Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
09.10.2020, 11:40

Chcete SUV? Zaplaťte tučnú pokutu. Francúzsko rozbieha boj proti ťažkým autám

Francúzski politici, priemyselníci a ekológovia sa hádajú o novú daň, ktorá znevýhodní ťažšie autá. Ak sa hmotnostnú pokutu podarí presadiť, môže inšpirovať aj ďalšie európske krajiny.

Chcete SUV? Zaplaťte tučnú pokutu. Francúzsko rozbieha boj proti ťažkým autám
Zdroj: HN/Radoslav Petrík

Nemôžeme znižovať emisie, keď sa autá stále zväčšujú. Tak znie argument francúzskej "zelenej" skupiny, ktorá presadzuje zavedenie novej dane na väčšie autá. Podľa najprísnejšej varianty by SUV - a to vrátane elektromobilov - zdraželi o tisícky eur.

Čierny scenár vyzerá takto: za každý kilogram prevádzkovej hmotnosti nad 1,3 tony sa bude pri kúpe auta platiť pokuta, píše iDNES.cz. Za prvých 200 nadlimitných kilogramov päť eur, za ďalších 200 kilogramov 10 eur a za každé kilo nad 1 700 kilogramov dokonca 20 eur.

Potrebujete konkrétny príklad, aby ste si to lepšie predstavili? Tak napríklad za to, že sa budú voziť vo Volkswagene Touareg, by Francúzi po novom zaplatili o deväť tisíc eur navyše. Treba ešte dodať, že nové hmotnostné obmedzenie sa nijako nevylučuje s emisným, ktoré platí už teraz.

​Kým emisnej pokute sa vyhnú aspoň majitelia elektromobilov, tá hmotnostná má dopadnúť aj na nich. Len sa jej hranica posunie o 400 kilogramov vyššie kvôli prirodzene vyššej hmotnosti danej zastavanými batériami. Opäť si to poďme ukázať na konkrétnom aute. Škoda Enyaq s hmotnosťou okolo dvoch ton sa predraží "len" o dvetisíc eur, avšak napríklad Audi e-tron až o 11 tisíc eur.

Späť do hatchbackov a miniáut

Motivácia k týmto krokom je podľa zástancov zavedenia pokuty jasná - ľudia sa za posledných 10 rokov naučili jazdiť veľkými a ťažkými autami, ktoré reálne nepotrebujú. Časy, kedy taký Renault Clio pokojne slúžil ako rodinné auto, sú preč. Dnes si ľudia kupujú SUV aj na jazdenie na nákupy.

Francúzska pobočka Fondu na ochranu životného prostredia (WWF) zverejnila minulý týždeň štatistiku, podľa ktorej sa v roku 2008 SUV podieľali na predajoch vo Francúzsku len piatimi percentami, vlani to už bolo 38 percent a tento rok sa očakáva, že tento podiel vzrastie nad 40 percent.

​Stojí za tým aj to, že móda SUV sa z veľkých miest preliala na vidiek, registrácie športovo-úžitkových áut tam začali razantne rásť okolo roku 2015. Z pohľadu vnútorného priestoru je pritom skutočne úplne jedno, či si kúpite hatchback Renault Clio alebo jeho SUV súrodenca Capture, v prípade väčších áut potom limuzínu VW Passat alebo SUV Tiguan. Do SUV sa vám však bude lepšie nastupovať a máte lepší výhľad.

Tieto dve výhody na druhú stranu zamieňate za vyššiu spotrebu, vyššie prevádzkové náklady, väčšiu energetickú náročnosť výroby auta, komplikovanejšie parkovanie v mestách a potenciálne vyššie riziko zranenia chodcov pri nehode.

V tomto ohľade sa radikálni ekológovia zhodujú aj s umiernenými politickými skupinami. A dávajú si za pravdu aj v tom, že by nebolo zlé donútiť ľudí presadnúť späť do áut s veľkosťou zodpovedajúcou ich potrebám, nie neobmedzenému komfortu alebo sociálnemu statusu. Automobilky sú v tomto prípade - brané čisto ideologicky - rozpoltené.

S menšími autami by sa im darilo lepšie plniť stanovené emisné limity, na druhú stranu na SUV majú vzhľadom na ich vyššiu cenu lepšiu maržu. Ale ani v tomto prípade to nie je tak jednoduché, malé autá nie sú z pohľadu komplikovanej emisnej matematiky pre výrobcov vždy výhodné.

Výnimka pre veľkopriestorové rodinná autá

Popísaný radikálny návrh pochádza z dielne parlamentnej skupiny Écologie démocratie Solidarité (Ekológia Demokracia Solidarita), ktorú tvorí 17 ekologicky a sociálne zmýšľajúcich poslancov. Podporujú ju aj ekologické organizácie - okrem spomínaného WWF sa za neho stavia aj francúzska Greenpeace.

Vládna agentúra pre ekologickú transformáciu a solidaritu navrhuje o niečo miernejší variant - paušálne 10 eur nad 1 400 kilogramov. Ak by sme to prepočítali opäť na Volkswagen Touareg, dostaneme sa na necelých šesť tisíc eur, teda zhruba dve tretiny najradikálnejšieho návrhu.

​Opatrenia zahŕňajú rad výnimiek. Pokutám by sa mali vyhnúť MPV pre veľké rodiny a menšie dodávky používané ako osobné autá. Ako by sa jednotlivé kategórie triedili, zatiaľ nie je jasné. Ponúka sa i možnosť porovnania cez počet plnohodnotných miest alebo stanovenie určitého pomeru medzi vnútorným priestorom a vonkajšími rozmermi.

SUV tvoria 70 percent francúzskej výroby

Hoci návrh už v júni podporil aj francúzsky prezident Emmanuel Macron a počítalo sa, že by mohol platiť od januára 2021, zatiaľ sa ho jeho odporcom darí zdržiavať. Proti sa postavili vplyvné automobilové koncerny aj odborárske organizácie v automobilovom priemysle.

Tvrdia, že tento krok výrazne poškodí celý sektor, ktorý už tak balansuje na hrane kvôli emisným pokutám, tlaku na elektromobilitu a samozrejme koronavirovej kríze, ktorá zrazila predaje áut o desiatky percent.

Podľa šéfa jednotného odborového zväzu celej skupiny PSA zahŕňajúcej francúzske značky Peugeot a Citroën by hmotnostná pokuta dopadla na 70 percent automobilov, ktoré sa vo Francúzsku vyrobia. Práve produkcia veľkých a drahých áut totiž zostáva v materskej krajine. V prípade Peugeotu sú to všetky modely SUV, v prípade Renaultu potom modely Scénic, Talisman a Espace.

"Vláda tým preberá zodpovednosť za ekonomickú katastrofu, ktorá nemá z pohľadu životného prostredia žiadny zmysel," konštatuje Olivier Lefebvre. A pripodobňuje súčasné ťaženie k dianiu po afére Dieselgate, ktorá výrazne poznačila produkciu naftových motorov pre osobné autá.

Odpor zatiaľ kladie aj francúzsky minister priemyslu Bruno Le Maire, ktorý upozorňuje práve na obrovské riziko poškodenia domáceho priemyslu. Návrh sa tak podarí pozdržať zrejme aspoň o rok, alebo sa sankcie zmiernia.

V hre je napríklad pokuta 10 eur za kilogram nad 1 700 kilogramov hmotnosti s platnosťou od roku 2022. Pre vzorový VW Touareg by to znamenalo pokutu už "len" tritisíc eur.