Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
12.10.2020, 11:35

Problémy auta spozná pomocou zvuku. Škoda vyvíja zaujímavú aplikáciu

Oddelenie After Sales mladoboleslavskej spoločnosti Škoda Auto a Škoda Auto Digilab aktuálne testuje novú diagnostickú aplikáciu Sound Analyser v 14 rôznych krajinách.

Problémy auta spozná pomocou zvuku. Škoda vyvíja zaujímavú aplikáciu
Zdroj: Škoda Auto

Rýchla a precízna identifikácia potreby servisnej údržby auta pomocou umelej inteligencie. Takéto predpoklady má nová aplikácia českej značky Škoda a Škoda Digilab, ktorá dostala názov Sound Analyser. Funguje na princípe nahrávania zvuku auta, ktorý následne program porovná s už dostupnými akustickými vzormi.

Ak pritom aplikácia nájde nezrovnalosti, pomocou algoritmu zistí, čím by tieto odchýlky mohli byť spôsobené a ako je možné ich odstrániť. Sound Analyser prispieva k zvyšovaniu efektivity v oblasti servisu, ku skracovaniu doby, ktorú vozidlo strávi v dielni a k ​​vyššej spokojnosti zákazníkov.

Program k analýze využíva rôzne špecifické parametre vozidla a pozornosť prikladá i profilu využitia príslušného osobného auta. Technológia rozpozná 10 vzorov s presnosťou cez 90 percent. Ide pritom o konštrukčné celky ako systém riadenia, kompresor klimatizácie alebo dvojspojkovú prevodovku (DSG). V súčasnosti sa aplikácia "trénuje" na rozpoznanie aj mnohých ďalších akustických vzorov.

"Sound Analyzer názorne ukazuje, aké možnosti otvára digitalizácia značky Škoda aj v oblasti After Sales. V budúcnosti budeme dôsledne využívať technológie umelej inteligencie, aby sme našim zákazníkom mohli ponúknuť ešte individuálnejšie služby a sprostredkovať ešte lepšiu zákaznícku skúsenosť," informuje Stanislav Pekár, vedúci Škoda Auto After Sales.

​Technickým základom aplikácie je algoritmus neurónových sietí. Aplikácia najprv prevedie audiozáznam na spektrogram, ktorý zobrazí akustické signály graficky. Umelá inteligencia toto zobrazenie porovná s uloženými hodnotami a odhalí pritom akékoľvek odchýlky. Na tomto základe potom aplikácia podľa preddefinovaných modelov klasifikuje potrebu údržby alebo opravy.

"V spoločnosti Škoda Auto v celom reťazci vytvárania hodnôt dôsledne vsádzame na rozsiahlu digitalizáciu procesov, produktov a služieb pre našich zákazníkov. Aby sme potenciál pre inovácie aj v budúcnosti včas identifikovali, rýchlo spracovali a šikovne využívali, priebežne sa s oddeleniami v Škoda Auto dohovárame na spoločnej realizácii nových projektov digitalizácie," hovorí Klaus Blüm, vedúci Škoda IT.

​Od júna minulého roka už beží aplikácia pre smartfóny v skúšobnej prevádzke v 14 krajinách, medzi ktorými sú aj dôležité trhy značku - napríklad Nemecko, Rusko, Rakúsko či Francúzsko. Na pilotnom projekte sa zúčastňuje celkom 245 dílerov Škody, a to najmä poskytovaním audiozáznamov, ktoré sú nutné pre proces učenia softvéru, čím pomáhajú pri ďalšom vývoji programu.

Zdroj: Škoda Auto

Postupné zavádzanie technológií pre zisťovanie akustických odchýlok od normálneho stavu otvorí podľa slov automobilky celý rad nových možností v oblasti senzoricky podporovanej prediktívnej údržby, okrem toho je možné využiť aj online-pripojenie vozidla na to, aby bol v prípade potreby priamo rezervovaný termín v príslušnej servisnej dielni.

Ako jeden z pilierov Stratégie 2025 hrá umelá inteligencia pre spoločnosť Škoda Auto kľúčovú úlohu pri ďalšej digitalizácii. V prípade českej automobilky zahŕňa okrem produktov a procesov tiež oblasť služieb. Tu technológie na báze umelej inteligencie prispievajú napríklad k umožneniu personalizovaných zákazníckych zážitkov.