Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
14.01.2020, 14:42

​Pravda a mýty o elektromobiloch. Sú dokonca staršie než bežné benzínové autá

To, že majú ľudia z elektromobilov obavy, je spôsobené najmä tým, že tento druh pohonu dostatočne nepoznajú. Má výhody i nevýhody, teraz sa však pozrieme na najčastejšie mýty.

​Pravda a mýty o elektromobiloch. Sú dokonca staršie než bežné benzínové autá
Zdroj: Volkswagen

Ak sa na elektromobily pozeráme ako na prepravu budúcnosti, pravdepodobne sa nemýlime. Na trhu majú čisto elektrické, no najmä elektrifikované vozidlá v podobe hybridov, stále väčšie zastúpenie. Automobilky k takýmto krokom (výrobe) tlačia emisné limity v Európe a hrozba platenia vysokých pokút za ich prekročenie.

Elektromobily totiž znižujú flotilové emisie značky a práve vďaka ich prítomnosti v ponuke jednotlivých výrobcov sa môžeme ešte stále tešiť aj z ostrých športových modelov a podobne. Zatiaľ tiež nie je k dispozícii žiadna iná perspektívna alternatíva, ktorá by mohla prísť ako náhrada alebo ďalšia možnosť okrem bežných elektrických áut.

Americkí a zrejme ani žiadni iní vedci zatiaľ nepreskúmali fenomén, podľa ktorého je nástup čohokoľvek nového sprevádzaný mýtami, polopravdami aj úplnými nezmyslami. Zvlášť, ak ide o novinku, ktorá sa týka celej spoločnosti. Bolo to tak pri vynájdení kníhtlače, telefónu, rádia, internetu a je to tak aj s vozidlami na elektrický pohon.

V období ich pozvoľného nástupu sa ľudia rozdelili na dva tábory: na podporovateľov a na odporcov. Kým prví videli samé svetlé stránky veci, druhí boli presvedčení, že sa to vďaka „čertovmu vynálezu“ s ľudstvom skončí zle. Pozrime sa teda bližšie na mýty, polopravdy aj číre nepravdy, ktoré sa aktuálne šíria o autách s pohonom na elektrickú energiu.

1. Je elektromobil výdobytkom modernej doby?

Podľa významového slovníka sú elektromobily všetky dopravné prostriedky poháňané elektrickým motorom, teda aj električky, vlaky či aktuálne veľmi populárne elektro-kolobežky. No aj keby to boli výhradne iba automobily, na cestách by nešlo o žiadnu prevratnú novinku. Ich história sa totiž začala písať už v prvej polovici 19. storočia.

Prvý oficiálne zdokumentovaný elektromobil bol skonštruovaný v roku 1835 a nasledovalo niekoľko ďalších priekopníkov, ktorí prinášala ďalšie a ďalšie elektromobily. Prvý skutočne použiteľný zostrojil v roku 1884 Thomas Parker. Až o rok neskôr bol verejnosti predstavený trojkolesový Motorwagen Karla Benza poháňaný parou. Prvú diaľkovú jazdu s ním podnikla manželka vynálezcu Bertha Benzová v auguste 1888. Prvý naftový motor potom uzrel svetlo sveta s odstupom deviatich rokov a na svedomí ho mal Nemec Rudolf Diesel (1897).

Zdroj: Škoda

Až do začiatku 20. storočia boli elektromobily najpredávanejším typom áut, pretože mali v porovnaní s iným druhom pohonu veľa výhod: neboli hlučné, nemali problémy so štartovaním (autá s benzínovým motorom sa štartovali kľukou), s radením, s vibrovaním, po naštartovaní boli ihneď schopné prevádzky (parným automobilom to v chladnom počasí trvalo aj 45 minút) a boli najrýchlejšie.

2. Nezaberá batéria príliš veľa miesta?

V súčasných elektromobiloch sa batérie montujú do podlahy, čo prináša hneď niekoľko výhod: neuberajú z úžitkovej plochy priamo v kabíne alebo v kufri auta a zároveň posúvajú ťažisko auta smerom nadol. Takéto riešenie má potom pozitívny vplyv na stabilitu a bezpečnosť samotného vozidla.

3. Je nabíjanie dlhé a drahé?

Kým pohonné hmoty automobilov na iné druhy pohonu dopĺňame, až keď sa ich zásoba v nádrži blíži k minimálnej hladine, elektromobilu dopĺňame zásobu na pohon motora priebežne. Teda, malo by to tak byť. Elektromobil a jeho kúpa dávajú najväčší zmysel najmä pri jeho dobíjaní doma. Každé ráno tak sadáme do auta s „plnou nádržou“ či presnejšie s plne nabitou batériou. Navyše ju môžeme dobíjať vždy, keď je auto zaparkované.

„Nabíjanie na verejných nabíjačkách bude vždy drahšie ako nabíjanie doma,“ upozorňuje Michal Kolimár, riaditeľ Strediska distribúcie energií v spoločnosti PPA Power DS, s. r. o., ktorá patrí do skupiny spoločností PPA CONTROL. „Máme otestované, že pri nabíjaní z vlastných zásuviek a nabíjačiek vyjde cena elektriny približne na 150 eur/MWh“ hovorí Kolimár.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.