Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
12.12.2020, 00:00

Vyhrievané svetlá áut riešia novodobý problém. Automobilky chcú vyhrievať aj radary a kamery

Svetelná technika dnešných áut poskočila míľovými krokmi a svetelné výkony sa s predchodcami nedajú porovnať. S intenzívnejším chladným svetlom sa však objavili aj problémy.

Vyhrievané svetlá áut riešia novodobý problém. Automobilky chcú vyhrievať aj radary a kamery
Zdroj: BMW

Výkonné LED svetlomety súčasných automobilov poskytujú kedysi nemysliteľné svetelné výkony, ktoré násobne prekonávajú staršie halogénové či xenónové svetlá vozidiel.

Spolu s nimi nastupujú na scénu aj ich nové funkcie v podobe automatického prepínania diaľkových svetiel či ich aktívnej schopnosti vykrývania protiidúcich áut. LED svetlá však majú aj jeden špecifický problém, o ktorom sa často nehovorí. Je ním namŕzanie ich prednej, aktívnej strany.

Zapni a počkaj

Žiarovky halogénových či výbojky xenónových svetlometov produkovali zvyškové teplo, ktoré dokázalo krycie sklo či plastový kryt svetlometu v priebehu pár sekúnd rozohriať. Ani v zime tak vodičov sneh či ranná námraza na svetlách príliš netrápili, stačilo ich zapnúť, chvíľku počkať a svetlá boli suché.

Samozrejme, to malo aj svoje tienisté stránky, polykarbonátové kryty prvých „plastových“ svetiel vplyvom tepla rýchlo oxidovali (spomínate na Fabiu prvej generácie?) a pri zapnutých halogénových svetlometoch sa ani dnes neodporúča dlhé státie s autom na mieste (počíta sa s ich chladením náporovým vzduchom).

Tieto problémy LED svetlomety odstránili, priniesli však nový. Ich čipy totiž vydávajú chladné svetlo a jediné teplo v nich produkuje výkonová elektronika s pasívnymi hliníkovými chladičmi namierenými do motorového priestoru. Námrazy na plastových krytoch sa tak LED svetlá už nevedia zbaviť a vodič si ich musí pred jazdou očistiť sám. 

Vyhrievaný film

Vývojári spoločnosti Canatu však prichádzajú s takzvaným CNB filmom predstavujúcim elektricky vyhrievanú priehľadnú vrstvu. Jej tvary sa vedia v plnej miere prispôsobiť tvarom moderných LED svetlometov, vďaka čomu bude možné celú ich plochu v priebehu pár sekúnd odmraziť a v kombinácii s aktívnymi ostrekovačmi zabezpečiť ich čistotu a účinok aj počas jazdy v mrznúcom mrholení.

Rovnakým spôsobom dnes vedia vyhrievať aj čelné plochy radarov a senzorov, ktorých čistota je nevyhnutná pre správne fungovanie bezpečnostných asistenčných systémov.

​Do akej miery môže podobné riešenie v budúcnosti zodvihnúť ceny svetlometov a aký vplyv to môže mať na výšku poistenia (PZP aj havarijné), zatiaľ nikto netuší, už teraz však prejavilo o patentovaný systém záujem niekoľko automobiliek.

Podľa oficiálnych fotografií, na ktorých sú vozidlá značky BMW, je asi zrejmé, kto sa s vyhrievanými svetlometmi objaví na trhu medzi prvými, veľmi pravdepodobné však je, že riešenie nezostane len pri jednej automobilke.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.