vozidlá. Značka s čínskym vlastníkom zavádza nový rad elektromobilov a v utorok predstavila svoj druhý rýdzo elektrický model.

Automobilky prechádzajú na baterky. Volvo bude od roku 2030 elektrické, modely kúpite cez e-shop
Zdroj: Volvo

Volvo Cars tvrdí, že chce byť o krok pred svojimi rivalmi, a tak bude autá na elektrinu ponúkať iba prostredníctvom internetu. Zároveň značka oficiálne oznámila, že jej "cieľom je stať sa do roku 2030 globálnym výrobcom plne elektrických automobilov". Od tohto míľnika má automobilka v úmysle predávať výhradne elektrické vozidlá a zo svojho portfólia vyradiť všetky automobily so spaľovacím motorom, a to i vrátane hybridov.

Automobilka predstavila tiež nový športovo-úžitkový automobil Volvo C40 Recharge s plne elektrickým pohonom, ktorý bude rovnako ako ďalšie modely elektromobilov ponúkať výhradne prostredníctvom online platformy, píše iDNES.cz.

"Stratégia spoločnosti Volvo Cars sa zameriava na najrýchlejšie rastúci segment globálneho automobilového priemyslu, to je trh s luxusnými elektrickými automobilmi. Automobilka sa zaviazala dostať sa do popredia tohto segmentu, preto sa bude z hľadiska vývoja zameriavať iba na elektrické vozidlá," upresňuje hovorkyňa českého zastúpenia značky Petra Doležalová.

"Z dlhodobej perspektívy nemajú autá so spaľovacím motorom budúcnosť," uviedol Henrik Green, technický riaditeľ spoločnosti. "Sme pevne rozhodnutí začať vyrábať iba elektrické vozidlá, pričom by k tejto zmene malo dôjsť v roku 2030. Vďaka tomu budeme schopní uspokojiť očakávania našich zákazníkov a vzhľadom na klimatické zmeny sa stať súčasťou riešenia."

Automobilka sa vo svojom rozhodnutí spolieha na to, že bude vytvorená príslušná legislatíva a súčasne sa bude rýchlo rozrastať infraštruktúra vysoko kvalitných nabíjacích staníc, čo podporí spotrebiteľov v ich rozhodnutí prijať elektromobilitu.

"Ambície pre rok 2030 predstavuje akceleračný prvok elektrifikačnej stratégie spoločnosti Volvo Cars, ktorá stavia na silnom dopyte po elektrifikovaných vozidlách Volvo v posledných rokoch a tiež na presvedčení, že sa trh vozidiel so spaľovacími motormi postupne zmenšuje," uvádza vo svojom vyhlásení automobilka.

"Aby sme aj naďalej slávili úspechy, potrebujeme ziskový rast. Preto sme si miesto investícií do scvrkávajúceho sa podnikania vybrali investovania do budúcnosti, ktorá bude elektrická a online," vyhlásil generálny riaditeľ automobilky Håkan Samuelsson. "Teraz sa plne sústredíme na cieľ stať sa lídrom v rýchlo sa rozrastajúcom segmente prémiových elektrických vozidiel."

V roku 2025 by podľa očakávania automobilky mali 50 percent jej globálneho predaja tvoriť plne elektrické vozidlá, zatiaľ čo zvyšok budú hybridy. 

Online predaj

"Budúcnosť spoločnosti Volvo Cars je definovaná troma piliermi: elektrina, online prostredie a rast," hovorí Lex Kerssemakers, riaditeľ pre globálne obchodné operácie. "Chceme našim zákazníkom ponúknuť pocit pokoja a bezstarostné vlastníctvo vozidla Volvo tým, že proces získania vozidla a následné cestovanie s ním zbavíme všetkých zložitostí. Usilujeme predovšetkým o jednoduchosť a komfort. "

"V rámci svojej novej obchodnej stratégie chce spoločnosť Volvo Cars venovať značné investície do online predajných kanálov, radikálne obmedziť zložitosť svojej produktovej ponuky a stanoviť transparentné cenníky modelov," vysvetľuje Petra Doležalová. "V kombinácii s online predajom sa spoločnosť zameria na kompletnú ponuku komfortných zákazníckych služieb, ktoré budú k dispozícii pod označením Care by Volvo."

​Automobilka teda plánuje investovať prostriedky do platforiem pre online predaj. Zároveň chce v spolupráci so svojimi autorizovanými predajcami budovať pevnejšie väzby so zákazníkmi. "Autorizovaní predajcovia tým pádom zostanú zásadným dielikom tvoriacim zákaznícky zážitok, pričom budú mať aj naďalej na starosti celú škálu dôležitých služieb, ako sú predaj, príprava vozidiel, ich odovzdávanie a servis," vysvetľuje Doležalová.

"Je potrebné zabezpečiť hladkú integráciu, online a offline časti," dodal Lex Kerssemakers. "V každej fáze svojej cesty, bez ohľadu na to, či ide o online prostredie, showroom, Volvo Studio, alebo vlastnú jazdu vozidlom, musí zákazník získať prvotriedny zážitok."

Bez zjednávania

Online zakúpené vozidlo Volvo bude podľa Doležalovej dodávané s celým balíčkom komfortnej starostlivosti, ktorá zahŕňa položky, ako sú servis, záruka, cestná asistenčná služba a na základe dostupnosti aj poistenie a rôzne možnosti pre nabíjanie v domácich podmienkach. Automobilka radikálne zjednoduší proces objednania áut, ten sa bude skladať z menšieho počtu krokov.

"Zákazníci získajú možnosť vybrať si z atraktívnych vopred konfigurovaných elektrických vozidiel Volvo, vďaka čomu bude objednanie vozidla ľahké a pohodlné a jeho dodanie rýchle. Ďalší komfort a zjednodušenie prichádza vo forme transparentného stanovenia cien modelov. Tým dôjde k eliminácii nutnosti vyjednávať a zvýši sa transparentnosť celého procesu, čo prispeje k vyššej dôveryhodnosti značky," uzatvára Petra Doležalová.

To bude znamenať koniec vyjednávania o cene; o švédskej značke je minimálne na českom trhu známe, že oproti oficiálnym cenám predajcovia často zľavia až o desiatky percent.

Veľký útek k elektrine

Prechod k elektrickým modelom už okrem iného ohlásili automobilky Jaguar Land Rover, General Motors alebo Volkswagen. okrem prísnejších regulácií emisií ich k zmene motivuje aj trhové ocenenie niektorých nových hráčov, ktorí sa sústredia len na elektrické autá, poznamenala agentúra Bloomberg.

Predpokladá sa, že tento vývoj povedie k poklesu zamestnanosti v automobilovom priemysle, pretože elektromobily majú menej súčiastok a ich výroba je menej náročná na prácu. Podľa Samuelssona pocítia zmeny najmä továrne na výrobu motorov a dodávatelia rôznych súčiastok, napríklad olejových filtrov, vstrekovačov paliva či zapaľovacích sviečok. "Samozrejme ide o veľa pracovných miest," uviedol Samuelsson. "Nemyslím si však, že to celkovo bude znamenať veľký rozdiel (v zamestnanosti)," dodal.

​Volvo Cars spadá rovnako ako čínska automobilka Geely pod materskú spoločnosť Zhejiang Geely Holding. Tá švédsky podnik kúpila v roku 2010 od amerického automobilového koncernu Ford Motor. Ford prevzal Volvo Cars v roku 1999 od švédskej skupiny Volvo, ktorá sa teraz sústredí na výrobu nákladných áut.

Geely a Volvo Cars minulý týždeň odstúpili od fúzie a namiesto toho oznámili, že budú užšie spolupracovať na vývoji áut, najmä tých elektrických. Budú spolu zdieľať platformy vozidiel, softvér a riešenia pokročilej konektivity. Vývoj elektrického pohonu presúvajú do samostatnej divízie.

Do vývoja elektrických vozidiel investuje Volvo Cars s podporou čínskeho majiteľa od roku 2017, kedy švédska spoločnosť prvýkrát uviedla, že postupne upustí od vozidiel so spaľovacím motorom.

Napriek tomu má na trhu zatiaľ iba jediný elektrický model, športovo-úžitkový automobil XC40 Recharge. Automobilka dávnejšie oznámila, že bude investovať do prechodu k elektromobilite päť percent z ročných tržieb.