Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
07.10.2020, 14:30

​Človek by to nevydržal. Náročné testy nového Fordu musí absolvovať robot

Pre zachovanie dobrého mena a naplnenie sloganu spoľahlivosti "Built Ford Tough" neváha americký výrobca zachádzať do skutočných extrémov.

​Človek by to nevydržal. Náročné testy nového Fordu musí absolvovať robot
Zdroj: Ford

Plnotučné pick-upy hrajú prím najmä na americkom trhu, pričom sa o ich pohon starajú vysoko-objemové motory spaľujúce benzín či naftu. Ford však pripravuje novú verziu obľúbeného úžitkového modelu tohto segmentu.

F-150 totiž príde aj ako hybrid, ktorý bude využívať pohonné ústrojenstvo zložené z 3,5-litrového šesťvalca EcoBoost, elektromotora a lítium-iónovej batérie s kapacitou 1,5 kWh. 

Výkon hybridného systému nazvaného PowerBoost potom dosiahne až 436 koní a krútiaci moment je stanovený na 773 Nm, čo je v tomto modeli doteraz vôbec najvyššia hodnota krútiaceho momentu a výkonu.

"To, že ide o hybrid, ešte neznamená, že sme s PowerBoost zaobchádzali v rukavičkách," uviedol Craig Schmatz, hlavný inžinier F-150. Automobilka teda prízvukuje, že aj napriek hybridnej technika bude novinka rovnako spoľahlivá a odolná, ako je tomu aj u verzii s konvenčným pohonom.

„Pre získanie certifikácie Built Ford Tough (slogan označujúci odolnosť, pozn. red.) prešiel PowerBoost testom mučenia, ktorým sme podrobili všetky motorické verzie modelu," dodáva Schmatz.

Náročné testy zahŕňali ťahanie plne naložených prívesov cez púštne priechody, odolávanie v teréne, dobývanie zamrznutých tundier, soľné kúpele a mnoho ďalších extrémnych fáz. V niektorých, absolvovaných na michiganskom testovacom polygóne, dokonca musel prevziať riadenie auta robot, pretože pre človeka by to znamenalo veľmi veľké zdravotné riziko. 

Jedným z testov, kde sa o vedenie auta staral už robot, je jazda po špeciálne vytvorenej trati plnej oceľových "výmoľov" 12 rôznych tvarov. Ford F-150 týmto úsekom prechádza v plne naloženom stave (962 kilogramov nákladu) a vysokou rýchlosťou, pričom si 400 metrovú vzdialenosť zopakuje aj stokrát.

Aj to svedčí o tom, že Ford svoj slogan o spoľahlivosti a poskytovanie kvalitných pracovných vozidiel berie skutočne vážne a nič nenecháva na náhodu. Inžinieri potom ešte pridali jedinečný test zameraný špeciálne na životnosť pohonu PowerBoost.

Zdroj: Ford

​Automobilka skonštruovala vlastný testovací stroj, ktorý pomocou viacosového hydraulického ovládania prudko otriasal lítium-iónovou batériou hnacej sústavy, čo simulovalo podmienky, ako napríklad zasiahnutie tých najdrsnejších výmoľov a pohyb v náročnom teréne.

Extrémne zachádzanie s batériou na tomto stroji po dobu 82 hodín je podľa slov značky ekvivalentom desiatich rokov v náročnej praxi. "Táto vec je ako mechanický býk na steroidoch," povedal Jack Parnoutsoukian, aplikačný inžinier pre vysoké napätie.

Úplne nový Ford F-150 modelového roku 2021 sa začne predávať na jeseň tohto roku, avšak do Európy s najväčšou pravdepodobnosťou nedostane. Výroba a montáž prebieha v americkom závode Dearborn Truck Plant v Dearborne v Michigane a v závode Kansas City Assembly Plant v Claycome v štáte Missouri.