Sledujte nás na Instagrame
@hospodarske_novinyTakzvané ovládanie auta po drôte (systémy drive-by-wire) začína byť čoraz bežnejšie. U Infiniti to v poslednom čase (zatiaľ relatívne neúspešne) skúšali napríklad aj bez mechanickej väzby volantu a kolies (hoci s bezpečnostnou zálohou), elektronický plynový pedál (teda bez lanka medzi plynom a škrtiacou klapkou) potom mala už prvá generácia Škody Fabia.
Elektronické ovládanie brzdy si potom vyžiadal najmä príchod všemožných hybridných vozidiel, aby elektronika mohla určovať, ako veľmi sa do brzdenia má zapojiť rekuperácia a ako veľmi mechanická brzda.
A teraz prišiel na rad tretí pedál, ktorý pritom vodiča trápi asi zo všetkých najviac, píše iDNES.cz. Áno, dlhodobo sú riešením automatické prevodovky, ale manuálne radenie je stále veľmi obľúbené a mnohými vodiči preferované. A tiež naďalej výrazne lacnejšie než automat.
S plne elektronickým ovládaním spojky (systém clutch-by-wire) teraz prichádza automobilka Kia. Ako prvý dostal prevodovku s elektronickým ovládaním spojky (označovanú ako iMT) mild-hybridný model Kia Xceed, vzápätí sa rovnaké riešenie objaví aj v modeli Rio, ktorý si práve prešiel faceliftom.
V jeho rámci si môžu zákazníci objednať 48V mild-hybrid, ktorý práve dostáva prevodovku iMT. Ústrojenstvo je však určené aj pre vozidlá s dieselovým motorom a v budúcnosti sa s ním teda môžeme stretnúť v širšom spektre.
"Elektronický systém, clutch-by-wire '(spojka bez mechanickej väzby) napomáha znižovať spotrebu paliva aj emisie CO2 ústrojenstva MHEV pri zachovaní zaužívaného spôsobu ovládania klasickej manuálnej prevodovky," píše Kia v popise nového modelu Rio EcoDynamics +.
Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 63% na dočítanie.
Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.