Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
08.06.2020, 14:37

Toto je odvrátená stránka hybridov a elektromobilov. Octavia RS dostala pod kapotu reproduktor

Elektromobily i plug-in hybridné vozidlá, ktoré dokážu jazdiť výhradne na elektrinu, sú najmä v malých rýchlostiach extrémne tiché a nebezpečné. Ako to museli vyriešiť výrobcovia áut?

Toto je odvrátená stránka hybridov a elektromobilov. Octavia RS dostala pod kapotu reproduktor
Zdroj: Škoda

Elektromobily, ale aj plug-in hybridy sú pre užívateľov atraktívne hneď v niekoľkých smeroch. Okrem toho, že odpadá vypúštanie lokálnych emisií, správnym zaobchádzaním/nabíjaním vozidla ušetríte na prevádzke, u PHEV vozidiel ušetríte na palive, užijete si v súvislosti s elektromotorom okamžitý nábeh krútiaceho momentu a zároveň je benefitom i ticho pri plne elektrickej jazde.

Práve tento užívateľský benefit však znamená isté riziko pre najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky - chodcov. Pri prevádzke v nízkych rýchlostiach sú totiž hybridné i plne elektrické vozidlá priveľmi tiché, čo spôsobuje, že chodci môžu takéto vozidlo prepočuť.

​Na problematiku sa pozreli i odborníci a vzhľadom na zníženie rizika zaviedli do legislatívy isté pravidlá. Preto vydávajú elektrifikované autá s možnosťou jazdy čisto na elektrickú energiu výstražný zvuk, ktorý chodcov na ich príchod upozorní. Riešené je to prostredníctvom reproduktora, ktorý imituje napríklad zvuk bežných vozidiel so spaľovacím motorom.

Ako prvé modely značky Škoda dostávajú nový zvukový systém, nazvaný E-noise, plug-in hybridný Superb iV a Octavia iV. V tomto prípade zvuk napodobňuje spaľovací motor, prevládajú v ňom hlbšie tóny a jeho frekvencia s narastajúcou rýchlosťou vozidla stúpa. Pri spomalení potom zase klesá, takže chodec takto dokáže okrem povšimnutia samotného vozidla i odhadnúť to, či vozidlo zrýchľuje alebo spomaľuje.

Vývoj praktického riešenia aj doladenie samotného zvuku pre vozidlá ŠKODA mali na starosti odborníci vo vývojovom centre automobilky v Mladej Boleslavi. "Nebola to ľahká úloha, pod kapotou je dnes málo miesta a požiadavky legislatívy sú prísne," vysvetľuje Pavel Orendáš, vedúci inžinier, ktorý na projekte pracuje.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.