Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
20.01.2020, 12:10

Z elektromobilov je prestížna záležitosť. Ich ceny aj napriek sľubom stále rastú

Podľa organizácie JATO Dynamics za stúpajúce ceny elektromobilov môžu automobilky aj samotné vlády. Riešením by mohlo byť načúvanie reálnym spotrebiteľom.

Z elektromobilov je prestížna záležitosť. Ich ceny aj napriek sľubom stále rastú
Zdroj: Nissan

Všetko malo byť inak, napriek tomu sa sľuby a realita rozchádzajú. Ceny elektromobilov neustále stúpajú, ich ponuka v USA a Európe nezodpovedá dopytu a z elektromobility robíme namiesto praktickej a ekologickej dopravy skôr prestížnu záležitosť.

Približne pred 10 rokmi začala nenápadná vlna popularity SUV, ktorá časom prerástla do tsunami valcujúceho kompletne všetky svetové trhy a ich segmenty. SUV sa postupne začali objavovať vo všetkých veľkostiach a nebolo automobilky, ktorá by ich nezaradila do svojho výrobného programu.

Ako sa neskôr ukázalo, práve atraktívny dostupný crossover sa stal cestou, ako z ľudí vytiahnuť potrebné peniaze a ešte ich presvedčiť o tom, že urobili najlepší nákup svojho života. Dnes je však situácia iná.

Nie v popularite SUV, tá je zatiaľ, zdá sa, neohrozená. Problém je, že SUV so spaľovacími motormi už nie sú „v kurze“ a ich elektrické alternatívy na trhu chýbajú.

Cesta k „čistej prírode“

Automobilky musia zmeniť prístup, prioritou sa totiž stáva „čistá“ mobilita a cestou k nej sú elektrické autá. A tu je pes zakopaný. Aby mala elektromobilita reálny význam, musí sa na cestách objaviť podstatne viac elektrických áut, než je dnes.

Ich medziročné predaje síce stúpajú (celosvetovo medziročne približne o 20 percent), ich celkový podiel je však stále len 7,2 percenta, čo je reálne málo. Ako sa totiž ukazuje, automobilkám chýba aj ich širšia ponuka. Pre porovnanie, v roku 2011 bol podiel elektrických áut len 1,7 percenta.

Zdroj: Volkswagen

​Kým v Číne sa medzi elektromobily pomaly zaraďujú aj autá „stredného prúdu“, to znamená autá použiteľné aj pre rodinné účely, v USA a Európe sa elektromobily delia na dva úplne odlišné tábory. Buď predstavujú veľmi drahé a prestížne autá, alebo naopak malé, až príliš jednoduché alebo jednoúčelové stroje.

Ponuka rodinne využiteľných elektrických áut zatiaľ v širšom meradle chýba. Podľa prieskumu spoločnosti JATO Dynamics vidia aj samotné automobilky potenciál v dostupných elektrických SUV. Musia sa však popasovať z ich cenou.

Ako totiž uvádza JATO Dynamics, kým priemerné ceny áut so spaľovacími motormi sa pohybujú v rozsahu 10-tisíc – 40-tisíc eur, pri elektrických autách je zatiaľ 30-tisíc – 60-tisíc eur.

Elektromobilita stále drahšia

Zarážajúci je však fakt, že napriek predpovediam o zlacňujúcej mobilite sa v USA a Európe stávame svedkami úplne opačnej situácie. Elektrické autá idú cenovo stále hore. Výnimkou je čínsky trh, kde sa elektromobily stali postupom času dostupnejšími. V presnejšom vyjadrení to znamená, že to, čo v roku 2011 stálo v Číne 1 USD, dnes kúpite za 0,52 USD.

​V Európe a USA je situácia úplne opačná, to čo v roku 2011 stálo v USA 1 USD, dnes stojí 1,42 USD a v Európe dokonca 1,55 USD (ekvivalent ceny elektrických áut). Okrem slabších štátnych stimulov a malej dostupnosti elektrických áut sa za tým však ukrýva aj podstatne prísnejšia legislatíva a požiadavky na vozidlá predávané konečným užívateľom.

Kým teda v Číne autá približne o polovicu zlacneli, v Európe naopak o polovicu zdraželi. JATO Dynamics uvádza aj niekoľko konkrétnych príkladov, kým Renaut Zoe stál na domácom francúzskom trhu v roku 2012 presne 22 500 eur, v roku 2019 to už bolo 26 580 eur (aj keď s lepšími parametrami, samozrejme).

Zdroj: netcarshow (Ilustračná snímka)

​V USA stál Nissan Leaf v roku 2011 rovných 33 720 USD, zatiaľ čo o šesť rokov neskôr to už bolo 36 790 USD. Výnimkou bola Tesla, ktorá pri rovnakom modeli zlacnela zo 77 400 USD v roku 2012 na 76 000 USD v roku 2019.

Ako hovorí JATO Dynamics, práve rastúce ceny elektromobilov, ich nedostupnosť, slabšia ponuka v najatraktívnejších segmentoch a slabé opatrenia v jednotlivých štátoch brzdia výraznejší rozvoj elektromobily v USA aj Európe.

Dôvodom sú rozsiahle štátne stimuly a pestrá ponuka elektrických áut reflektujúca reálne potreby miestnych obyvateľov. Kľúčom by mohlo byť aj výraznejšie načúvanie potrieb spotrebiteľov.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.