Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
09.04.2020, 14:06

Najmenšia Škoda je na odpis. S elektrickým pohonom nedáva zmysel

Elektrická Škoda Citigo je pre zákazníkov aj fabriku príliš drahá, na každom vyrobenom aute totiž Škoda údajne prerába.

Najmenšia Škoda je na odpis. S elektrickým pohonom nedáva zmysel
Zdroj: Škoda

Škoda Citigo bola vždy tak trochu na okraji záujmu zákazníkov aj samotnej fabriky. Nejde o zlé auto, naopak, v rámci svojho segmentu patrí medzi najpraktickejšie postavených zástupcov.

V poslednom období je vo svojej novej elektrickej verzii Citigo-e iV jednou z hlavných postáv mladoboleslavskej Škody. Teda aspoň v prípade, že sa hovorilo o nastupujúcej vlne elektromobility, flotilových emisiách a spôsobu ich znižovania.

​Nie je žiadnym tajomstvom, že automobilky dnes používajú elektrické a elektrifikované autá najmä ako účinný nástroj na znižovanie flotilových emisií, vďaka ktorému môžu „beztrestne“ predávať autá so spaľovacími motormi.

A tiež dnes už nikoho neprekvapuje ani fakt, že na elektrických autách fabriky zatiaľ nezarábajú. Často je to skôr naopak a ich výrobu zatiaľ dotujú. V konečnom dôsledku sa im to však vyplatí, pretože automobilkám údajne ušetria na spomínaných pokutách za prekročenie emisných flotilových limitov.

Rovnaké poslanie má teda pre mladoboleslavskú automobilku Škoda Citigo-e iV, s príchodom prvého plnohodnotného elektromobilu Škoda postavenom na platforme MEB by však štafetu prebrala práve Škoda Enyaq.

Jej technika už zodpovedá reálnym potrebám zákazníkov, od začiatku išlo o elektromobil a nie len o elektrickú verziu spaľovacieho modelu, emotívny dizajn priťahuje podstatne viac ako pri modeli Citigo a čo je asi najdôležitejšie, ide o praktický rodinný crossover schopný plniť praktické požiadavky rodín.

​A čo Citigo-e iV? To má tak trochu smolu v tom, že sa blíži koniec jeho morálnej životnosti a celý koncern Volkswagen musí rozmýšľať, čo s nástupcami. Vyzerá to tak, že potenciálny trh na elektromobily tejto veľkosti je príliš malý na to, aby počty predaných áut zaplatili ich vývoj.

V prípade najmenšej Škody totiž neprichádza do úvahy modernizácia, ale kompletne nový návrh reflektujúci zástavbu elektrického pohonu. Súčasné Citigo-e iV je totiž len improvizáciou plnou kompromisov. Zabúdať netreba ani na stále vysoké ceny komponentov elektrického pohonu, ktoré sa v malom aute „nerozpustia“ tak účinne, ako povedzme pri väčšom SUV.

S vývojom síce ceny batérií pomaly klesajú a americký GM sa už vyjadril, že pošle na trh prvý cenovo dostupný elektromobil pre všetkých (údajne s ním Američania prídu skôr ako Volkswagen), na malé mestské auto s dĺžkou 3,5 metra je to však stále veľa. Všetko preto nasvedčuje tomu, že sa s najmenšou elektrickou Škodu v ponuke čo nevidieť definitívne rozlúčime.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.