Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
04.06.2020, 14:05

Fatálna chyba Tesly. Autopilot si nevšimol prevrátený nákladiak na diaľnici

Autopilot v automobiloch značky Tesla nie je úplne dokonalý, hoci si to mnohí myslia. Dôkazom je ďalšia z radu nehôd, pod ktoré sa systém podpísal.

Fatálna chyba Tesly. Autopilot si nevšimol prevrátený nákladiak na diaľnici
Zdroj: Youtube.com/Drive Tesla Canada

Autonómne vozidlá sú k nám bližšie než kedykoľvek predtým. Mnoho modelov na trhu už podľa výrobcov dokáže poskytnúť pokročilé funkcie autonómnej jazdy, hoci kvôli legislatíve či chýbajúcej "infraštruktúre" sa ich v praxi v osobných vozidlách tak skoro zrejme nedočkáme.

Už teraz však môžete v moderných vozidlách využívať adaptívne tempomaty s automatickým udržiavaním vzdialenosti, radením sa do iných pruhov či spomaľovaním na základe údajov z GPS a kamier/čítania dopravných značiek.

Lídrom v tomto smere je nepochybne Tesla, ktorá už teraz ponúka na rôznych trhoch svoje modely s funkčným systémom Autopilot. Aj keď sa vozidlá tohto výrobcu radia k najbezpečnejším, už niekoľkokrát sme boli svedkami nehôd, ktoré zapríčinil práve "komfortný" systém Autopilot.

Najnovšie ide o Model 3, ktorého autopilot spôsobil, že vozidlo s vodičom narazilo do prevráteného nákladného auta na diaľnici v Taiwane. Na videu je vidieť, že systém prekážku na ceste absolútne nezaregistroval a ani auto nijak nespomaľoval.

Keď si 53-ročný vodič prevrátený kamión všimol, bolo už aj napriek výraznému brzdeniu neskoro a vo vysokej rýchlosti došlo k zrážke. Na incident upozornil portál InsideEVs odvolávajúc sa na správy z Taiwan English News s tým, že vodič sa vážnejšie nezranil.

Nehode sa dalo ľahko zabrániť, ak by systém, no najmä tiež vodič venovali pozornosť jazde. Niekoľko metrov pred prevráteným nákladiakom dokonca mával na vodičov majiteľ, ktorí sa snažil na prekážku upozorniť.

​Každopádne, vina zrejme padá na samotného vodiča Tesly - výrobca totiž v súvislosti so systémom Autopilot tvrdí, že vodiči by aj pri zapnutom režime mali stále držať ruky na volante a sledovať dianie navôkol. 

Očividne však má pokročilí komfortný systém pre sčasti automatizovanú jazdu problém zachytiť stacionárne objekty, nakoľko zďaleka nejde o prvý takýto prípad nárazu do nehybných predmetov.

Aby bol systém bezpečný a spoľahlivý, bude musieť prejsť ešte dôkladným zdokonalením, hoci vízia Elona Muska (šéf Tesly) hovorí o tom, že si budeme môcť v Tesle pospať za volantom už v roku 2021. Zdá sa však, že to tak optimisticky skoro nebude.