Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
05.03.2020, 13:03

Prísne emisné limity tlačia nahor aj ceny jazdených áut. Naďalej porastú, upozorňujú odborníci

Napríklad ročná Škoda Fabia je aktuálne na trhu ojazdených áut skoro o sedemsto eur drahšia, než tomu bolo vlani.

Prísne emisné limity tlačia nahor aj ceny jazdených áut. Naďalej porastú, upozorňujú odborníci
Zdroj: HN/Radoslav Petrík

Elektromobily nie sú len odpoveďou na znečistené prostredie, ale tiež v podstate jediným aktuálne reálnym riešením na stále prísnejšie emisné limity v Európe. Drastické hodnoty nastavené od roku 2020 Európskou úniou tlačia automobilky do výroby a predaja elektrických či elektrifikovaných modelov, čím znižujú flotilové emisie a teda i hroziace vysoké sankcie za nesplnenie limitov.

Limit 95 gramov oxidu uhličitého na kilometer jazdy totiž okrem elektromobilov splní máloktoré bežne dostupné auto. Z pohľadu zákazníka sa to prejaví v obmene ponúk niektorých značiek, vyššom zastúpení elektrifikovaných áut, stiahnutí niektorých motorizácií či zvýšení cien, aby sa znížila finančná strata automobilky. Zdražovať sa však nebudú len novo vyrábané autá, ale aj tie jazdené na sekundárnom trhu.

Tieto prognózy vyplývajú aj z kontinuálneho monitoringu trhu ojazdených áut spoločnosťou AAA Auto, patriacej do skupiny AURES Holdings. Podľa analýzy dát zo slovenského trhu s jazdenými autami, ktorú spoločnosť realizovala, sa napríklad cenový medián jedného z najpredávanejších slovenských vozidiel - Škody Fabie, medziročne zodvihol o 700 eur.

Porovnávali sa tu vozidlá vo veku do jedného roka a s priemerným nájazdom okolo 17-tisíc kilometrov. Rovnaký trend zaznamenala aj ďalšia obľúbená škodovka. Stredná cena Škody Rapid sa totiž oproti minulému roku zdvihla o 400 eur, pričom zvyšovanie cien týchto dvoch žiadaných modelov je prítomné skoro vo všetkých krajinách, kde skupina AURES Holdings pôsobí.

„V druhej polovici roka očakávame, že sa zdraženie dotkne hlavne zánovných automobilov, ktoré majú najbližšie k trhu s novými autami. Podľa našich odhadov môže ísť o 10 až 15 percent, čo je približne polovica emisnej pokuty, ktorú bude automobilka platiť za novo vyprodukované vozidlo,“ upozorňuje prevádzkový riaditeľ skupiny AURES Holdings Petr Vaněček.

Avšak aj ceny starších jazdených áut podľa Vaněčka narastú, no nie až v takej miere. „Staršie, dajme tomu päťročné jazdenky, si cenovú úroveň dlhodobo držia a výkyvy na primárnom trhu ich neovplyvňujú tak, ako zánovné vozidlá,“ dopĺňa Vaněček.

​V priebehu februára sa v ponuke ojazdených vozidiel na celom slovenskom trhu objavilo spolu 54 343 áut, za najčastejšiu priemernú cenu šesťtisíc eur. Ich vek sa pritom pohyboval okolo 9,4 roku. Vo februári mierne vzrástol najčastejší priemerný nájazd, ktorý sa oproti predchádzajúcemu mesiacu zdvihol o 36-tisíc kilometrov - na 167-tisíc kilometrov.

Medzi inzerovanými automobilmi sa pochopiteľne najčastejšie objavovala Škoda Octavia, ktorá patrí i k najpredávanejším novým autám na Slovensku, hneď po nej nasledoval v počte inzercií Volkswagen Passat a následne Škoda Fabia. Na štvrtej priečke rebríčka sa umiestnil známy model Volkswagen Golf a vyššie spomínaná Škoda Rapid obsadila v počte ponúk ôsmu priečku.