Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
14.01.2020, 14:42

​Pravda a mýty o elektromobiloch. Sú dokonca staršie než bežné benzínové autá

To, že majú ľudia z elektromobilov obavy, je spôsobené najmä tým, že tento druh pohonu dostatočne nepoznajú. Má výhody i nevýhody, teraz sa však pozrieme na najčastejšie mýty.

​Pravda a mýty o elektromobiloch. Sú dokonca staršie než bežné benzínové autá
Zdroj: Volkswagen

Ak sa na elektromobily pozeráme ako na prepravu budúcnosti, pravdepodobne sa nemýlime. Na trhu majú čisto elektrické, no najmä elektrifikované vozidlá v podobe hybridov, stále väčšie zastúpenie. Automobilky k takýmto krokom (výrobe) tlačia emisné limity v Európe a hrozba platenia vysokých pokút za ich prekročenie.

Elektromobily totiž znižujú flotilové emisie značky a práve vďaka ich prítomnosti v ponuke jednotlivých výrobcov sa môžeme ešte stále tešiť aj z ostrých športových modelov a podobne. Zatiaľ tiež nie je k dispozícii žiadna iná perspektívna alternatíva, ktorá by mohla prísť ako náhrada alebo ďalšia možnosť okrem bežných elektrických áut.

Americkí a zrejme ani žiadni iní vedci zatiaľ nepreskúmali fenomén, podľa ktorého je nástup čohokoľvek nového sprevádzaný mýtami, polopravdami aj úplnými nezmyslami. Zvlášť, ak ide o novinku, ktorá sa týka celej spoločnosti. Bolo to tak pri vynájdení kníhtlače, telefónu, rádia, internetu a je to tak aj s vozidlami na elektrický pohon.

V období ich pozvoľného nástupu sa ľudia rozdelili na dva tábory: na podporovateľov a na odporcov. Kým prví videli samé svetlé stránky veci, druhí boli presvedčení, že sa to vďaka „čertovmu vynálezu“ s ľudstvom skončí zle. Pozrime sa teda bližšie na mýty, polopravdy aj číre nepravdy, ktoré sa aktuálne šíria o autách s pohonom na elektrickú energiu.

1. Je elektromobil výdobytkom modernej doby?

Podľa významového slovníka sú elektromobily všetky dopravné prostriedky poháňané elektrickým motorom, teda aj električky, vlaky či aktuálne veľmi populárne elektro-kolobežky. No aj keby to boli výhradne iba automobily, na cestách by nešlo o žiadnu prevratnú novinku. Ich história sa totiž začala písať už v prvej polovici 19. storočia.

Prvý oficiálne zdokumentovaný elektromobil bol skonštruovaný v roku 1835 a nasledovalo niekoľko ďalších priekopníkov, ktorí prinášala ďalšie a ďalšie elektromobily. Prvý skutočne použiteľný zostrojil v roku 1884 Thomas Parker. Až o rok neskôr bol verejnosti predstavený trojkolesový Motorwagen Karla Benza poháňaný parou. Prvú diaľkovú jazdu s ním podnikla manželka vynálezcu Bertha Benzová v auguste 1888. Prvý naftový motor potom uzrel svetlo sveta s odstupom deviatich rokov a na svedomí ho mal Nemec Rudolf Diesel (1897).

Zdroj: Škoda

Až do začiatku 20. storočia boli elektromobily najpredávanejším typom áut, pretože mali v porovnaní s iným druhom pohonu veľa výhod: neboli hlučné, nemali problémy so štartovaním (autá s benzínovým motorom sa štartovali kľukou), s radením, s vibrovaním, po naštartovaní boli ihneď schopné prevádzky (parným automobilom to v chladnom počasí trvalo aj 45 minút) a boli najrýchlejšie.

2. Nezaberá batéria príliš veľa miesta?

V súčasných elektromobiloch sa batérie montujú do podlahy, čo prináša hneď niekoľko výhod: neuberajú z úžitkovej plochy priamo v kabíne alebo v kufri auta a zároveň posúvajú ťažisko auta smerom nadol. Takéto riešenie má potom pozitívny vplyv na stabilitu a bezpečnosť samotného vozidla.

3. Je nabíjanie dlhé a drahé?

Kým pohonné hmoty automobilov na iné druhy pohonu dopĺňame, až keď sa ich zásoba v nádrži blíži k minimálnej hladine, elektromobilu dopĺňame zásobu na pohon motora priebežne. Teda, malo by to tak byť. Elektromobil a jeho kúpa dávajú najväčší zmysel najmä pri jeho dobíjaní doma. Každé ráno tak sadáme do auta s „plnou nádržou“ či presnejšie s plne nabitou batériou. Navyše ju môžeme dobíjať vždy, keď je auto zaparkované.

„Nabíjanie na verejných nabíjačkách bude vždy drahšie ako nabíjanie doma,“ upozorňuje Michal Kolimár, riaditeľ Strediska distribúcie energií v spoločnosti PPA Power DS, s. r. o., ktorá patrí do skupiny spoločností PPA CONTROL. „Máme otestované, že pri nabíjaní z vlastných zásuviek a nabíjačiek vyjde cena elektriny približne na 150 eur/MWh“ hovorí Kolimár.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 63% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.